موضوعات داغ

امکان پیشنهاد سبد خودرو به مشتریان به جای خودروهای ثبت نامی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
مدیرعامل سازمان حمایت به تازگی در خصوص تحویل خودروهای پیش فروش شده توضیح داد که خودروسازان موظف اند به محض تامین قطعات خودروهای پیش فروش شده را تحویل مشتریان دهند و در صورتی که نتوانند محصولی را تحویل دهند باید سبدی از خودروهای تولیدی خود را در اختیار مشتریان گذاشته تا آن ها خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. به علاوه در صورتی که مشتری تمایلی به انجام این کار نداشت خودروسازان باید پول دریافتی از پیش خرید کنندگان را به روز محاسبه کرده و با نرخ سود و جریمه تاخیر به آن ها تحویل دهند.
به نقل از تسنیم، عباس تابش در برنامه تیتر شبکه خبر افزود: خودروسازها موظف شده اند به محض تامین قطعات بلافاصله خودروهای تولیدی خود را روانه بازار کرده و کمی از فشار وارده بر بازار خودرو بکاهند.
مدیرعامل سازمان حمایت با بیان این که ناظران این سازمان در محل دو خودروساز بزرگ مستقرند و همه چیز را رصد می کنند گفت: خودروسازها موظف اند بدون هیچ گونه کوتاهی از تعهداتشان و یا دستکاری آپشن خودروها در خودروهای پر تیراژ افزایش تولید و عرضه داشته باشند.
تابش با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت گذاری خودروهای پر تیراژ را دارد افزود: اگر خودروسازی نتواند محصولی را تحویل دهد باید سبدی از خودروهای تولیدی خود را در اختیار مشتریان گذاشته تا آن ها خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. به علاوه در صورتی که مشتری تمایلی به انجام این کار نداشت خودروسازان باید پول دریافتی از پیش خرید کنندگان را به روز محاسبه کرده و با نرخ سود و جریمه تاخیر به آن ها تحویل دهند. جریمه تاخیر پس بدهند. خودروسازان حق اعمال تکلیف به مشتریان برای انصراف یا انتخاب یکی از محصولات سبد کالایی خود را ندارند.
تاش در خصوص افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ نیز توضیح داد که طبق قانون خودروسازان موظف اند خودروهایی را که با قیمت قطعی پیش فروش کرده و مبلغ آن را نیز دریافت کرده اند بدون افزایش قیمت و بدون عدول از مفاد قرارداد و تعهدات به مشتریان تحویل دهند.
فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت نیز گفت: یکی از مشکلاتی که باید به آن رسیدگی می شد موضوع قطعه سازی و قطعه سازها بود که با مشکل تامین نقدینگی روبرو بودند. قطعه سازها معتقد بودند متناسب با افزایش قیمت خودرو باید قیمت قطعات هم افزایش یابد و اولین موضوعی هم که بررسی و مصوب شد اصلاح قیمت قطعات در قراردادهای بین خودروسازها و قطعه سازها بود.
براساس گفته های مقیمی خودروسازان باید 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری وارد بازار کرده و 80 درصد از خروجی خط تولید آن ها نیز برای عمل به تعهداتشان درنظر گرفته می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس هم گفت: خودروسازها حق ندارند با هر روشی که می خواهند با مشتری برخورد کنند و نمی شود قیمت تمام شده تولید خودروی ما بالاتر از قیمت منطقی و متعارف آن باشد و هزینه این سوء مدیریت را از مشتری بگیرند.
مدیرعامل سازمان حمایت در خصوص پیش فروش های اخیر دو خودروساز بزرگ داخلی نیز توضیح داد که زمانی که انبار ما خالی و دسترسی به قطعات امکان پذیر نیست منطقی نیست که طرح های پیش فروش خودرو ارائه دهیم و خودروسازان باید در این خصوص پاسخگو باشند. البته دولت نیز باید بدون دخالت بر روند پیش فروش خودروها نظارت داشته باشد.
وی با بیان این که خودروسازها باید با مردم شفاف صحبت کنند گفت: نگرش در طرح ساماندهی عمدتا به کیفیت و ارتقای کیفیت خودرو است و بخش کوچکی از آن هم به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دارد.
مقدسی در انتها توضیح داد که هرچند با در نظر گرفتن شرایط فعلی موضوع افزایش قیمت خودروها منطقی به نظر می رسد اما در این خصوص نباید تنها جانب تولیدکننده را گرفت بلکه باید بخش مصرف و خریداران را هم دید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/4
مگه سبد میوه اس لابد همه دوست دارن موز بردارن
1397/11/4
بارها گفته و باز می گویم در مملکت ما حضور و فعالیت سازمان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات حکومتی و سازمان استاندارد و شورای رقابت ارگانهایی هستند تشریفاتی بدون هیچ بروندادی! بنودشان بسیار بسیار بیشتر به نفع ملت است. لطفا درشان را گل بگیرید و مسولانشان را برق انداز کفش مسولین بزرگتر کنید.