موضوعات داغ

نگاهی به نسل دوم سانگ یانگ کوراندو با سقف جمع شونده در ایران

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
سانگ یانگ یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح کشور کره جنوبی است که سابقه طولانی در زمینه تولید و ساخت خودروهای کراس اوور و شاسی بلند دارد. این کمپانی کرهای تا چند سال گذشته به دلیل بهره‌گیری از طرحهای نامتعارف در ساخت خودروهای خود، چندان در بازار جهانی با استقبال مواجه نمی‌شد و محصولات آن اصطلاحاً عامه پسند نبود و طیف وسیعی از خریداران را شامل نمیشد. اما با گذشت زمان و داغ شدن فضای رقابتی میان خودروسازان کرهای و اروپایی، سانگ یانگ نیز تصمیم گرفت تحولی اساسی در زمینه طراحی محصولات خود ایجاد کند تا بتواند در رقابت با همتایان خود، گوی سبقت را از آنها برباید. که البته باید گفت در این امر موفق عمل کرده و توانست تحولی شگرف در محصولات خود ایجاد کند.
اما سابقه حضور این برند کرهای در ایران بر می گردد به سال 1385 که شرکت مرتب خودرو، اقدام به تولید و عرضه نسل دوم سانگ یانگ کوراندو در خط تولید بن رو کرد. به همین خاطر در حال حاضر این خودرو به کوراندو بن رو در بازار مشهور است. سانگ یانگ که فعالیت خود را از سال 1954 میلادی آغاز کرد، در سال 1964 شروع به مونتاژ جیپ برای ارتش آمریکا کرد، اما از آنجایی که در آن زمان خودروساز دیگری در کره وجود نداشت، از سال 1969 این خودرو را با نام کوراندو که از دو واژه “Korean” و “Can Do” یا همان شعار "کره می تواند" برگرفته شده است، به بازار غیر نظامی عرضه کرد. تولید این خودرو تا سال 1996 ادامه داشت و سرانجام نسل دوم آن به بازار معرفی شد. اما تولید این خودرو تا سال 2006 بیشتر ادامه نداشت و در نهایت در سال 2010 سومین نسل از این کراس اوور کره ای راهی بازار شد. گفتنی است نسل دوم و سوم این خودرو توانست به بازار ایران راه پیدا کند.
شرکت مرتب خودرو در سال 1385 اقدام به تولید و عرضه نسل دوم کوراندو به بازار ایران کرد که متاسفانه به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و ضعف در مدیریت، نتوانست این رویه را ادامه دهد که پس از آن شرکت رامک خودرو به عنوان نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و محصولات گوناگونی از این برند کره ای را به بازار ایران عرضه کرد. همچنین نسل سوم کوراندو توسط رامک خودرو به صورت CBU یا وارداتی تحت عنوان نیو کوراندو عرضه شد.

سانگ یانگ کوراندو

سانگ یانگ کوراندو

اما نسل دوم سانگ یانگ کوراندو با دو پیشرانه چهار و شش سیلندر به بازار عرضه شد که اتفاقاً هر دو مدل نیز توانستند به بازار ایران راه پیدا کنند. همچنین این خودرو تنها با نمونه 3 درب طراحی و تولید شد که دو نوع سقف هاردتاپ و جمع‌شونده برای آن قابل انتخاب بود. طراح این خودرو یعنی پروفسور کن گرینلی، با بهره گیری از شاسی کوتاه شده موسو که محصول دیگری از این خودروساز است، توانست یک شاسی بلند جمع و جور مناسب آفرود را طراحی کند.
نسل دوم کوراندو به دلیل داشتن ظاهری نامتعارف و نهچندان زیبا، در بازار جهانی و البته بازار ایران چندان مورد استقبال قرار نگرفت و تنها قشر کمی که به دنبال یک خودروی مناسب آفرود بودند به سراغ آن رفتند. یکی از ویژگیهای این خودرو نسخه کروک است که بخش انتهایی آن توسط پوشش چرمی باز و بسته میشود. این نمونه در ایران بسیار کمتر از نمونه دارای سقف ثابت یا هاردتاپ است که خودروی مورد نظر ما در این مقاله از خودروبانک نیز از سقف جمع شونده چرمی برخوردار است.

