موضوعات داغ

چینی ها از لامبورگینی اوروس هم نگذشتند؛ کپی چینی از شاسی بلند ایتالیایی

عکس مطلب اول
صنعت خودروسازی چین، روز به روز در حال پیشرفت و ارتقای کیفیت و فناوری خود است. صعنتی بزرگ، پویا و پرسود. جمعیت بسیار زیاد و تشنه خودرو در چنین باعث شده شرکت‌های بسیار زیادی در این حوزه تأسیس شده و اقدام به تولید خودرو کنند.
اما، آنچه که خودروسازی در چین را تا حد بسیار زیادی جالب می‌کند، کپی‌های آنها است. این رفقای چشم بادومی شرقی به هیچ خودرویی رحم نکردند؛ از آئودی A6 گرفته تا رنجرور ایووک، از پورشه کیمن و ماکان گرفته تا G کلاس و جیب رانگلر.
دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اما به نظر می‌رسد معیار قیمت از همه گزینه‌ها ارزش بیشتری دارد. ساده است؛ مردم چین می‌خواهند با یک دهم یا شاید از یک بیستم پول، ماشینی سوار شوند که تا حد زیادی به خودروی آرزوهای آنها که عکسش را بر روی گوشی خود (که آن هم احتمالاً کپی شده از طراحی‌های سایر گوشی‌ها است) شباهت داشته باشد. در کنار این موضوع هم می‌توان این نکته را نیز در نظر گرفت که موفقیت طراحی خودرو اصلی در مارکت‌ها، می‌تواند دلیل دیگری باشد که کپی کارهای چینی را به تقلید از آنها سوق می‌دهد.
با وجود همه این مسائل، با دیدن برخی کپی‌ها، مغز انسان برای لحظاتی ارورهای پشت سر هم ویندوز XP را داده و به مرحله Task Manger می‌رود.
کپی لامبورگینی اوروس یکی از آنهاست!

معرفی هوآنسو C60
این شرکت از زیرمجموعه‌های خودروسازی پکن یا همان Baic است. خودروسازی که بیشتر در ایران با محصول سابرینا شناخته می‌شود که آنهم می‌گویند کپی از مرسدس‌بنز کلاس B است.
خودروسازی هوآنسو در یک اقدامی انقلابی، لامبورگینی 490 هزار دلاری را به یک شاسی‌بلند 23 هزار دلاری تبدیل کرده است. البته در نسخه‌های بیسیک آن قیمت این خودرو حدود 15 هزار دلار است. بنابراین با پول تراکتور لامبورگینی (اولین خودرو تولیدی شرکت لامبورگینی) در مدل‌های زنگ زده، کاپوت تعویض و یک کفه دست رنگ (مالیده به درب پارکینگ) می‌توانید یک SUV سوار شوید که از فاصله دور (خیلی دور، خیلی‌خیلی دور) راننده روبرویی گمان می‌کند که بله! بالاخره اوروس را دیدم. البته اگر هم ماشین باز نباشید ولی آشنایی مختصری با اوروس داشته باشید، شاید در فاصله نزدیک هم این دو را اشتباه بگیرید.
به هر حال، این شاسی بلند دوست داشتنی، دارای یک موتور دو لیتری توربوشارژ بنزینی با 195 اسب بخار قدرت و 5 ردیفه و در برخی مدل‌ها 7 ردیفه است. در مقابل، بدل ایتالیایی هوآنسوC60 یعنی لامبورگینی اوروس دارای 650 اسب بخار ناقابل قیمت 490 هزار دلاری است که تقریباً می‌توان گفت با پول یک اوروس، شما می‌توانید 31 عدد C60 خریداری کنید.

