موضوعات داغ

سوپاپ های کاملا دیجیتال، تحولی بزرگ در موتورهای احتراق داخلی + فیلم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در چند سال اخیر پیشرانه‌های محرک درون سوز قربانی استانداردهای بین المللی آلایندگی شده‌اند و دیگر خبری از شور و اشتیاق شرکت‌های خودروسازی برای تولید پیشرانه‌های تنفس طبیعی بزرگ و قدرتمند و پرحجم نیست و با طراحی و ساخت موتورهای چهار سیلندر و کمتر و یا حتی توسعه و راه اندازی سیستم‌های محرک تمام الکتریکی، صنعت خودروسازی دوره آرامی را پشت سر می گذارد تا یک زمانی شاهد انقراض کامل موتورهای درون سوز باشیم، اما آیا مهندسین و محققان صنعت خودروسازی می‌توانند راه حلی برای نجات پیشرانه های درون سوز داشته باشند؟
همانطور که گفتیم، بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی به فکر جایگزین کردن پیشرانه های محرک درون سوز با نمونه های ترکیبی و یا کاملا الکتریکی هستند و این روند تا چند سال آینده فراگیر خواهد شد، اما هنوز شرکت هایی وجود دارند که به دنبال راه حل های حفظ حیات پیشرانه‌های محرک درون سوز هستند، همچون شرکت بریتانیایی Camcon Automotive که با اختراع و طراحی سیستم کاملا دیجیتالی سوپاپ به دنبال حفظ حیات پیشرانه های محرک درون سوز است.

سوپاپ های کاملا دیجیتال

سوپاپ های کاملا دیجیتال


موتور طراحی شده توسط این شرکت، از سوپاپ کاملا دیجیتالی بهره مند شده است و این امکان را فراهم کرده است تا با حذف میل سوپاپ و اتصالات مکانیکی، هر سوپاپ توسط یک موتور الکتریکی کنترل شده و به طور جداگانه فعالیت خود را انجام دهد و حرکت آنان وابسته به میل سوپاپ نباشد. شرکت Camcon Automotive این فناوری را به نام Intelligent Valve Technology معرفی کرده و معتقد است که کنترل دقیق‌تری برای سوپاپ و مدت زمان باز و بسته بودن آنان در دسترس خواهد بود.

سوپاپ های کاملا دیجیتال

سوپاپ های کاملا دیجیتال


از لحاظ تئوری، در رابطه با سیستم IVT باید اطمینان حاصل شود که موتور باتوجه به عملکرد خودرو، مخلوط سوخت و هوای مناسب را در اختیار سیلندرها قرار می دهد. برای مثال هنگامی که موتور زیر بار است، نیاز به ارسال مخلوط سوخت و هوای بیشتری به داخل سیلندر خواهد بود و زمانی که کروز کنترل اتومبیل فعال است، زمانبندی سوپاپ‌ها باید بهترین اقتصاد سوخت را داشته باشد که باتوجه به سنسورها و الکترونیکی بودن سوپاپ های سیستم نه تنها انجام این کار سخت نیست، بلکه راحت تر انجام خواهد شد و زمانبندی احتراق و ارسال سوخت به سیلندرها بدون وابستگی به میزان چرخش میل لنگ و باتوجه به میزان بار موجود بر روی پیشرانه، بهتر و سریع تر تنظیم خواهد شد، ولی باید توجه داشت که موتورهای الکتریکی و کارکرد آنان در سرعت بالا شاید خرابی زودرسی نسبت به سوپاپ های مرسوم و میل سوپاپ داشته باشد.
براساس گزارش ها، شرکت Camcon Automotive هزاران ساعت به آزمایش و تنظیم سیستم جدید خود پرداخته است و در حال حاضر شاهد پیشرفت های بسیار خوبی در عملکرد پیشرانه و تولید گازهای CO2 هستیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد