موضوعات داغ

نتیجه انحصار در تولید لاستیک ایرانی؛ عرضه تایر خاص 500درصد گران‌تر از نمونه خارجی!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از تایرهای خاصی که توسط هیچ یک از تایرسازان بزرگ داخلی تولید نمی شود تایرهای خاص OTR است که برای راه سازی و حتی استفاده در انبارهای بزرگ کشور به‌عنوان لاستیک ویژه لیفتراک مورد استفاده قرار می گیرد. اما یکی از تایرسازان قدیمی و البته کوچک داخلی اقدام به تولید این دسته از تایرهای ویژه لیفتراک و تعدادی از تایرهای خاص کرده است. مشتری این گونه تایرهای خاص شرکت‌های راهسازی و آنهایی اند که مجبور به تهیه تایر برای لیفتراک‌های خود می باشند. تا به این جای کار همه چیز عادی به نظر می رسد اما وقتی پای قانون ممنوعیت واردات کالاهای دارای نمونه داخلی به میان می آید خریداران مجبور اند بدون داشتن حق انتخاب سراغ تنها محصول ایرانی موجود در بازار بروند و حتی آن را 500 درصد گران‌تر از نمونه‌های خارجی آن خریداری کنند!
به نقل از سایت دنیای خودرو، به احتمال بسیار زیاد شرکت‌های راهسازی و انبارهای بزرگ به‌دلیل تمکن مالی بالا هیچ وقت خود را با صاحبان کالا درگیر نمی‌کنند و بی‌هیچ چون‌وچرایی تایر مورد نیاز خود را حتی با قیمتی 500 درصد گران تر خریداری می‌کنند.
این در حالی است که در صورت آزاد شدن واردات همین خریداران می توانند به عنوان نمونه یک جفت تایر لیفتراکی تولید داخل را که قیمتی 4 میلیون‌ تومانی دارد در نمونه خارجی با یک چهارم قیمت فعلی خریداری کنند. پیگیری چنین اختلاف قیمت های فاحشی در محصولاتی مانند تایر لیفتراک و تایرهای راهسازی مانند 20.5-25،‌23.5-25 و 17.5-25 می تواند به راحتی بسیاری از دست های پشت پرده را برای نهادهای نظارتی رو کند.
البته سازمان های نظارتی عمدتا به دلیل اشتغال کارگران به موضوع قیمت این محصولات ورود نکرده و به همین علت امکان دسترسی به تایرهای خارجی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر برای خریداران از می رود. با این اوصاف سودهای کلانی راهی جیب دلالان و برخی مدیران فاسد می شود.
همه‌چیز از برخی دست‌های پشت‌پرده در تامین مواداولیه موردنیاز یکی از کارخانه قدیمی تایرسازی خبر می‌دهد. حضور فردی که با همکاری برخی مدیران به انحصاری عجیب در سیستم این کارخانه دست یافته نقطه آغاز این گران فروشی است. این فرد پس از تامین مواد اولیه مورد نیاز،‌ کلیه کالاهای تولیدی را با قیمت‌های موردنظرش در شبکه فروش بازار عرضه می‌کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/19
وای خدا یعنی دیگه به بچه 5ساله هم بگید این چیزارو بهتون میخنده
یعنی تو مملکت به این گندگی هیچ خری نیست که بدونه این همه گران فروشی از کجا آب میخوره؟
دیگه کار به جایی رسیده که به صورت علنی خلاف میکنن و کسی هم جلوشونو نمیگیره
به نظرم مردم باید خودشون دست به کار بشن و به جای همه اورگانهای فاسد دولت اقدام کنن و یک بار برای همیشه به این وضعیت بی بندوبار ایران پایان بدن