موضوعات داغ

رفع ممنوعیت واردات شاسی خودرو؛ امید به مونتاژ خودروهای جدید در کشور

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت ثبت سفارش و واردات ۴۷ ردیف کالایی را لغو کرد.
به نقل از ایران اکونومیست؛ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 47 ردیف تعرفه کالایی را لغو کرد. بر این اساس واردات ثبت سفارش این کالاها از این پس طبق ضوابط آزاد خواهد بود.
پوشاک، سنگ مس، کنستانتره مس، سنگ سرب، سنگ قلع، چرم دوباره ساخته شده، پوست‌های نرم بدلی، دستگاه تهویه مطبوع جدا از هم، باتری، قوه، شاسی موتوردار برای سواری، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون، کنتور گاز و شیر خشک صنعتی برخی از کالاهایی است که ممنوعیت واردات آن لغو شده است.
این ماجرا می تواند به واردات خودروهای منفصله به کشور و مونتاژ آن ها در خطوط تولید داخلی منجر شود. البته باید منتظر اعلام جزییات این طرح ماند و دید که تعرفه واردات شاسی های مربوطه تا چه میزان خواهد بود. همچنین وزارت صنعت چه ضوابطی را برای جلوگیری از واردات خودروهای کارکرده و فروش آن ها به جای خودروهای نو در نظر خواهد گرفت. در واقع این احتمال وجود دارد که در شرایط تحریم که خودروسازان خارجی از جسارت لازم برای همکاری با طرفین ایرانی برخودار نیستند، تخلفاتی در واردات خودروهای منفصله به کشور رخ دهد. این تخلفات می تواند شامل خرید خودروهای کامل در کشورهای مبدا؛ باز کردن قطعات آن ها از یکدیگر و واردات آن ها به شکل قطعات منفصله و مونتاژ در خطوط داخلی باشد که به نوعی دور زدن قانون واردات و افزایش هزینه های تولید محسوب می شود.
همچنین این احتمال وجود دارد که وارد کنندگان در راستای کاهش هزینه های تولید، به خرید خودروهای کارکرده در کشورهای مبدا روی آورند و در نهایت خودروهای مونتاژ شده را به عنوان نمونه های نو و صفر کیلومتر در بازار داخل به فروش برسانند. چنین رویکردی مسلما مد نظر قانون گذاران کشور نیست اما در شرایط فعلی بروز چنین اتفاقاتی کاملا محتمل به نظر می رسد.
رفع ممنوعیت واردات شاسی خودرو

رفع ممنوعیت واردات شاسی خودرو

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/15
اگر ورود قطعات منفصله خودرو ممنوع بوده چطور مونتاژیا تولید دارند؟؟