موضوعات داغ

درباره مزدا چه می‌دانید؟ آشنایی با شرکت خودروسازی مزدا

عکس مطلب اول
برند مزدا را با خودروهایی که این روزها و سال‌های نه چندان دور در خیابان‌های شهرهای‌مان دیده‌ایم می‌شناسیم و با آنها خاطرات زیادی داریم. از زمانیکه خرید مزدا در ایران شروع شد، یکی از نکات مثبتی که خریداران به آن توجه داشتند و مدام بهم گوشزد می‌کردند این بود که این برند ژاپنی است و خودروهای ژاپنی به اصلاح مرگ ندارند و سال‌های سال دست به دست افراد می‌چرخند و می‌توانند به راننده خود سرویس دهند. در واقع این گفته پر بیراه هم نیست و خودروهای آلمانی و ژاپنی در کنار خودروهای آمریکایی از برندهای خودروسازی جهانی محسوب می‌شوند که مدل‌های قدیمی آنها هم از بعضی مدل‌های جدید سایر شرکت‌های خودروسازی کیفیت بسیار بهتری دارند.

مزدا زاده شد
این شرکت خودروسازی ژاپنی سال 1920 میلادی توسط فردی به نام جوجیرو ماتسودا تاسیس شد. نام مزدا با الهام از اهورامزدا گرفته شده است. شرکت مزدا در ابتدا برای ساخت ابزارآلات و ماشین‌آلات تاسیس شد و از سال 1931 به تولید خودرو اشتغال یافت. در زمان جنگ جهانی دوم مزدا برای ارتش ژاپن اسلحه و جنگ افزار تولید کرد و نخستین خودروی چهار چرخ خود را سال 1930 میلادی با نام مزدا 360 وارد بازار این کشور کرد و بعد از آن فروش مزدا در کشورهای دیگر از جمله ایران شروع شد.
در این میان بهتر است از فردی یاد کنیم که در پیشرفت شرکت خودروسازی مزدا سهم به سزائی دارد، کنیچی یاماموتو کمک زیادی به ارتقای کارخانه مزدا کرد. یاماموتو که مهندسی نابغه به شمار می‌آید را پدر موتورهای دوار مزدا می‌دانند که چندین سال ریاست شرکت خودروسازی مزدا را به عهده داشت و در سن 95 سالگی درگذشت. این فرد در ابتدا به عنوان کارگر در کارخانه مزدا مشغول به کار شد و بعد از دو سال موفق شد در بخش مهندسی به عنوان مدیر یکی از بخش‌ها کار خود را ادامه دهد.

مزدا در ایران
مزدا در دهه هفتاد میلادی وارد بازار مصرف ایران شد و مزدا 929 کوپه از خودروهای به روز، لوکس و پرطرفدار آن زمان به حساب می‌آمد که جوانان زیادی علاقمند به خرید آن بودند. از مدل‌های دیگر آن زمان مزدا که در خیابان‌های ایران دیده می‌شد و هنوز هم مدل‌های دست دوم و چندم آن در دیوار خرید و فروش می‌شود، می‌توان به مزدا 929 و مزدا 626 اشاره کرد.
سال 1338 شمسی، گروه بهمن به مونتاژ سه چرخه‌های مزدا با ظرفیت دویست کیلوگرم بار پرداخت که بیشتر برای حمل بارهای سبک و یا فروش میوه وسبزیجات از آن استفاده می‌شد و اگر به خاطر داشته باشید فروشندگان دوره‌گرد با سه چرخه‌های مزدای‌شان در کوچه‌ها به فروش اجناس خود می‌پرداختند. بعد از سال 1350 گروه بهمن به ساخت و مونتاژ انواع مختلف وانت مزدا مثل مدل‌های 1000 و 1600 پرداخت که هنوز هم در خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان مدل‌های مختلف وانت مزداها را می‌بینیم.
سال‌های بعد از انقلاب و در سال‌های اخیر، مزدا 323، مزدا 3 و مزدا 2 از جمله خودروهای مونتاژ شده مزدا در ایران بودند که به خصوص این سه مدل از کیفیت خوبی برخوردارند و توانستند نظر خریداران زیادی را به خود جلب کنند.

آرم مزدا
در فرهنگ ژاپن عدد هفت به معنای درک هدف، لطافت و ابتکار است. لوگوی برند مزدا مثل لاله باز شده‌ای است که حلقه بیضی شکلی دور آن است، لاله باز شده در این آرم نشانگر بال‌های باز شده است.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/14
با درود

نام مزدا با الهام از اهورامزدا گرفته شده است.(خودرو بانک عزیز؛ کاش بیشتر راجع به این جملۀ کوتاه توضیح می دادید!!!)
به خاطر همین (اهورا مزدا) مزدا را خیلی دوست دارم.

درود بر ایرانیان و دوستداران واقعی ایران عزیز

1399/10/15
با مزدا929 خیلی خاطرات دارم هزار مرتبه از تولیدات امروزی بهتر و بی آزارتر بود متاسفانه قطعاتشون راحت پیدا نمیشه وگرنه بهترین ماشین های اقتصادی همین مزدا و تویوتاها بودن