موضوعات داغ

کاتالیست‌های قلابی به بازار رسید؛ کلاه برداری از مال و جان مشتریان

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر آشنایی کوچکی با کاتالیست خودرو ها داشته باشید می دانید که 7 گرم پلاتین در آن ها بکار رفته است که با سوزاندن هیدروکربن نسوخته در خودرو اجازه ورود آلودگی به جو را نمی دهند. این روزها با توجه به افزایش قیمت طلا، برخی سازندگان پلاتین را در داخل کاتالیست ها بکار نبرده و قوطی خالی بر روی خودروها نصب می کنند به این امید که شاید این قوطی های خالی بتوانند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند.
به نقل از فارس، خودرویی که بیش از 100 هزار کیلومتر مسافت طی کرده باشد برای دریافت معاینه فنی احتیاج به تعویض کاتالیست دارد.
سیدنواب حسینی‌منش، مدیر عامل ستاد معاینه فنی در مصاحبه با خبرگزاری ها در این خصوص توضیح داد که برای خودروهایی مثل پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا تعویض کاتالیست و سنسور به همراه اجرت چیزی در حدود 1 میلیون تومان هزینه دارد. این موارد برای خودرویی مثل پراید کمتر بوده و با حدود 600 هزار تومان انجام می شود.
از آنجا که دریافت برگ معاینه فنی منوط به تعویض کاتالیست تعدادی از رانندگان با مراجعه به بعضی از تعمیرگاه های اطراف مراکز معاینه فنی اقدام به اجاره کاتالیست در ازای پرداخت 100 هزار تومان وجه و گذاشتن وثیقه می کنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران در ادامه عنوان کرد: از اسفند ماه سال گذشته که اجرای معاینه فنی برتر را در تهران آغاز کردیم به چند مورد برخورد کردیم و تعمیرگاه متخلف را به اتحادیه معرفی کردیم.
مراکز معاینه فنی برای مقابله با این تخلف از روش نشانه گذاری استفاده می کنند تا بتوانند کاتالیست های اجاره ای را تشخیص دهند.
گفته می شود که اقدام به اجاره کاتالیست مصداقی از تخلف در قانون هوای پاک بوده و مرتکبان آن با عواقب مربوط به جرم های کیفری روبرو هستند و بر این اساس با آن ها برخورد می شود.
تعویض کاتالیست نه تنها بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد بلکه بر اقتصاد دارندگان خودرو نیز تاثیر گذاشته و با کاهش مصرف سوخت خودرو برای آن ها صرفه اقتصادی دارد.
تخلف در مورد تعویض و نصب کاتالیست ها و یا حتی نصب قوطی های خالی به جای کاتالیست واقعی بیشتر در حوزه خودروهای سنگین مانند خودروهای دیزلی، اتوبوس و کامیون که قطعاتشان گران قیمت است رخ می دهد. رانندگان این قبیل خودروها حتی پمپ گازوئیل خودرو را نیز قرض می دهند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/29
این جور کارها یعنی دزدی.دروغ .فریب.خیانت به خودت و هموطنت.از این آدما تو کشور خیلی زیادن و هیچ چیزی ازشون بعید نیست.خاک تو سرشون.وقتی گوشت خر را کباب میکنن بجای گوشت گوساله وقتی دلار و سکه را انبار میکنن تا بشه چند برابر و وقتی از هر فرصتی برای فرار از قانون استفاده میکنن و....چی میشه گفت متاسفم برای اینچنین طرز فکرها.
1397/8/29
مشکل اصلی از دولته وقتی به قول خودش برای یک پراید یک میلیون هزینه داره پس برای بقیه ماشینها باید چند میلیون هزینه داره حالا مردم با این وضع خراب اقتصادی از کجا پول کاتالیست بیارن.باید این جور قطعات را ارزان کنن راه حل اینه.