موضوعات داغ

اصول رانندگی در شرایط زمستانی؛ اطلاعاتی که جان افراد بسیاری را نجات می دهد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا هشدارهایی را برای جلوگیری از تصادف در مسیرهای لغزنده و گرفتار شدن در شرایط برف و کولاک ارائه کرد.
به نقل از ایسنا ، سرهنگ نادر رحمانی با اشاره به شیوه متفاوت رانندگی در شرایط زمستانی، کنترل کمتر راننده بر خودرو و وضوح دید کمتر از مسیر اظهار کرد: رانندگان باید دقت کنند که رعایت فاصله طولی مناسبی با خودروی جلویی داشته باشند تا بتوانند عکس العمل مناسب و به موقع نشان داده و غافلگیر نشوند. رعایت این نکته می تواند در جلوگیری از تصادفات جلو به عقب بسیار موثر باشد زیرا در صورت توقف ناگهانی وسیله نقلیه جلویی، زمان کافی را برای توقف فراهم خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه فاصله طولی مناسب در شرایط جوی مختلف، متفاوت است گفت:‌ همانطور که بارها در کتب مختلف آموزش رانندگی ذکر شده فاصله طولی در شرایط متفاوت جوی تغییر می کند. این فاصله در شرایط عادی برابر با فاصله یک خودرو، در زمان بارش باران دو برابر، در زمان بارش برف سه برابر و در زمان یخ زدگی پنج برابر است. به علاوه رعایت سرعت مطمئنه نیز در جلوگیری از تصادفات به خصوص تصادفات قطاری موثر است. در شرایط جوی متفاوت بارها شاهد وقوع تصادفات زنجیره‌ای به علت تخطی از سرعت مطمئنه بوده‌ایم. سرعت مطمئنه به اندازه‌ای است که خود راننده باید متناسب با شرایط جوی و ترافیکی مدنظر قرار دهد.
یکی از نکاتی که باید حتما قبل سفر مدنظر قرار گرفته شود اطمینان از سلامت تجهیزات خودرو است. در زمان بارش باران و مه گرفتگی روشن کردن چراغ و مه شکن‌های خودرو از واجباتی است که از تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و دید را افزایش می‌دهد بنابر این باید از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کرد. وسایل هشدار دهنده از قبیل،‌ بوق، فلاشر، چراغ های راهنما و... نیز باید بررسی شود تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود. همچنین در صورتی که عاج‌های لاستیک از بین رفته است تعویض لاستیک در زمستان یکی از کارهای واجبی است که باید توسط راننده صورت گیرد، اما علاوه بر خرید تایر مناسب، باید مطمئن شوید که خودروی شما برای زمستان آماده است و خودرو را از ابعاد مختلفی مثل کارایی صحیح باتری، بخاری، برف پاک کن، مایعات موجود، درز پنجره‌ها، آیینه‌های جانبی، چراغ‌های جلو و بسیاری دیگر نیز از موارد بررسی کنید.
در انتها رحمانی با اشاره به سوخت خودروها یادآور شد که پر بودن باک بنزین از مبداء یک مسئله حیاتی است و با توجه به اینکه در زمستان تراکم در لوله های سوختی کم است، اگر باک پر نباشد یخ زدگی دور از انتظار نیست. به علاوه وجود مایعات دیگر از جمله ضد یخ و آب نیز در خودرو ضروری است و باید وجودشان پیوسته در زمستان بررسی شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد