موضوعات داغ

قدرت نمایی تسلا مدل 3 بر روی پیست مسابقه؛ سریعتر از فراری 458

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
تاکنون همواره عملکرد بر روی پیست مسابقه، پاشنه آشیل خودروهای برقی محسوب می شده است. باتری های سنگین وزن و عملکردی که اصولا برای کاهش مصرف انرژی تنظیم شده است باعث می شدند تا تسلا و سایر خودروهای برقی، حتی در صورت استفاده از باتری های توانمند و موتورهای فوق قدرتمند، نتوانند در شرایط پیست درخشان ظاهر شوند، اما حالا ظاهرا این قضیه نیز در حال تغییر است و تسلا قرار است بر روی پیست مسابقه، نامدارترین خودروهای جهان را به چالش وا دارد.
شش هفته قبل در جریان یکی از تست های مقایسه ای موتور ترند، مشخص شد که تسلا مدل 3 به دلیل محدودیت های نرم افزاری، تمام توان خود را در اختیار راننده قرار نمی دهد و به خصوص در زمان گذر از پیچ ها و ترمز گیری، دچار افت عملکرد می شود. تسلا پس از مشاهده نتایج این آزمایش موضوع را بسیار جدی گرفت و با ایجاد هماهنگی بین رانندگان آزمایشی این نشریه آمریکایی و تیم مهندسی تسلا، زمینه توسعه یک حالت رانندگی تازه را برای محصول خود فراهم آورد. حالا تسلا می تواند در حالت رانندگی مخصوص پیست (Track mode) بسیار سریعتر از قبل ظاهر شود.
زمان طی یک دور پیست تسلا مدل 3 به لطف تغییرات اعمال شده در حدود 2 ثانیه کاشه یافته (پیست لاگونا سکا) وحالا تسلا مدل 3 می تواند در زمانی سریعتر از فراری 458 (برترین خودرو راننده محور جهان در سال 2011) یک دور پیست را طی کند. اما این بهبود عملکرد از کجا حاصل شده است؟ به گفته رندی پابست (راننده حرفه ای و آزمایشگر مجله موتورترند)، یکی از مشکلات اساسی به دخالت بیش از حد سیستم بازیابی انرژی در هنگام عبور از پیچ ها مربوط می شد که باعث افت شدید سرعت در حین عبور از پیچ بود. به لطف تغییرات نرم افزاری صورت گرفته حالا در حالت ترک مُد، این سیستم کمتر وارد مدار می شود و می توان با تسلا، پیچ ها را با سرعت بیشتری طی کرد. از سوی دیگر تایرهای معمولی و سبز تسلا با تایرهای چسبنده تر میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 جایگزین شده اند و ترمزهای معمولی نیز جای خود را به مجموعه ترمز ساخت برمبو داده اند.
بنابراین به نظر می رسد که حالا باید انتظار شکست خوردن برترین خودروهای جهان را از محصولات تسلا داشته باشیم. عملکرد این خودروها دیگر تنها به برتری در شتاب 400 متر (مسابقات درگ) محدود نمی شود و قاعدتا تسلا بر روی پیست نیز می تواند رقیبی برای انواع مرسدس بنز، ب ام و و حتی فراری و پورشه و لامبورگینی شود. هیولای برقی در سکوت مطلق از راه می رسد..

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد