موضوعات داغ

نگاهی به فورد موستانگ GT500؛ ارائه عملکرد یک فراری با قیمتی رقابتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
فورد شروع به افشای رازهای پشت موتور فورد موستانگ GT500 کرده است. با وجود اینکه برخی اطلاعات اساسی درباره‌ی قوای فنی موستانگ شلبی GT500 افشا نشده است، اما اطلاعاتی که در دست داریم نشان می دهند فورد یکی از هیجان انگیزترین موتورهای امسال را رونمایی کرده است.
این موتور V8 سوپرشارژ شده قدرت بسیار زیادی تولید کرده و مانند یک دایناسور قدرتمند توصیف شده است.
فعلا فورد اطلاعات دقیقی از قدرت و عملکرد GT550 اعلام نکرده است، اما گفته که قدرتی بیشتر از ۵۲۲ کیلووات یا 700 اسب بخار (بدون مشخص کردن گشتاور خروجی) تولید می کند، در حدود ۳ ثانیه سرعت آن از صفر به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می رسد، و ۴۰۰ متر را در ۱۱ ثانیه طی می کند. این اعداد مختص خودروهای سوپر اسپرت هستند.

موستانگ GT500

موستانگ GT500

فورد اطلاعات فنی و ارقام نهایی عملکرد GT500 را اعلام نکرده است – به جای آن قصد دارد با دادن این اطلاعات کم، مردم را تا زمان عرضه این خودرو هیجان زده نگه دارد. البته این کمپانی برخی اطلاعات جزئی موتور V8 سوپرشارژ شده را افشا کرده است.
این موتور ۵.۲ لیتری که قدرت GT500 را تامین می کند شبیه همان بلوکی است که روی GT350 ملقب به موتور وودو نصب شده است.
اگرچه واحد قدرت این موتور خیلی شبیه واحد قدرت GT350 بود، مهندسان فورد باید این بلوک را به طرز قابل توجهی تغییر می دادند تا با قدرت به دست آمده از سوپرشارژر تطابق پیدا کند.

موستانگ GT500

موستانگ GT500

تغییراتی مثل پیچ های بلندتر برای سرسیلندرها، واشرهای جدید، واحدهای خنک کننده‌ اضافی، و مهره های جدید،‌ به همراه سرسیلندرهای اصلاح شده که برای تطبیق با گرما و فشار بیشتر طراحی شده اند.
سوپرشارژر ۲.۶۵ لیتری به موتور اجازه می دهد هوای بیشتری به داخل بکشد، که بوستی ۱۲ پوند بر اینچی را تولید می کند. سردکن سیال موتور برای سوپرشارژر ساخت کمپانی ایتن بین مخازن سیلندر مخفی شده تا مرکز ثقل را به حداقل ممکن برساند.
صحبت از سردکن های سیال موتور شد، GT500 هشت مبدل گرما دارد – دوتا برای موتور، دوتا برای سوپرشارژر، یکی برای جعبه دنده، یکی برای روغن، یکی برای محور عقب، و یک کنداکتور تهویه هوا.

موستانگ GT500

موستانگ GT500

موتور وودو وقتی روی GT350 نصب می شد، میل لنگی تخت داشت که به موستانگ اجازه می داد دور موتوری بیشتر از ۸۲۵۰ دور بر دقیقه داشته باشد.
این بخش با میل لنگ ضربدری جایگزین شده، و کارل ویدمن مهندس ارشد فورد در این باره گفته است «میل لنگ GT350 نمی توانست همان کارایی را در GT500 داشته باشد».
همچنین شکل موتور GT500 یک طراحی بیهوده نیست، بلکه تیم سازنده ورودی جلویی را دوبرابر بزرگتر از ورودی جلویی GT350 طراحی کرده تا بهتر و سریعتر خنک شود.

موستانگ GT500

موستانگ GT500

نتیجه‌ی همه‌ این کارها این است که GT500 پرقدرت ترین موتور نصب شده روی یک خودروی جاده ای در تاریخ فورد را داشته باشد. قدرت مکانیکی توسط یک جعبه دنده دوکلاچه از موتور به چرخ های عقب منتقل می شود، که اولین نمونه در تاریخ فورد است.
جعبه دنده‌ی هفت سرعته توسط Tremec ساخته شده،‌ و قدرت را از طریق یک میل لنگ فیبرکربنی و دیفرانسیل لغزش محدود منتقل می کند. شایعه شده است که این جعبه دنده دوکلاچه همچنین در کوروت C8 شرکت جنرال موتورز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/6
الان ایران خودرو هم با عدم ارائه اطلاعات دقیق دنا+پلاس+توربو+اتوماتیک(وویگولنزجججگ) قصد داره مشتریان رو تشنه نگه داره