موضوعات داغ

افزایش مالیات سوخت و کاهش حداکثر سرعت چگونه باعث خشم فرانسوی ها شد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
اقدام دولت در اعمال مالیات بر سوخت، موجب شده تا شهروندان فرانسوی معترض و خشمگین اقدام به مسدود کردن بزرگراه ها نمایند. بنابر آمار بدست آمده، یک چهارم از فرانسوی ها در این اعتراضات حضور دارند. اعتصابات فرانسوی ها در اعتراض به افزایش نرخ سوخت، از روز شنبه هفدهم نوامبر آغاز شد و معترضان با پوشیدن جلیقه های شب رنگ و مسدود کردن بزرگراه ها، ناراحتی خود را نسبت به این اقدام نشان دادند. علاوه بر موضوع افزایش مالیات سوخت، فرانسوی ها به کاهش سقف سرعت در اتوبان ها نیز معترض هستند. با آن که همواره اعتصابات و اعتراضات مدنی در فرانسه معمول بوده، اما این بار این اعتراضات به صورت یک جنبش ملی در آمده و از آن جایی که رهبران این اعتراضات از طریق فیس بوک فعالیت می کنند، و عضو یک حزب سیاسی یا جریان شناخته شده نیستند، امکان دستگیری آن ها وجود ندارد.
این اعتراضات بدون تلفات نیز نبوده است، در جریان یکی از این حوادث، یک مرد معترض 63 ساله در جریان تلاش یک خودروی پلیس برای در هم شکستن مانع مسدود کننده بزرگراه کشته شد. در حادثه دیگری، فردی که قصد داشت دخترش را به بیمارستان برساند و با تجمع معترضان روبرو شده بود، ناچار شد به سمت آنها هجوم ببرد. برخورد او با معترضان باعث شد تا تعدادی از معترضان در جریان این برخورد به شدت مجروح شوند. این اعتراضات با وجود این حوادث ادامه یافت و به کشور همسایه، یعنی بلژیک نیز کشیده شد.

نگاهی به مالیات سوخت در فرانسه
در اوایل سال 2018، دولت فرانسه اعلام کرد که به منظور افزایش تمایل مردم به خرید خودروهای سبز یا استفاده کمتر از خودروهای شخصی، مالیات سوخت ، شامل مالیات بنزین و گازوئیل را افزایش می دهد که به نوبه خود، منجر به افزایش هزینه های رانندگان خواهد شد. این افزایش نرخ مالیات، موجب شد تا تصویری حقیقی از ضرب المثل فرانسوی، که می گوید یک قطره آب در نهایت موجب سیل خواهد شد، بدست آید. در حال حاضر فرانسه یکی از بیشترین مالیات های سوخت را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دارد و شصت درصد مبلغ پرداخت شده بابت هر لیتر سوخت، مستقیما به خزانه دولت واریز می شود. در دهه اول قرن بیست و یکم، دولت فرانسه خودروسازان این کشور را مجبور ساخت تا رو به توسعه گسترده خودروهای دیزلی بیاورند، این توسعه موجب شد تا 70 درصد سواری های فروخته شده در این کشور در سال 2007 از نوع دیزلی باشند، و حال که افزایش مالیات گازوئیل بیشتر از بنزین بوده، طبیعی است که تعداد پرشماری از مالکان خودروهای دیزل سبک و سنگین نسبت به برگزاری تجمعات اقدام کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/9
حالا اگه ايران بود اولين كاري كه مي كرديم هجوم به سمت پمپ بنزين ها و تشكيل صف هاي كيلومتري واسه پر كردن باك ماشينامون بود...حق هيچ گونه اعتراض و شكايتي نسبت به هيچ كودوم از مشكلات و كمي كاستي هاي كشورمون نداريم چون خودمون انتخاب كرديم كه وضعيت اين باشه!!!
1397/9/9
حق اعتراض نداریم
ولی مردم هم اینو قبول کردن و به اصطلاح عامیانه ****ندارن
1397/9/9
اینجا بنزین گرون میشه...
خودرو گرون میشه...کیفیت هزار سال پیش تولید میشه...
ماشینیو هیبریدی هیچگونه انتخابی از طرف مدیران نیست...چون بنزین باید فروخته بشه
آلودگی هوا بهانه هر روزه است
بازار سیاه خودرو دست خودروسازهاست
و وضع همینطور جلو میره