موضوعات داغ

تست دوام رنگ نیسان چگونه انجام می شود + فیلم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
نیسان تصمیم گرفته تا تست هایی را روی محصولات خود اجرا کند که تا پیش از این توسط هیچ خودروساز دیگری اجرا نشده اند و شاید حتی به فکر کسی نیز نرسیده باشد. یکی از جدیدترین این تست ها تست دوام رنگ است.
در ابتدا به نظر کار ساده ای می رسد. ماشین را رنگ کنید و آن را بیرون بگذارید تا طبیعت هر بلایی می خواهد سر رنگ ماشین بیاورد. اما چنین تستی بسیار زمان بر است و زمان نیز برای خودروسازانی که برای آزمایش ها پول خرج می کنند اهمیت زیادی دارد.

برای تسریع بخشیدن این موضوع نیسان یک آزمایشگاه جعبه ای به نام XVO ساخته که مخفف Xenon Weather-Ometer است. این آزمایشگاه می تواند سطح زیادی از تشعشع UV را فراهم کند تا روی بدنه‌ی خودرو تابانده شود. می توان در یک زمان 100 نوع رنگ مختلف را درون این جعبه قرار داد و به صورت 24 ساعته نور UV را به آنها تاباند. وجود نور به صورت 24 ساعته در این آزمایش سبب می شود تا در مقایسه با نور روز به زمان کمتری نیاز باشد.

درون XWO از یک لامپ حبابی زنون 4000 واتی استفاده شده است که می تواند UV در حد نور خورشید تولید کند. نمونه های رنگ روی کارت های کوچکی قرار داده می شوند و سپس به شکل کروی درون دستگاه XWO قرار می گیرند این نمونه ها با سرعت کمی چرخانده می شوند که شبیه سازی چرخش زمین نیز بشود.
به گفته یکی از مدیران نیسان چنین آزمایشی کیفیتی مثال زدنی را برای نیسان به ارمغان می آورد و کمک شایانی به تیم مهندسان این خودروساز کرده است. گرچه XWO نمی تواند شرایط آب و هوایی مانند باد، باران و برف را شبیه سازی کند اما مهم ترین چیزی که به رنگ خودرو آسیب می زند همین نور آفتاب است. در ادامه فیلم زیر را ببینید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/28
ایران خودرو هم تست رنگ و بدنه انجام میده
من خودم هفتم مرداد رفتم جاده مخصوص تو محوطه 207های صندوق دار ردیف گذاشته بودن زیر نور آفتاب تو محوطه(حالا چه موقع قبل این تاریخ هم اونجا بودن نمیدونم)
تا الان که تحویل دارن میدن تازه
فک کردید الکیه ایران خودرو