موضوعات داغ

خودروسازانی که دیزل را کنار گذاشته اند- قسمت دوم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
سوخت دیزل بخش مهمی از صنعت خودرو است و موتورهای دیزلی دارای مصرف سوخت مناسب هستند و همین مورد سبب علاقه
مشتریان به این گونه خودروها شده است. به همین منظور اکثر خودروسازان نیز مدل های دیزلی را در سبد محصولاتی خود دارند.
اما این قضیه امروزه چندان صادق نیست و پس ماجرای دیزل گیت و رسوایی خودروهای دیزلی در بحث آلایندگی آینده‌ی خودروهای دیزلی متحول شده و فروش آنها به شدت کاهش پیدا کرده است. این رسوایی سبب شده تا بسیاری از خودروسازان تصمیم به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی بگیرند و به خصوص در اروپا دید بسیار منفی در خصوص پاک بودن سوخت دیزل شکل گرفته است.
تا به امروز 13 خودروساز تصمیم به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی از محصولاتشان گرفته اند. در قسمت قبل تعدادی از این خودروسازان را معرفی کردیم و حال به ادامه لیست خواهیم پرداخت.

7. نیسان

نیسان در حال حاضر پر فروش ترین خودروی الکتریکی جهان یعنی لیف را تولید می کند و قول داده که به زودی تولید موتور های دیزلی را متوقف خواهد کرد. این خودروساز توسعه ی موتورهای دیزلی جدید را نیز همین حالا متوقف کرده است و خودروهای تجاری این شرکت نیز از موتورهای دیزلی که توسط دیگر سازندگان تامین می شوند استفاده خواهند کرد.

8. پلستار

پلستار یک برند لوکس زیر مجموعه ی ولوو که خود زیر مجموعه ای از گروه جیلی چین است به شمار می رود. این برند از موتورهای دیزلی استفاده نمی کند و تنها موتورهای پلاگینی هیبریدی را در محصولات خود عرضه می کند. اولین محصول این برند خودروی Polestar 1 است که به یک موتور پلاگین هیبریدی 600 اسب بخاری مجهز شده و در حالت برقی می تواند 150 کیلومتر را طی کند.

9. پورشه

پورشه نیز با مدل های جدید تایکان و میشن E Cross توریسمو به سمت خودروهای برقی حرکت می کند و موتورهای دیزلی را کنار خواهد گذاشت. پورشه نیز یکی از خودروسازانی بود که در ماجرای دیزل گیت گیر افتاد.

10. اسمارت

دایملر قصد دارد تا برند اسمارت را تا سال 2026 حذف کند و به جای آن مدلی کوچک تر از مرسدس A کلاس را معرفی کند. با این وجود این برند مشهور خودروهای شهری تا سال 2022 به طور کامل از موتورهای برقی استفاده خواهد کرد که چنین چیزی کاملا با طبیعت خودروهای کوچکی مانند اسمارت همخوانی دارد.

11. سوزوکی

خودروهای دیزلی سوزوکی در بازار اروپا فروش خوبی ندارند و فروش آنها 10 درصد کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر این برند ژانی موتورهای دیزلی را از خودروهایش حذف خواهد کرد. خودروی آفرودی جیمی نیز تنها با موتورهای بنزینی به بازار خواهد آمد.

12. تویوتا

تویوتا نیز در نمایشگاه خودروی ژنو امسال اعلام کرد که موتورهای دیزلی را کنار خواهد گذاشت. تویوتا دلیل این کار را کاهش تقاضا برای موتورهای دیزلی عنوان کرده است. این خودروساز ژاپنی از این پس روی خودروهای هیبریدی بنزینی تمرکز خواهد کرد.

13. ولوو

خودروهای ولوو هم یکی پس از دیگری با موتورهای دیزلی خداحافظی خواهند کرد. مدل های S60 و XC90 در نسل های بعدی خود دیگر نسخه دیزلی نخواهند داشت و برنامه ی ولوو برای آینده استفاده از موتورهای برقی است. مدیر اجرای ولوو همچنین گفته که این خودروساز دیگر موتور دیزلی جدیدی را طراحی نخواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد