موضوعات داغ

یک اختراع انقلابی؛ تولید انبوه ایربگ‌ های خارجی برای تلفات رانندگی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
کمپانی ZF در حال کار روی ایربگ هایی برای نصب در بیرون ماشین ها است که می توانند بروز تلفات جانی در تصادفات را کاهش دهند. به گفته ی این کمپانی، می توانند تا ۳۰ درصد احتمال آسیب دیدگی سرنشینان را در تصادف پایین بیاورند.
شاید در نگاه اول فکر کنید که ZF ایربگ هایی را که درون فرمان وجود دارند را به بیرون اتومبیل منتقل کرده اما این ایربگ های خارجی کاملا متفاوت هستند و تا لیتر حجم دارند. از این نظر ابعاد آنها حداقل سه برابر یک ایربگ معمولی است.
ایربگ های بیرونی از فناوری مشابه با ایربگ های داخل خودرو استفاده می کنند. ضخامت این ایربگ های در برخی نقاط به 300 میلیمتر نیز می رسد و به این ترتیب در نقاط حساس خودرو مانند ستون درها می توانند از شدت ضربه کم کنند.
به گفته ی شاون شاوب مدیر بخش مهندسی ZF این ایربگ های می توانند شدت ضربه را در برخوردهای جانبی را کاهش دهند. این ایربگ ها لحظاتی پیش از برخورد باز می شوند و به حفظ ساختار ستون درها در تصادف کمک می کنند.
برای اینکه این ایربگ ها کارایی کافی را داشته باشند ZF نیاز دارد تا تصادف را پیش از وقوع آن پیش بینی کند. برای این منظور از رادار ها و یا دوربین هایی استفاده می شود که می توانند 100 میلی ثانیه قبل از وقوع تصادف ایربگ ها را فعال کنند تا در لحظه ی برخورد ایربگ ها کاملا باد شده باشند.
این سیستم ها باید بتوانند زمان و نقطه ی دقیق برخورد را تشخیص دهند. حتی اگر سیستم 500 میلی ثانیه قبل از تصادف نیز وارد عمل شود همچنان می تواند در کاهش تلفات و خسارت موثر باشد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/26
سال 93 موضوع پایان نامه م در رشته مهندسی خودرو بحث ایمنی بود. یادمه تا اون موقه هیچ کتاب درست درمونی هم در مورد تکنولوژی ایربگ ها نتونستم تو نمایشگاه کتاب تهران پیدا کنم. حتی استاد راهنمام گفته بود صرف نظر کن و موضوعتو به موتور احتراق داخلی تغییر بده ولی من به ایمنی علاقه داشتم و سر حرفمم موندم. شروع کردم به خوندن مقالات و هندبوک های خارجی. تو ایران دو تا شرکت سازنده (مونتاژ) ایربگ داریم یکی ایمن خودرو شرق در مشهد و یکی هم شرکت اندیشه بابلسر. من مازندرانی ام و طبیعتا شرکت اندیشه رو انتخاب کردم ولی در کمال تعجب مارو حتی راه ندادن! با کلی خواهش و تمنا و اینو ببین و اونو ببین رفتم بلاخره رفتم برای مصاحبه کارآموزی! من اون سال بهشون گفتم یه ایده دارم! ایده ام استفاده از ایربگ ها در خارج از کابین مثلا در سپرهای جلو و عقب بود مثل کاری که وولو اولین بار در C30 از ایربگ ها در حدفاصل شیشه جلو و کاپوت خودرو استفاده کرده بود. همه بهم خندیدن و گفتن مزخرف ترین ایده ای بود که شنیده بودیم و امکان پذیر نیست! خیلی پیگیری کردم ولی همه مخالفت و مقاومت میکردن و با طعنه و مسخره که این ایده شما فانتزی هست! و حالا خودروبانک در انتهای سال 97 خبر از دقیقا همین ایده توسط یه تیم آلمانی میده و اسمشو میزاره یک اختراع انقلابی! ناراحت نیستم یه ایرانی هستم حسرت میخورم چرا تو ایران زندگی میکنم... (ببخشید طولانی شد)
1397/9/27
سلام جناب نیک زاد امثال من و شما و خیلی از جون های ایرانی داریم تو این مملکت میسوزیم،نه رویاهامون و نه ایده هامون و نه آرزوهامون......به هیچ کدوم نمیشه رسید ،همه به فکر منابع و منعفت خودشون هستن،ولی به امید روزهای خوب ....
1397/9/27
داداش ناراحت نشو این حس رو داشته باش که ادمهای بی شماری مثل تو هستن با توانایی بالا که هیچ اسمی ازشون هیچ جایی نیست مثل داداش من که یه ماشین کارتینگ کامل طراحی کرد و توی اتاقش ساخت با دست خودش و هزینه خودش
ثبت اختراع هم گرفت ولی نتیجش چیه؟
تو تنها نیستی...
1397/9/26
خدا ساله پیش این ایده به ذهنم رسیده بود و مطنمم به ذهن خیلیا دیگه هم رسیده ولی مشکل ما اینه که باید سرمایه گذار یا جور کنی یا خودت سرمایه در حد ایجاد یه کمپانی بعلاوه سرمایه لازم جهت بخش توسعه و تحقیق داشته باشی وگرنه ایده هنوزم فراووون دارم
1397/9/27
به کجا چنین شتابان؟؟؟ ایرانخودرو/سایپا از ZF پرسید!