موضوعات داغ

فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» به نفع خودروسازان یا مردم؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
داستان اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی پایان نداشته و هر بار خبرهای ضد و نقیضی در خصوص این موضوع به گوش می رسد. این بار شنیده شده که قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.
یکی از روزهای هفته جاری بود که خبر رسید وزیر صنعت و معدن و تجارت با فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار مشکل داشته و نظر کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را معتبر و ارزشمند تر می داند اما به نظر می رسد مبنی قیمت های جدید همین فرمول خواهد بود. به این ترتیب پس از حدود یک دهه قیمت‌گذاری دستوری توسط ارکان مختلف، به نوعی شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خواهد خورد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تا پیش از این موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کرده اند.
به نقل از دنیای اقتصاد، از زمان افزایش بهای ارز و گران شدن مواد اولیه فعالان صنعت خودروسازی به خصوص قطعه سازان مصرانه خواستار افزایش قیمت خودروها بودند و در نامه خود به رئیس جمهور هشدار داده که در صورت ادامه قیمت گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه کشور را دربر خواهد گرفت.
به نظر می رسد که با حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها و جایگزینی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار شرایط بازار به زودی تغییر خواهد کرد. البته سازمان حمایت اعلام کرده که قیمت های جدید را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده اما مشخص نیست که چرا این ستاد قیمت های جدید را اعلام نمی کند. از طرف دیگر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی براساس فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار چندان منطقی به نظر نمی رسد و حداقل تا پیش از این موافقان زیادی خارج از شرکت های خودروسازی نداشته و علاوه بر وزیر صنعت، نمایندگان بسیاری نیز با آن مخالف اند. حتی شنیده شده که شخص رئیس‌جمهوری نیز با افزایش قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار، مخالف است و قیمت‌های جدید نیز به همین دلیل اعلام نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که خبر مخالفت رئیس جمهور با استفاده از فرمول 5 درصد زیر نرخ بازار به فاصله کوتاهی توسط رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد.
در نهایت اما گفته می‌شود مسوولان دولت، مجلسی‌ها و زنجیره خودروسازی کشور بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ۵ درصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و موافقت رئیس‌جمهوری نیز در این مورد اخذ شده است. بر این اساس، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی اوایل هفته آینده اعلام شود تا قیمت‌گذاری دستوری تقریبا به بایگانی برود.
براساس فرمول مذکور قیمت خودروها حداقل 10 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. به‌عنوان مثال، پراید به‌عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای داخلی، پس از اعمال فرمول جدید قیمت‌گذاری، با قیمتی بیش از 32 میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. همچنین پژو 206 نیز که دیگر خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود، در مدل تیپ 2 با نرخ کارخانه‌ای 57 میلیون تومان به دست مشتریان می رسد.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/17
بسیار عالی
اما بیاین واردات خودرو هم آزاد کنید
تعرفه واردات رو بکنید ۱۰ درصد
ثبت سفارش رو هم آزاد کنید
اونوقت ببینیم کیا میان بابت S30 مبلغ ۱۴۱ میلیون( تازه اون هم غیر قطعی) پرداخت کنند
واردات رو آزاد کنید تا رقابت کاملا سالم بشه
اون وقت مطمئن باشید سایپا و ایران خودرو پیشرفت خواهد کرد
تا وقتی همه چیز انحصاری باشه اونا هیچ پیشرفتی نخواهند کرد
1397/9/17
به نفع مصرف کننده نهایی
باتشکر
1397/9/17
خداوکیلی چجوری به نتیجه رسیدی؟
با تشکر
1397/9/17
معلومه تو شرایطی که واردات ممنوعه و خودروسازها به طور انحصاری تو بازار محصول عرضه می کنند، تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار تماما به نفع خودروساز است چون با کنترل عرضه قیمت بازار را کنترل میکنه و در نهایت قیمت تحویل فوری هم بر اساس اون (مثلا 5% کمتر) تعیین میشه.
