موضوعات داغ

میزان آلایندگی، ملاک تردد خودروها در سطح شهر

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
چندی پیش بود که خبر حذف طرح زوج و فرد منتشر شد. بسیاری از دست اندر کاران موضوع آلودگی هوای تهران نسبت به این خبر واکنش نشان داده و عده ای مخالف بوده و عده ای نیز موافقت خود را اعلام کردند. در انتها قرار شد در صورت تصویب شورای عالی ترافیک از سال آینده این طرح حذف شود.
به تازگی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص طرح زوج و فرد عنوان کرده است که این طرح تاکنون کارآمد نبوده و بهتر است به جای مبنا قرار دادن پلاک خودروها تردد خودروها را بر اساس میزان آلایندگی آن ها در سطح شهر تهران کنترل کرد.
به نقل از ایسنا، حسین شهیدزاده اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و نتایج حاصل از آن، طرح زوج و فرد تاثیری به سزایی بر روی کاهش آلودگی هوای شهر تهران ندارد چرا که به مرور زمان افرادی که استطاعت مالی داشتند به سراغ خرید خودرو های دوم و مخالف پلاک خودروی خود یا موتورسیکلت رفتند.
این موضوع در حالی است که تعداد موتورسیکلت‌ها در محدوده زوج و فرد بیشتر شده و این وسایل نقلیه در یک مسافت پیمایش ثابت حداقل بین پنج تا هشت برابر بیشتر از خودروها آلودگی تولید می‌کنند، بنابراین طرح زوج و فرد نه کمکی به کاهش آلودگی هوا نکرد که در محدوده زوج و فرد آلودگی هوا بیشتر نیز شده است. به علاوه این طرح قرار بود که معضل ترافیک پایتخت را نیز حل کند که در حل این موضوع نیز ناتوان بود.
شهیدزاده در پایان با اشاره به مرحله دوم طرح کاهش که الزامی شدن معاینه‌فنی برای خودروهای شهر تهران است، تصریح کرد: این طرحی که به شهرداری تهران پیشنهاد کرده‌ایم محدوده زوج و فرد را نیز شامل می‌شود و خودرویی می‌تواند وارد این محدوده شود که حداقل سطح معاینه‌ فنی را پاس کرده باشد بنابراین پیشنهاد ما نیز این است که خودروها بر اساس میزان آلایندگی خود در سطح شهر تردد کنند نه صرفا پلاک خود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/27
واقعا خسته نباشید ! تازه فهمیدین !؟ من نمیدونم چرا هر طرحی راجع به هر مساله ای توی این مملکت اجرا میشه آخرش بعد از ایجاد کلی ضرر مالی و جانی برای مردم منجر به این میشه که یکی میاد میگه اصلا کلا اشتباه عمل کردیم این طرح کارآمد نیست باید بزاریمش کنار. البته بعید میدونم با توجه به قدرتی که شهرداری تهران داره و درآمد قابل توجهی که از این راه فروش طرح ترافیک داره در میاره اصلا اجازه همچین کاری بده. شهرداری بیشتر موافق آلودگی هواست تا کم شدن سود و منافع مالی کلان !
اما راه حل چیه ؟
تولید خودروهای برقی به جای تولید خودروهای آلاینده صفر کیلومتر برای حمایت بی جا از خودروسازی
نمیتونید تولید کنید؟ حذف تعرفه گمرکی خودروهای برقی و هیبریدی
پایین آوردن قیمت موتور سیکلت های برقی و سرمایه گذاری جهت تولید بیشتر و با کیفیت تر این موتورسیکلت ها
اجبار تاکسیرانی برای استفاده از خودروهای عمومی برقی و هیبریدی البته بعد از اجبار خودروساز برای ساخت خودروهای برقی
تغییر استاندارد های سازمان استاندارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به سطح استاندارد های جهانی تولید و ساخت خودرو و موتور سیکلت و ماشین سنگین
اگر همه این کارا رو تونستید بکنید اونوقت دیگه وجود چیزی به نام طرح ترافیک اصلا معنی نداره ! البته که عمرا همچین کارایی توی این مملکت انجام بشه ! اصولا هر چیزی که به نفع جان و مال مردم باشه توی این کشور از کمترین اهمیت ممکن برخورداره !!!