سانگ یانگ کوراندو

سانگ یانگ کوراندو

همانطور که گفته شد کوراندو دارای دو نوع پیشرانه بوده که اولی از یک موتور شش سیلندر 3.2 لیتری با توان 220 اسب بخار و 312 نیوتون متر گشتاور تشکیل شده است. نوع دوم نیز دارای پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 209 نیوتون متر را دارد. گفتنی است هر دو مدل دو دیفرانسیل بوده و قدرت به صورت 4WD به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند، به همین دلیل است که کوراندو توانایی حرکت در مسیرهای آفرودی را دارد. همچنین گیربکس 5 سرعته دستی برای انتقال قدرت در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. شایان ذکر است که خودروی مورد نظر دارای پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری است که مدل سال 1388 است. گفتنی است بیشتر قطعات مصرفی این خودرو با سانگ یانگ موسو مشترک بوده اما با این حال پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو در بازار کمی دشوار است. همچنین در زمان عرضه نیز مرتبخودرو در زمینه ارائه خدمات پس از فروش بسیار ضعیف عمل کرد که موج نارضایتی خریداران از آن ایجاد شد.
نمای داخلی کوراندو از یک طرح قرینه برخوردار است که به دلیل کاهش هزینه ها برای انتقال فرمان به سمت راست در برخی از کشورها، اینگونه طراحی و ساخته شده است. اما کیفیت قطعات مصرفی در آن قابل قبول بوده و در خودروی مورد نظر پس از گذشت 10 سال از تولید آن، چندان مستهلک نشده و ظاهر خود را تاحد زیادی حفظ کرده اند. برخی از امکانات پایه کوراندو شامل کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی می‌شود. کیسه هوا در کوراندو یک عدد در سمت راننده بوده و در برخی مدل‌ها علاوبر آن سمت شاگرد نیز دارای کیسه هواست. در کل می‌توان گفت داخل کوراندو جذابیت چندانی برای راننده و سرنشینان ندارد و بیشتر مناسب یک خودروی آفرودی است که کاربری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
هم اکنون در بازار آزاد قیمت مدل‌های سانگ یانگ کوراندو 2300 با مدل‌های 85 و 86 در حدود 150 الی 170 میلیون تومان است و مدل های 3200 نیز بین 180 الی 210 میلیون تومان قیمت دارند.
در پایان از رضا اکبری مالک محترم خوردو جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان به منظور تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی را داریم.

کابین سانگ یانگ کوراندو

کابین سانگ یانگ کوراندو


پیشرانه سانگ یانگ کوراندو

پیشرانه سانگ یانگ کوراندو

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/10
از این ماشین های جمع و جور خیلی خوشم میاد
که گل سرسبدشون پرادو۲۰۰۹ دو درب ۶سیلندر اس اسپشیال
1397/8/11
عکسا تو پاکنژاده؟ مگه باز کردن پاکنزاد رو؟
1397/8/11
این که رو فرمونش لوگوی اُپل ؟؟؟
1397/8/11
واقعا یه عتیقه بدرد نخوره
1397/8/12
دوست عزیزی که این حرف رو می فرمایید! شما تا حالا اصلا به عمرت سوار ماشین های کراندو یا موسو شدی که این حرف رو میزنی؟! اگه شده بودی این حرف رو نمی زدی!
1397/8/12
همین؟! کاش واقعا تستش میکردین ، به نظر ماشین ارزنده ای میاد ، تست درست درمون هم ازش تو اینترنت ندیدم ، کاش کامل تست میکردین ارزشش رو داشت
1397/8/12
تست کاملش توی مجله ماشین هست همون سال هایی که وارد میشد
1397/8/12
حقیقتا موسو و کوراندو برای زمان ورودشون به بازار اونزمان ایران که صدبرابر امروز انحصاری و غیررقابتی بود محشر بودند بالاخص بخاطر بهره گیریشون از تکنولوژی نسل قدیم خودروهای مرسدس بنز تا یادم نرفته بگم سانگ یانگ چیرمن هیچ وقت موفق نشد چون اونموقع رقیب قدری باسم نیسان ماکسیما رو تو بازار میدید
1397/8/13
البته اصلاح میکنم چیرمن چند سال بعد از ماکسیما توی بازار عرضه شد !
همچنین تنها دلیل موفق نشدن این خودرو در زمان خودش قیمت گذاری غلط بود ...
به طوری که قیمتش حدود 2 برابر ماشینی مثل نیسان ماکسیما بود
با پول چیرمن میشد تویوتا پرادو خرید در اون زمان
همچنین سطح ماکسیما واقعا از چیرمن پایین تر هست از هر لحاظی که فکر کنید حتی شتاب البته تو نسخه اتومات !
رقیب هم سطح چیرمن میتونست ماکسیما وارداتی یا همون اینفینیتی باشه که نبود ...
1397/8/12
محصولات سانگ یانگ همیشه فوق العاده بودن و هستند خصوصن موسو و چیرمن و کوراندو
نسل قدیم بخاطر استفاده از تکنولوژی غول آلمانی مرسدس بنز
راجب انجین شش سیلندر یا همون 3200 بنز هم اطلاعات دقیق تر پایین تر میزارم ...
engine m104 mercedes benz The 3200cc 231 hp at 5500 rpm and 310 newton meter at 3750 rpm.
1397/8/14
بهترین ماشینی که سانگ یانگ تولید کرد، راستی خودروبانک حداقل تستش میکردین
1397/8/16
کوراندو حرف نداره چه نسل قدیمش چه نسل جدیدش عالی ........
1399/8/26
من یه نیسان پیکاپ دارم مدل ۸۷که واقعا ازش راضیم ولی یه مشکلی داره اونم ابعادشه که بزرگه و برای من که دانشجویموعشق افرود مشکل سازه.خواستم یه کوراندو بگیرم ولی یه سری از دوستام گفتن که اصتحلاکش بالاسوهزینه هاش از پیکاپ بیشتره میخواستم بدونم درسته؟اگه درسته من ماشینمو با چه ماشینی معاوضه کنم که هم افرودی باشه هم ابعادش مناسب شهر باشه؟
1401/8/24
من چند ساله کروک دارم واقعا ازش راضیم عالیه سواریش در حد پرادوه شایدم بالاتر