1397/9/17
بازم به مردم خیانت شد ظلم پایدار نیست
1397/9/17
با چه رویی کسانی چنین راهکار های حمایت از سرمایه داری کثیفی که در بخش خودروسازی ایران 40 سال خون مردم ایران را با قیمت های سر سام آور می مکد دفاع می کنید؟ جز اینکه خود ذینفع و از قماش همین سرمایه داران بی رحم هستید؟! خصوصی سازی که هر نرخی خواست تعیین کند و آن را به مردم بدون نظارت بفروشد؟ در کدام صنعت خصوصی سازی کردید و به نفع مردم شد که برای خودرو چنین کنید؟! وای بر شما، چه کسی و کسانی قیمت بازار و حاشیه آن را تعیین می کنند؟! با چه مکانیسم و روشی!؟ روش سرمایه داری شما و دوستان سیری ناپذیر خودرو سازتان!؟ کف نرخ بازار چه خواهد بود!؟ بازار کی دلش به حال مردم سوخته!؟؟؟ این بازاریان از هر قشری نماینده سرمایه داری هستند و به مردم رحمی نکرده و نخواهند کرد... نه به خرید بگویید و تحریمشان کنید تا یکبار برای همیشه این موضوع را حل کنیم
1397/9/17
تو رو خدا ماشین نخرید بذارید ورشکست بشن راحت شیم از دستشون
1397/9/17
بس کنید اینقدر تبلیغ این کارای خودروسازی متقلب کردید
قیمت بازارو خود این متقلب ها با کم فروشی، فروش خودرو به عناصر وابسته خودشون، فیلم بازی کردنه مشکلات قطعه سازی...درست کردن
حالا بمرگ گرفتن مردم بتبع راضی بشن!
درب کارخونه این متقلبان باید تعطیل بشه
ولی مملکتی که قانون نداره. اینها در آب گل آلود ماهی صید میکنن
1397/9/17
اگر کسی فکر کند در بازار انحصاری ایرانخودرو ایران این قاعده به نفع ملت است باید حتما توسط یک روانپزشک بررسی و تحت درمان قرار گیرد. چون چنین فردی هم برای خود و هم برای دیگران خطرناک است. حال این فرد اگر مسول هم باشد برای کل مملکت و نظام خطرناک است.
1397/9/17
خیلی شیک و تمیز و مجلسی به نفع خودروساز کار کردند و همه هم راضی . این راضی، اون راضی ..... آدم ناراضی !
1397/9/18
من واقعا واسم سواله اینا کی میخوان سیر شن.عمدا ماشینارو وارد بازار نکردن که قیمت بره بالا بعد تحویل بدن.یکی نیست به اون آدم ... که این پیشنهاد 5 درصد زیر قیمت بازارو داده بگه همین الان همین پرایدی که مثال زده شد به خاطر این 35 تومه تو بازار چون شرکتش22 داره میده.اگر همین شکرت بکنه 32 که دیگه کسی نمیاد تو بازار آزاد 35 بده.آزادش میشه 45.اون موقع دوباره میان پیشنهاد میدن شرکتی بشه 40 و همیشه این روند ادامه پیدا میکنه.من پیشنهادم به تمامی دوستان اینه بیاین دوباره اون کمپین نخریدن خودرو رو پیگیری کنیم.الان همین جوری اتین شرکت ها در حال بسته شدنه.اگر همه کمی طاقت داشته باشن و نخرن یکی دو سال دیگه با پول پراید میشه ماشین خارجی خرید.
1397/9/18
با سلام نحوه قیمت گذاری خودرو بصورت 5 درصد زیر حاشیه بازار کاملا ناعادلانه و غیر کارشناسی و کاملا یکسویه است این از لحاظ شرعی درست نیست که برای بالا بردن سود و منافع خودتان دستتان را در جیب مردم کنید.
1397/9/18
از ماست که بر ماست ..این جمله واقعا برازنده ملت ایرانه.آخه پراید چیه که ۳۲تومن باشه..خوب طبیعه وقتی عرضه صفر باشه قیمت حاشیه بازار میره بالا نمیدونم فقط خدا به داد این مردم بیچاره برسه