موضوعات داغ

معضل تازه وارداتی ها؛ حذف روغن‌های ایرانی از بازار خودروهای پیشرفته

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
مواد اولیه روغن موتور با افزایش 100 درصدی قیمت مواجه شده و از طرفی نیز تولیدکنندگان روغن موتور تنها موظف اند که قیمت محصولات خود را 9 درصد افزایش دهند. این شرایط مشکلات زیادی را برای خودروهایی که از سال 2011 به بعد و با تکنولوژی روز دنیا، تولید و روانه بازار شدند ایجاد کرده است و به نوعی روغن موتور ایرانی برای این خودروها به اجبار حذف شده است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، خودروهای مذکور به روغن‌هایی با فناوری جدید نیاز دارند. روانکارهایی که بر اساس استانداردهای API باید از سطح کیفی SN برخوردار باشند، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی روانکار برای ورود به بازار محدود روغن‌های با سطح کیفی بالا، دست به تولید محصولاتی با سطح کیفی SN زدند.
نکته ای که در این میان اهمیت ویژه دارد این است که پالایشگاه‌های ایرانی توانایی تولید روغن‌های گروه پایه دو،‌ سه و چهار ندارند و بنابراین شرکت های تولید کننده روغن موتور ناچار به واردات مواد اولیه خود از کشورهای دیگر بوده تا بتوانند روغن‌موتور مناسب برای خودروهای روز دنیا را تولید کنند.
باید توجه کرد که تولید روغن موتور ایرانی مناسب با خودروهای وارداتی و پیشرفته با توجه به افزایش بهای دلار و اجازه 9 درصدی افزایش قیمت روغن موتور امری غیرمنطقی بوده و توجیه اقتصادی ندارد. حداقل افزایش قیمتی که می تواند تولید این دسته از محصولات را توجیه کند 2 برابر شدن است در غیر این صورت بازار پر از روغن موتورهای خارجی‌نمای تقلبی خواهد شد. بازنده واقعی این موضوع مصرف کنندگانی است که پس از مدتی باید خودروهای وارداتی خود را راهی تعمیرگاه ها کنند. البته چندین شرکت تولیدکننده بزرگ کشور روغن موتورهای ایرانی مناسب با خودروهای وارداتی تولید کرده و با قیمت قبلی راهی بازار می کنند که می‌تواند ناشی از خریدهای قبلی آنها باشد.
به گفته منابع آگاه در صنعت روانکارها،‌ خودروهای وارداتی جدید در آینده‌ای نزدیک با مشکل تامین روغن‌موتور باکیفیت مواجه خواهند شد چراکه شرکت‌هایی همچون ‌ایرانول، ‌نفت پارس و نفت بهران به‌عنوان تولیدکنندگان همزمان روغن‌موتور و روغن پایه گروه یک،‌ قادر به استفاده از روغن پایه تولیدی خود نیستند و باید روغن‌موتور مورد استفاده در خودروهای جدید را با استفاده از روغن پایه وارداتی تولید کنند؛ ماده اولیه‌ای که در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی جای ندارد و باید با پرداخت ارز آزاد به کشور وارد شود.
یکی از راهکارهایی که می تواند در زمینه این بحران کمک کننده باشد اختصاص ارز دولتی برای واردات روغن پایه گروه دو به بالا یا نظارت بیشتر بر نحوه ورود و توزیع روغن‌های خارجی به کشور است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/17
عه....
معنی اینکه میگین دیگه ممکنه نتونید روغن با کیفیت تولید کنید چیه دقیقا؟
یعنی تا حالا باکیفیت بوده؟
خودم حدود 5 یا 6 سال پیش یادمه معاون وزیر نفت گفت که تمام روغنهای ایرانی موجود در بازار بدون استثنا دوبار تصفیه است.
این عین جمله ایشون بود...
شما میدونی معنی کیفیت چیه؟
کلاس چندمی عزیزم؟؟؟