موضوعات داغ

تجربه رانندگی با UAZ پاتریوت ، بهتر از همیشه + مشخصات فنی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
محصولات UAZ در روسیه، همواره به دلیل قابلیت آفرود مناسب ، مقرون به صرفه بودن و دوام بالا در شرایط آب و هوایی سخت این کشور، محبوب بوده اند و حال UAZ پاتریوت، به عنوان یکی از کهنه کار ترین آفرودرهای روسی، با بروزرسانی هایی عرضه شده است تا توجه طرفداران آفرود را به خود جلب کند.
UAZ نخستین بار در طی جنگ جهانی دوم با ارایه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توجهات را به خود جلب نمود و از آن زمان تا کنون، به ارایه خودروهای شاسی بلند واقعی پرداخته است. همانند برند آمریکایی جیپ، محصولات UAZ نیز مشتریان خاصی دارند که شامل طبیعت گردان و مکتشفان می شود. روسیه دشت های بزرگی دارد و به راحتی می توان با خودروهایی نظیر UAZ پاتریوت، به گشت و گذار در این دشت ها پرداخت.

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت نخستین بار در سال 2005 از خط تولید این کارخانه خارج شد و با وجود آن که در طی این سالها، اصول طراحی اش ثابت باقی مانده، نسل به نسل پیشرفت هایی را تجربه کرده که شرکت روسی اعتقاد دارد این پیشرفت ها ناشی از گزارشات و شکایات مشتریان در خصوص خودروهایشان بوده است. تنها پیشرفت های ظاهری پاتریوت در این سالها، بروز شدن چراغ ها، طراحی مجدد جلو پنجره و بروز رسانی های کابین بوده است.
در نسخه 2019 از UAZ پاتریوت ، شاهد بروز رسانی های بیشتری هستیم که شامل مواردی همچون اضافه شدن گیربکس پنج سرعته اتوماتیک، رینگ های هجده اینچی با طراحی جدید، زاپاس قرار گرفته در خارج خودرو و یک رنگ آبی متالیک منحصر به فرد است که پیش از این تنها بر روی تیپ های فول آپشن قابل دسترسی بود، اما هم اکنون مشتری می تواند این امکانات جدید را بر روی خودرویش داشته باشد. هزینه اعمال این تغییرات، در تیپ پایه 3050 دلار و در سایر تیپ ها 2750 دلار اعلام شده است.
موتور جدید 2.7 لیتری که برای UAZ پاتریوت در نظر گرفته شده، می تواند تا 150 اسب بخار قدرت و 234 نیوتون متر گشتاور تولید کند. عایق بندی موتور خوب است و اتاق خودرو نسبتا آرام ارزیابی می شود، اما هم چنان سر و صدا در کابین وجود دارد و تا رسیدن به استانداردهای روز بازار، فاصله دارد. حداکثر گشتاور موتور در دورهای 2650 تا 3900 در دسترس راننده قرار می گیرد و برای پیمودن اکثر مسیرها، بهتر است تا خودرو در دنده دو و سه و به نرمی رانده شود تا پیمایش کم دردسر و آرامی داشته باشید. با وجود وزن 2.1 تنی خودرو، شتاب گیری موتور قابل توجه بوده و می تواند این شاسی بلند روسی را در 12.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند که نسبت به نسل قبلی با شتاب صفر تا صد بیست ثانیه ای، بهبود قابل توجهی را نشان می دهد.

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت

برای رانندگانی که علاقه به اکتشاف ناشناخته های بیشتری دارند، این شرکت روسی نمونه بهتری نیز در دست توسعه دارد که قرار است یک پاتریوت دوگانه سوز باشد. موتور این مدل که از روی یک پیکاپ برداشته شده، می تواند 50 درصد بیشتر از مدل بنزینی پیمایش داشته باشد. گیربکس خودرو نسبت به نمونه قبلی بهبودهای بسیاری داشته و یکی از بهترین گیربکس های پنج سرعته دستی در بازار حال حاضر ارزیابی می شود. اما نبود دنده ششم برای این خودرو یک ضعف بزرگ محسوب می شود که به خصوص در مکان هایی همچون بزرگراه ها، این ضعف بیشتر به چشم می آید. اهرم دسته دنده نسبت به نسل قبلی کاملا بروز شده و دیگر ارتعاشات معمول را ندارد که موجب رضایت خبرنگارانی شده که این خودرو را تست می کرده اند.
تغییرات بزرگ دیگری که در UAZ پاتریوت اعمال شده اند، عبارتند از محور جلو و سیستم فرمان کاملا جدید که به همراه موتور و سیستم انتقال قدرت کاملا بروز رسانی شده، موجب راحتی بیشتر و کنترل بهتر این خودرو می شوند، اما همچنان نیاز است تا شرکت روسی بهبود هایی را در زمینه محدوده چرخش و شتاب گیری انجام دهد تا با خودروی بهتری مواجه باشیم. بیش فرمانی همچنان در خودرو دیده می شود و در کمال تاسف، UAZ پاتریوت در جاده های لغزنده سست عمل می کند و تمایل دارد به طرفین منحرف شود. با وجود بروز رسانی جعبه دنده، ضربه های گیربکس در شتاب گیری های ثانویه کاملا مشهود بوده که چندان جالب به نظر نمی رسد.

