موضوعات داغ

پژو 405 در سرازیری؛ از راهنمای فروش تا قیمت

عکس مطلب اول
سال 1395 گفته شد که دو سال دیگر تولید پژو 405 متوقف می‌شود. خبری که نیاز به سؤال نداشت. شرکت پژو در این مدت خودروهای بهتری در مقایسه با 405 تولید کرد که جای پژو 405 را در ایران گرفت و سال به سال از کیفیت 405 کاسته شد. این موضوع را بررسی سازمان بازرسی کیفیت خودرو نشان می‌دهد. بر اساس گزارش این سازمان خودرو پژو 405 دو ستاره دارد؛ این یعنی از نظر کیفیت شبیه ساینا، تیبا و پژو پارس است. دلیل توقف تولید آن نیز رعایت نکردن استانداردهای چندگانه‌ای بوده که پیش از این برای خودروها اجباری شده بود. پژو 405 جایگزینی برای پیکان بود و با گذشت بیش از یک دهه از توقف پیکان به نظر می‌آید که پایان عمر 405 نیز اتفاقی غیر منطقی نباشد.
پژو 405 که ما آن را به نام مدل اولیه‌اش، یعنی GLX می‌شناسیم طراحی سال 1368 ایران‌خودرو است. از 405 در ایران چهار مدل glx، gli، slx و Gl تولید می‌شد. اینکه جی‌ال‌ایکس 30 سال قبل در اروپا به عنوان بهترین خودرو شناخته شد دلیل نمی‌شود که آن را همچنان به عنوان بهترین خودرو بشناسیم. ایران‌خودرو دهه هشتاد به دلیل آتش‌سوزی‌های زیاد با کاهش رشد در فروش پژو 405 روبرو شد. اگرچه این خودرو امروز دیگر بازنشسته شده اما زمانی از آن به عنوان ناوگان تشریفاتی در سفارت‌ها یا ادارات سیاسی استفاده می‌شد.
پژو 405 شهرهای زیادی از دنیا را دیده است. این خودرو در آرژانتین، شیلی، مصر، فرانسه، اندونزی، مالزی، لهستان، چین، بریتانیا و زیمباوه توسط خودروسازی‌های متفاوت تولید و یا مونتاژ شد. در ایران پژو 405 در دو نوع سدان و استیشن واگن در ایران رایج بود. با وجود فروش بالایی که این خودرو سی میلیون تومانی در سال 1984 تجربه کرد اما بازار برای پژو تصمیم گرفت که دیگر تولید خود را متوقف کند.
اگر شما دارای یک پژو 405 باشید حتماً می‌دانید که این خودرو حتی در تولیدهای سری آخر خود چه مشکلاتی داشته است. وقتی چند سال از عمر این خودرو بگذرد موتور به صدا می‌افتد. زمان روشن کردن کولر باید دائم حواستان را به دمای آب متمرکز کنید تا خودرو جوش نیاورد. تنها ویژگی مثبت این خودرو بدنه محکم آن است و قطعات آن دیرتر دچار استهلاک می‌شوند. مصرف سوخت پژو بسیار بالا است. رانندگان دلایل زیادی برای فروش پژو 405 خود دارند. آنها می‌گویند که اتاق پژو بسیار پر سروصداست. ترمز آن بازدهی خوبی ندارد و مشکل واشر سر سیلندر هم در آن فراگیر است. البته اس ال ایکس مدل ارتقا یافته جی‌ال‌ایکس است که با تفاوت‌های جزئی سال 88 وارد بازار شد. البته مشکلاتی که در 405 دیده می‌شود در اس ال ایکس هم قابل ردیابی است. اگر از نظر ظاهری نیاز به تشخیص این خودرو دارید باید از چراغ‌های عقب آن کمک بگیرید. پژو شاید به پلتفرم اصلی و اندازه و ابعاد 405 دست نزده باشد اما با کمی ظرافت در چراغ عقب بر تفاوت این دو را نشان داده است. پژو 405 اس ال ایکس امروز در بازار حدود 38 میلیون معامله می‌شود و چهار میلیون تومان از جی‌ال‌ایکس ارزان‌تر است. در صورتی که قصد فروش پژو 405 کارکرده را داشته باشید آن را می‌توانید با 25 تا 30 میلیون تومان بفروشید. البته اگر خودرو شما تصادف نکرده رنگ شدگی نداشته باشد.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/12
بدنه محکم؟!
1397/10/13
تورو خدا اعتبار سایت رو با این مقالات غلط و پر غز ایراد نیارید پایین
بدنه ی محکم نسبت به چی? نسبت به پراید حتما