موضوعات داغ

آنچه که قبل از خرید بسترن b50 دست دوم باید بدانید

عکس مطلب اول
چند ماه پیش سازمان استاندارد کشور لیستی از خودروهای غیراستاندارد منتشر کرد که موجب شد عده‌ای گمان کنند توقف تولید بسترن b50F به دلیل کیفیت پایین بوده است.
به دنبال این شایعات بهمن موتور اعلام کرد توقف تولید این خودرو هیچ ارتباطی به کیفیت آن ندارد و شرکت فاو دو سال است که دیگر b50F را عرضه نمی‌کند و به همین دلیل مونتاز آن در ایران هم متوقف شده است. بنابراین خرید بسترن b50 کارکرده در بازار دست دوم خودرو ادامه دارد و این خودرو هم‌چنان از بهترین چینی‌های موجود در بازار به حساب می‌آید.

کمبود قطعات و خدمات پس از فروش
علی‌زغم توقف تولید، بهمن موتور خود را متعهد دانسته که تا 10 سال به ارائه خدمات پس از فروش b50 ادامه دهد. b50 از همان ابتدا که به بازار عرضه شد به علت کمبود قطعات یدکی موجب اعتراض خریداران بود. خدمات پس از فروش بهمن موتور برای این خودرو چندان تعریفی نداشته و صدای عده بسیاری را درآورده است. عدم تامین قطعات بسترن B50F توسط نمایندگی، گران‌تر بودن برخی قطعات در بازار آزاد، عدم توانائی تعمیر برخی موارد از جمله عوامل نارضایتی خریداران بوده است. یکی از دلایل این امر، قرارداد کوتاه مدت بهمن موتور و تیراژ پایین عرضه این خودرو بوده است. بنابراین اگر در شهرستان‌ ساکن هستید خرید بسترن b50 کارکرده به شما توصیه نمی‌شود چون در تهران قطعات خودرو راحت‌تر پیدا می‌شود.

نکات خرید بسترن b50 دست دوم
برای خرید بسترن b50 به سراغ نمونه فیس‌لیفت شده بروید که در آنها نقاط ضعف سری اول این خودرو تا حدود زیادی جبران شده است. مثلا در نمونه‌های جدیدتر، از سیستم NVH به منظورش کاهش لرزش و صدا استفاده شده است و در کل مونتاژ با کیفیت بالاتری صورت گرفته است. در غیر این صورت برای خرید بسترن b50 کارکرده سری اول در تست رانندگی به میزان سر و صدای کابین دقت کنید. اگرچه در b50 اف و نسل سوم هم در کارکردهای بالا ایجاد سر و صدا در کابین گزارش شده است. پس ترجیحا خودروهایی را انتخاب کنید که زیر 100 هزار کیلومتر کارکرد داشته‌اند.
اگرچه کیفییت قطعات b50 اف در حد مطلوب است، اما هر چه خودرو بیشتر کار کرده باشد، احتمال استهلاک موتور و گیربکس آن هم بیشتر است. برخی از مالکان برای جبران نقاط ضعف بسترن b50، به اصطلاح خرج ماشین کرده‌اند و خودرو را به امکانات و قطعات باکیفیت‌تری مجهز کرده‌‌اند. در میان آگهی‌ها به دنبال چنین گزینه‌هایی بگردید. عملکرد ضعیف کولر b50 از رایج‌ترین مشکلاتی است که مالکان به آن اشاره می‌کنند به ویژه زمانی که کارکرد این خودرو بالا می‌رود. پس حتما سیستم خنک‌کننده را هم به دقت بررسی کنید.

از کجا بخریم؟
با مراجعه به سایت دیوار می‌توانید گزینه‌های متعددی را برای خرید بسترن b50 کارکرده بررسی کنید. در میان آگهی‌ها تعداد کمی b50 سری اول مربوط به سال 92 و بیشترین آگهی‌ها مربوط به b50 سری فیس‌لیفت و ساخت سال 96 است. قیمت این خودرو از 80 میلیون تومان برای نسل اول شروع می‌شود و به 180 میلیون تومان برای سری دوم کم‌کارد و در حد صفر می‌رسد.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/2
ودرو فاو Besturn B50F اتوماتیک سال 2016
بازگشت
نظرات کاربران
افزودن نظر
مرتب‌سازی بر اساس:

نظر خریداران
مفیدترین نظرات
جدیدترین نظرات
بهترین خودرو چینی

دانیال حسین زاده (۲۷ آذر ۱۳۹۷)
نقاط قوت
استحکام بالا
نقاط ضعف
بخواب بودن زیاد
با سلام
من این خودرو رو دارم باید بگم یکی از بهترین خودروهای چینی حال حاضر در ایران هست استفاده از پلتفرم و موتور مزدا با کمترین اختلاف حتی بهتر از مزدا ظاهر شده گیربگس قدرتمند ژاپنی و خیلی امکانات دیگه زیبایی بالا و سرعت و تیزی دلچسب محشر

آیا این نظر برایتان مفید بود؟
بله (۰) خیر (۰)
تجربه 4 ساله

حسین فلاح (۲۴ آذر ۱۳۹۷)
با سلام ،
اکنون که این نظر رو میدم خط تولید این خودرو به پسر کوچکش ، بسترن بی 30 ، رسیده اما با توجه به 5000 بسترن b50f موجود در کشور شاید کسانی دنبال خرید نمونه دست دومش باشند و این مطلب به کمکشان بیاید!
ابتدا بگویم که ما این خودرو را در انتها برج 9 سال 93 تحویل گرفتیم و بیش از 21000 دلار قیمتش بود! پس اکنون و با توجه به قیمت رقبا و نمونه های دست دوم آسا خرید این خودرو منطقی هست!
در اخرین روز های برج 9 سال 93 این خودرو جایگزین برادر بزرگترش ، b50 ، شد و با موتوری قوی تر و ظاهری بروز تر پا به ایران گذاشت! آن موقع رقیبش جک جی5 با قیمتی کمتر بود و پیش فروش جک اس5 با قیمتی مشابه و با دنده دستی برای اسفند پر شده بود!
البته ما دنبال خودرو اتومات بودیم!
اما از تاریخچه که بگذریم به سراغ خودرو بعد از 4 سال و 100 هزار کیلومتر کارکرد بریم!
ابتدا عرض کنم خودرو به جز هزینه های سرویس دوره ای تقریبا خرج دیگری نداشت و موتور این خودرو دوام خوبی تا کنون داشته! (کاش این موتور در بسترن بی30 هم بود!)
اما نکته بعدی افت بسیار کم کیفیت سایر ادوات هست . یکی از نگرانی ما این بود که خودرو بعد از چند سال به صدا بی افتد یا کیفیت صندلی ها و پلاستیک ها به شدت کاهش یابد ! نتنها اینطور نبود ، حتی دور فرمان هم کمتر از حد توقع دچار سائیدگی شد! البته بعضی قطعات مثل قفل ها صدای قفل شدنشان بیشتر شده! و سردنده هم ترک ریزی خورده بود که به راحتی ترمیم کردم! همچنین در نور و با زاویه اگر به روی ایربگ شاگرد نگاه کنید متوجه محل قرارگیری ایربگ میشوید ، اما در حالت عادی معلوم نیست!
ما چون به شهر های کویری زیاد مسافرت میکنیم شیشه های را دودی کردیم که تا حد زیادی تاثیر مثبت داشت! اما باز هم کولر مثل کمری خنک نمیکند!
نکته خیلی خوب این ماشین در کنار موتور قوی ، فضا سرنشینان زیاد ، صندوق مناسب ، دنده ژاپنی و ... دو اگزوز بودن خودرو هست که در حالت فول گاز (تخته) صدای بسیار هیجان انگیزی تولید میکند و در حالت معمولی ، صدای کمی از خودرو شنیده میشود!
البته اگر روغن موتور مناسب (طبق دفترچه و با توجه به فصل سال ) و بنزین با اکتان بالا 92 استفاده نکنید صدای موتور بیشتر میشود! اما خراب نمیشود .
امکانات خودرو برای سال 93 و رقابت با جک مناسب بود اما اکنون خیلی از مالکان با نصب مانیتور داشبورد و پشت سری ، استارت بدون کلید ، مه شکن های دی لایت دار ، دیفیوز متفاوت با دیفیوز فابریک ، سنسور نور و باران ، چیپ تیونینگ کامپیوتر خودرو و ... خودرو را ارتقا داده اند!
جالب است بدانید موتور این خودرو در بسترن بی70 به صورت توربو ارائه شده!
اما نکته ای که بعد از 4 سال و بصورت تجربی بدست امد ، ایمنی بالا این خودرو در تصادفات بود!
البته ما تصادف شدیدی نداشتیم اما در همان مالیدگی های شهری هم خودرو در عین وارد نکردن نیرو به سرنشینان ، اسیب جدی نمیدید!
ورق بدنه این خودرو دوبل هست و هندلینگ این خودرو در پیچ ها بسیار عالیه!
خلاصه تجربه نشان داد خودرو های بسترن یک سر و گردن بالاتر از خوردو های دیگر چینی هستند و امیدواریم نسل جدید بسترن بی 50 به نام بسترن بی 50 ار اس با همین موتور بی ازار 1800 سی سی وارد شود!
1397/10/3
البته چیزی که الان مشخصه اینه که الان فاو سواران میان اینجا و شروع به تعریف و تمجید از این خودرو میکنن ولی فقط اینو از من که 6 ماه بسترن B30 داشتم داشته باشید که خرید هر گونه خودروی چینی از هر خودروساز و واردکننده ای اشتباه محضه.من ماشینم رو برای سرویس 10 هزار بردم نمایندگی در کمال تعجب نمایندگی از پس سرویس ساده هم بر نیومد و سرویس رو ناقص و بدون تعویض فیلتر کولر انجام دادن و خیلی شیک بهم گفتن کلا شرکت 3 تا فیلتر کولر بهمون داده بود و 3 تاش رو ماشین های قبلی شما بستیم و الان نداریم !!! خلاصه کلی شکایت از بهمن موتور و اینا کردیم جالبه نمایندگی تقصیر رو گردن شرکت مزدا یدک مینداخت و بهمن موتور هم تقصیر رو گردن نمایندگی و من هم شده بودم توپ فوتبال این دو که هی پاس کاری میشدم !!! خلاصه که من سر همین موضوع ماشین رو فروختم و پشت دستم رو داغ کردم ماشین چینی نخرم چون هر چی هم ماشین چینی خوب و باکیفیت و پر امکانات باشه تو بحث خدمات پس از فروش حسابی مالک رو نقره داغ میکنن.ماشینی که یه فیلتر کولر ساده اش گیر نمیاد اگه تصادف شدید کنه مستقیم باید سر از اوراقی در بیاره چون یا قطعه اش گیر نمیاد یا اگه بیاد بازسازیش به اندازه قیمت خود ماشین خرج داره.امیدوارم که خریداران به بحث خدمات پس از فروش هم دقت بیشتری داشته باشن و مثل من موش آزمایشگاهی چشم بادمی ها نشن
1398/6/10
سلام من این و بگم به دوستمون که حرفت درسته ولی:
من الان ۲سال بی ۵۰ سوارم و و فقط سری اول رفتم نمایندگیش ولی هیچی سر در نمیارن از ماشین و اینکه قطعاطشم تو بازار آزاد خیلی راحتر و ارزون تر در نیاد،من ۲۰۰تا باش رفتم و تا الان کوچکترییییین خرجی نداشته به جز موارد مصرفی و استهلاکی و واقعا بی آزار و خوب بوده ولی به هیچ عنوان نمایندگیش خوب نیست و هیچ کاری راه نمیندازه
1398/6/1
ممنون از بذل توجه شما اجازه بدین چند نکته رو اضافه کنم ( به استناد 4 سال تجربه سواری با آسا و 20 سال رانندگی ): در رابطه با مقایسه با هم ردیفهای قیمتی خودش بدون شک رتبه اول رو داره در یک کلام نگاه شما رو از ماشینهای لوکس بر میداره بگذریم مشکلات خدمات پس از فروش گروه بهمن از اون جایی شروع شد که صاحب ان شرکت سهم اصلی و مالکیت اون رو به یکی ........ ( درصورت لزوم معرفی میکنم) واگذار کرد و سیاست گذاری جدید مدیریت باعث شد مشتری مفتخر تبدیل به منتقد ناراضی بشه مشتری مداری تبدیل به سفسته و و زبون بازی شد و و از همه مهمتر فروش مستقیم قطعه متوقف شد وشرط رفع نیاز مشتری دریافت خدمات فقط از نمایندگی و به شکلی هزینه ساز ادامه پیدا کرد
مثال : تعویض کولر در تعهد شرکت و جزء گارانتی بود ولی موقع تحویل خودرو یک ملیون هشتصد فاکتور شد با منت که قیمت کندانسور رو که نگرفتیم (قیمت در همون زمان برای اپتیما 800 هزارتومن بود)
ورفتار بحث بر انگیز قطعه برداشتن از هم از بدترین موضوعاتی هست که کمتر کسی در موردش حرف زده
مثال : لامپ چراغ بسترن هالوژن و فابریک برند فلیپس هست و خود چراغ هم وکیوم و با تزریق گاز ایزوله شده وتا زمانی که خسارت مثل شکست یا تخریب عمدی نباشه نیاز به تعویض نداره
درحالی که لامپ مزدا 3 اسرام هست و شرایط فوق رو نداره هد لایت و پرژکتور من رو با سوخته های مزدا عوض کردن که با 400 هزار تومن هم نتونستم جبران کنم و قول داده بودن رسیدگی کننن و دیگر . . .
یادتون باشه خودرو زیر 100 هزار گیلومتر شما خرجهای زیر و داره : روغت گیر بکس - تعویض دیسکها - تعویض کلیه مایعات - شمعها - شارژ کاتالیزور و کاتالیست - - دسته موتور ها - تسمه - باطری - (آپشن های فرعی و روکشها ) باز و بست و کالیبره ایربک و سنسورها و غیره ...
که باعث تفاوت قیمتی حدود 30 الی 35 ملیون میتونه باشه
پس اگر مقایسه میکنیین براتون عجیب نباشه دو خودرو با مدل یکسان 30 ملیون تفاوت داشته باشن