ابتدا از نمای جلوی این دو خودرو شروع می‌کنیم:
شباهت طراحی این دو خودرو در جلو پنجره ماشین بسیار مشهود است. منتها اوروس در گوشه‌های سمت چپ و راست، از یکی از امضاهای طراحی خود استفاده کرده که به صورت 3 خط متصل به هم می‌باشد که البته این طراحی در اکثر قسمت‌های این خودرو مانند طراحی چراغ‌ها و بدنه و دوخت طراحی داخل به کار رفته است. در مقابل، این امضای لامبورگینی، مخالف اساسنامه هوآنسو بوده و آنان از کپی کاری به شدت بیزارند. بنابراین تصمیم گرفتند که این بدعت شرکت لامبورگینی را کنار گذاشته و به جای آن از مه‌شکن‌هایی با طراحی مشابه کیا اپتیما محبوب و دوست داشتنی استفاده کنند که سبک خاص و قدرت طراحی خود را به لامبورگینی دیکته کنند.
طراحی چراغ‌ها نیز تا حدودی بی‌شباهت از یکدیگر نیستند اما وجود تفاوت‌هایی در این بخش تا حدی مانع از سخنرانی بنده در این بخش است. در کل، با توجه به صحبت‌های گفته شده، طراحی هوآنسو به مراتب بهتر، پخته‌تر و اصیل‌تر از اوروس بوده و می‌توان C60 را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد.

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس

هوانسو C60

هوانسو C60

در بخش طراحی جانبی خودرو نیز نکاتی قابل بیان است:
C60، روف رک دارد که اوروس ندارد. C60 از مثلث زشت روی گلگیر اوروس خوشش نیامده و شیوه ترسیم مثلث را به لامبورگینی آموزش می‌دهد. مقداری فاصله بین پره‌های رینگ اوروس زیاد بوده که C60 به دلیل اتحاد مردمان کشورش، فاصله را کم و نوعی همبستگی ایجاد نموده است. محل قرارگیری دستگیره‌ها در لامبورگینی در مکان کاملاً غلط قرار داشت که C60 این مشکل را بر طرف کرده است. طراحان شرکت هوآنسو یک سوال کلیدی از طراحان اوروس می‌پرسند: چرا دوره شیشه‌ها، از کروم استفاده نکردید؟ البته جدای از این‌ها، طراحی خطوط بدنه تیز لامبورگینی را مقداری تلطیف کرده که آن هم به خاطر ایمنی است چون ممکن بود خطوط تیز اوروس، دست کودکان بین سنین 2 سال و 4 ماه تا 3 سال و 1 ماه را ببرد که این مهم نیز از دید چشمان طراحان C60 دور نمانده و آن را اصلاح کرده‌اند.
در این بخش هم مانند بخش قبل، C60 یک سر و گردن از اوروس بالاتر است!

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس

هوانسو C60

هوانسو C60

اما در بخش پشتی این دو خودرو:
در طراحی چراغ‌های عقب، شباهت بسیار زیاد این دو محصول به چشم می‌خورد. حتی مهندسان C60 اعتقادی به جا به جا کردن فرم و شکل مه‌شکن‌ها نداشته و آن را در همان جایی که بود تعبیه کردند. اوروس از رنگ نقره‌ای بیش از حد استفاده کرده بود و C60 مقداری از آن را کم کرده است. درب باک عقب را نیز از حالت چهارضلعی به دایره تغییر داده تا بار دیگر قدرت خود را به رخ حریف بکشد.
در پایان باید گفت که منظور از کپی کردن این نیست که دقیقاً دو خودرو مانند هم باشند بنابراین طراحی درب صندوق عقب را از این موضوع خارج کنید لطفاً. همچنین عدم توانایی شرکت‌های اصلی در اخذ خسارت از این خودروسازها نیز قابل توجه است؛ زیرا دولت چین به این شکایات معمولاً اهمیتی نمی‌دهد. در کنار این موارد، با اینکه در بسیاری قسمت‌ها، C60 را زیر سوال بردیم، اما قیمت آن فاکتور بسیار مهمی است که می‌تواند خیلی از افراد را به خرید این خودرو سوق دهد. لامبورگینی اوروس زیباست. هوآنسو C60 هم می‌تواند به مقدار قابل توجهی جذاب باشد.

نویسنده: محمد رئیسی

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/25
باز هم آفرین به پیشرفتشون . چند سال دیگه معلوم نیست کجان . اما ما معلومه کجاییم
1397/10/26
ما فعلا که داریم آپشن های ساندرو رو هم حذف میکنیم ... فکر میکردین اصلا ساندرو آپشن داشته باشه که بشه حذفش کرد ؟
1397/10/25
من نمیدونم تا کی جک اس ۵؟ چرا اینارو نمیارن ایران برا منتاژ؟