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت

اما این ها مواردی نیستند که تنها در پاتریوت به چشم بخورند و تقریبا در تمامی SUV های حاضر بازار جهانی، این موارد را می توان یافت. UAZ پاتریوت نسبت به بسیاری از شاسی بلندهای امروزی برتر ظاهر می شود، چرا که نسبت به خودروهای هم رده قدرت و گشتاور بیشتری دارد، سواری بهتری ارایه می دهد، به واسطه استفاده از فولاد با ضخامت بالا بسیار با دوام است، نسبت به خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد و در نهایت از استانداردهای اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی پیروی می کند.
اما این موضوع به آن معنی نیست که مشکلاتی در این خودرو دیده نمی شود. طراحی خودرو نسبتا کهنه شده و نیاز به بازبینی دارد. کیفیت پلاستیک استفاده شده در کابین اصلا راضی کننده نیست و سیستم قفل خودرو، به خصوص در عقب که چرخ زاپاس قرار دارد، باید قوی تر و مستحکم تر باشد. عایق بندی درب ها به هیچ وجه مناسب نیست و به راحتی گرد و خاک و رطوبت به درون خودرو راه می یابند.

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت

UAZ پاتریوت در چهار سطح و با قیمت های مختلف عرضه می شود که عبارتند از کلاسیک، اپتیموم، پرستیژ و ماکسیموم. قیمت این خودرو نیز بسته به تیپ و کلاس بندی، بین 766،500 تا 1،049،000 روبل است که اگر بخواهیم معادل دلاری آن را اعلام کنیم، به رقمی بین 11،667 تا 16000 دلار خواهیم رسید. تجهیزات جانبی نیز بر روی هر تیپ قابل سفارش هستند که قیمتی بین سی هزار تا 35 هزار روبل یا به عبارتی 456 تا 532 دلار دارند که چندان زیاد نیست و مشتریان می توانند به راحتی این موارد را در خودروی خود داشته باشند.
اما UAZ پاتریوت مناسب حال چه کسانی است؟ افرادی که معمولا به شکار، ماهیگیری یا گردش می روند یا عادت دارند مدت زیادی را خارج از شهرهای بزرگ و دور از تمدن سپری کنند، روزهای خوبی را UAZ پاتریوت سپری خواهند کرد. بروز رسانی های متعدد صورت گرفته در پاتریوت، می تواند تا حدودی نظر خریداران عادی را نیز به خود جلب کند، هر چند سخت است که بگوییم مشتریان فعلی شاسی بلندهای چینی و کره ای، به جای خرید یک خودروی مشابه به سراغ UAZ پاتریوت بروند.
اما شرکت روسی عزم خود را برای ورود قدرتمند به بازار جهانی آماده کرده و تصمیم دارد تا صادرات خود را بهبود بخشد. پیش بینی می شود بخش عمده ای از فروش UAZ پاتریوت 2019، مربوط به بازارهای صادراتی باشد. نخستین بازارهای هدف این خودرو، لبنان و مکزیک هستند که UAZ قصد صادرات به این کشورها را دارد. علاوه بر آن، خط تولید خودروهای UAZ به زودی در قزاقستان راه اندازی خواهد شد و دو مدل یوگا و پاتریوت برای ورود به بازار ایتالیا، تاییدیه های لازم را دریافت کرده اند. شاسی بلند های روسی همانند لادا نیوا همواره به سبب دوام و قابلیت هایشان مورد توجه علاقمندان بوده اند، و شکی نیست که UAZ پاتریوت نیز به واسطه قیمت رقابتی و دیگر مزایایی که دارد، جای خود را در میان خریداران خارجی پیدا خواهد کرد.

جدول مشخصات فنی UAZ پاتریوت :

مشخصات فنی UAZ پاتریوت

مشخصات فنی UAZ پاتریوت


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد