موضوعات داغ

سرمایه های مردم در حال نابودی؛ آسیب دیدگی 20 درصدی خودروهای مانده در گمرک

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت درست مشابه با وزیر سابق به مشتریان و واردکنندگان خودروهای خارجی وعده رسیدگی و ترخیص خودروهای مانده در گمرکات کشور را داده است.
در نتیجه تداوم این رویه، به نظر می رسد که بازسازی خودروهایی که نزدیک به یک‌سال است در انبارهای غیرتخصصی دپو شده‌اند ضروری شده است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، یکی از کارشناسان فنی خودرو در خصوص دپو این خودروها در انبارهای غیر تخصصی گمرک اظهار کرد که خودروهای مذکور صدمات جدی را متحمل شده اند. رنگ تخریب شده تنها بخش کوچکی از آسیب های وارد شده به خودروهای قرار گرفته زیر آفتاب سوزان بنادر جنوبی کشور است که قطعا رضایت خریداران را از بین خواهد برد. علاوه بر آفتاب سوزان جنوب کشور، روانکارهای مصرفی خودروها را مستعمل کرده‌ است و شرکت‌های نمایندگی نمی‌توانند در این خصوص ریسک کنند و باید برای حفاظت از اموال مردم قبل تحویل این خودروها روانکارها را هم تعویض کنند.
با این اوصاف به نظر می رسد که شرکت های واردکننده باید به طور میانگین برای هر خودرو حدود 20 درصد از ارزش آن را به عنوان خسارت درنظر بگیرند چرا که نحوه انبارداری و خواب بیش‌از حد متحمل شده به خودروها به آن ها آسیب جدی وارد کرده است.
در این میان، وعده‌های مدیران دولتی مبنی بر ترخیص قریب‎الوقوع این خودروها مانع آن شده که شرکت‌های نمایندگی با صرف هزینه‌های چه‎بسا کمتر از خسارات واردشده، اقدام به حراست از اموال مشتریان خود کنند. اما در هر حال، شرکت‌های نمایندگی در صورت لغو قانون واردات خودرو موظف هستند محصولات را به‎صورت اورهال‎شده به خریداران تحویل دهند.
وزیر صنعت به تازگی اعلام کرده است که در حدود 13 هزار خودروی وارداتی با هماهنگی های انجام شده به زودی ترخیص خواهند شد. وعده هایی از این دست سبب شده که تعدادی از واردکنندگان خودرو از انتقال و جابجایی خودروهای خود از فضاهای روباز به انبارهای سرپوشیده و تخصصی خودرو خودداری کنند و تعدادی دیگر نیز که انبارهای تخصصی تابستانه اجاره کرده بودند نیز با فقدان مجوز برای جابجایی خودروها در محوطه گمرک مواجه شده اند.
تعداد قابل‌توجهی خودرو دیگر نیز در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبل‌علی امارات دپو شده است و امید می رود با دریافت مجوز هر چه زودتر ترخیص شده و به دست خریداران برسد.
هرچند که در طول 7 ماه گذشته هیچ کدام از وعده های داده شده در خصوص آزادسازی واردات خودرو عملی نشده اما به نظر می رسد که وزیر صنعت قصد دارد با توجه به تازه ترین اظهارات خود در این خصوص تکلیف صنعت خودروسازی و واردات خودرو را هرچه زودتر مشخص کند.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/5
دادستان کل کشور ، حق مردم رو از دولت بگیر!
1397/10/5
رفیق من دو ساله اسپورتیج GT LINE ثبت نام کرده هنوز بهش ندادن و میگن تو گمرک داره خاک میخوره
1397/10/5
چند ماه پیش که برای کاری به گمرک باهنر بندرعباس مراجعه کرده بودم به شدت از شرایط وحشتناک خودروهای اونجا جا خوردم خودروهای صفر کیلومتر که مشخص بود ماهها زیر افتاب و خاک موندن و تعدادی که به علت کمبود جا در گوشه و کنار ورودی ها بین سنگها پارک شدن و از نزدیک جای خطها و ضربه های بسیاری روی بدنشون دیده میشه ،مهم ترین موضوعی که جدا از بحث ظاهری و بدنه هست موضوع موتوری و قلب خودروها هست تجربه ای که از خارج از ایران در اروپا دارم اینکه گمرک خودروها و موتورهای بنزین سوز کاملا متفاوت از سایر لوازم هست برعکس ایران که شما برای ترخیص یک موبایل همونجایی میری که برای ترخیص یک خودرو باید بری ،تمام گمرکهای اروپایی امکانات کامل تعویض تایر و قطعات پلاستیکی حتی برفپاککن ها و تعویض روغن کاملو دارن تا اگر خودرویی مدت طولانی در گمرک خواب باشه قبل از اینکه بخوان استارت خودروی صفر و اببندی نشده رو بزنن روغن بی خاصیت اونو با روغن نو تعویض کنن ،ولی در ایران متاسفانه بعد از یکسال خواب با همون شرایط خودرو استارت می خوره و اکثر راه با همون خودرو طی میشه تا بدست مشتری برسه ...
1397/10/5
سرمایه مردم در حال نابودی نیست این عمر و زندگی مردم در حال نابودیه!!
1397/10/5
رو چه حسابي به اين خودروهاي چنده هزار دلاري كه واردكننده هاش رانت خوار هستند و مشترياش هم جزء طبقه %4 مرفه بي درد جامعه قرار ميگيرند عنوان سرمايه هاي مردم نصبت ميدي !!! در مقابل مردمي بشدد فقير ايران كه بيش از 60% مردم زير خط فقر ميشن حتي توان خريد ارابه مرگي چون پرايد رو ندارند
با ارز 4200 دولتي كه مربوط به بودجه ارزي كل 80 ميليون مردم مي باشد 35000 خودرو وارد كردند تا 2 الي 3 برابر بفروشن و از اون طرف مردمي كه در خريد مايه تاج اوليه زندگي‬‎ اقلام خوراكي و خيلي چيزها موندن و امروز بايد مرغ 14000 تومني پول بدن و حقوق هاي چند ماه عقب افتاده كارگران و . . . ارزي كه مي بايد در اين زمينه استفاده ميشد رفت تو جيب طبقه مرفه
تيتر رو عوض كن جانم ----قلبم درد گرفت (Ο_Ο)
1397/10/6
با درود

مگر نابودی سرمایه های مردم و یا نابودی مردم! برای دولت مهم و قابل بحث است؟؟؟!!!
1397/10/6
این ماشین ها خریدن نداره. مواظب باشید. همشون رنگ میشن، موتورشون هم آسیب دیده.
1397/10/7
چرا این خبرا اینقدر بولد میشه؟ چه دردی از مردم قراره دوا بشه؟ چون اینا برای یه عده مرفه بی درده که خودشون و از ما بهترون ارزش دارن.نه مردم