موضوعات داغ

نگاهی به طرح جنجالی ایجاد سامانه بورس بنزین

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس خبر از ایجاد سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمیه‌بندی و اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی داد. این سامانه که به پیشنهاد گروهی از نمایندگان در خصوص مبحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده با هدف تحقق عدالت در توزیع یارانه بین مردم ایجاد خواهد شد.
به نقل از ایبِنا، در گزارش این مرکز عنوان شده که اختصاص یارانه بنزین و تعیین سهمیه بندی بنزین به شکل فعلی کارآمد نبوده و در واقع سبب افزایش مصرف بنزین و قاچاق سوخت (به دلیل تفاوت قیمت داخل کشور ما با کشورهای مجاور) می شود. در واقع نحوه اجرای فعلی اختصاص یارانه به بنزین و تعیین سهمیه بندی صحیح نبوده و هرچند بر روی مدیریت مصرف و کاهش قاچاق موثر بوده، اما در واقع توزیع عادلانه صورت نمی گیرد.
باید توجه کرد که اختصاص سهمیه بنزین به وسایل نقلیه سبب می شود اقشار ضعیف که عموما فاقد خودرو هستند از دریافت یارانه در عین استحقاق بیشتر محروم شوند و همچنین خانواده های ثروتمند با داشتن خودروهای شخصی متعدد که در عین حال شرایط دریافت یارانه را ندارند بیشترین یارانه را دریافت کنند.
به جهت رفع نواقص ذکر شده اجرای طرح هدفمندی و تخصیص سهمیه به افراد (نه خودروها) باید هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد. در واقع افراد صرف نظر از اینکه مالک خودرو باشند یا نه باید امکان دریافت یارانه بنزین را داشته باشند و سهمیه ای به صورت عادلانه دریافت کنند. بنابراین طرح مذکور جهت نیل به اهداف اجرای عدالت ارائه می شود.

ماده 1: دولت موظف است دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، سهمیه بندی بنزین را بر مبنای هر ایرانی روزانه یک لیتر اعمال کند.
تبصره - وزارت نفت موظف است سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمیه بندی را ایجاد و امکان خرید و فروش بنزین مازاد بر نیاز شهروندان را فراهم کند. جایگاه‌های سوخت موظفند بنزین آزاد را بر مبنای قیمت این سامانه به فروش برسانند.
ماده 2: اولویت استفاده از جایگاه های سی ان جی، پس از سهمیه بندی بنزین با خودروهای عمومی و وانت بار است. این خودروها خارج از نوبت از جایگاه ها استفاده خواهند کرد و وزارت نفت موظف است نوبت بندی جایگاه های سی ان جی را به صورت الکترونیک و با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه اعمال کند.
تبصره - دولت موظف است سازوکاری را برای ثبت نام از تاکسی‌های اینترنتی فراهم کند تا آنها مشمول استفاده خارج از نوبت از جایگاه های سی ان جی شوند.
ماده 3: قوانین مغایر با این قانون نسخ می گردد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/4
این قانون چند مشکل دارد 1-افرادی که از سی ان جی استفاده میکنند اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند و دارند تاکسی کار میکنند که گاز میزنند اگر خودرو خانگی بود که گاز نمیزدند
2-هر ایرانی هر روز یک لیتر عملی نیست چون حالا با مصرف روزانه طبق امار حدودا 17 تا 20 میلیون لیتر است و میگویند زیاد است و قابل تامین نیست چه برسد به کل جمعیت نفری روزانه یک لیتر که اگر از جمعیت کل جامعه 15 میلیون را کم کنیم چون مبنای این طرح افرادی که د رکشور زندگی میکنند میماند 75 میلیون نفر یعنی روزی 75 میلیون لیتر نیاز است خوب میبینیم که اصلا عملی نیست 3- مرحله بعد میگویند افراد بالغ فقط مشمول این طرح هستند و مرحله ی بعد میگویند افراد زیر 60 سال و مرحله ی بعد میگویند افراد با حقوق بالا حذف میشوند و هر طور حذف شوند باز هم زیاد هست و اصلا به صرفه نیست
1397/11/4
دوباره یک مسخره بازی جدید راه افتاد. خخخخخخخخ
1397/11/4
وقتی در جایگاه بنزین آزاد به نرخ سامانه قابل خریدن هست به نظر شما کسی هست که بره از سامانه بنزین مازاد بر سهمیه بخره
یک نتیجه اینکه بنزین دو نرخی می شود و قیمت غیر یارانه ایی شناور خواهد بود و توسط خود دولت (وزارت نفت) تعیین و توزیع خواهد شد.
البته بد هم نیست که همه چی به قیمت واقعی باشه از جمله خدمات که عمده مردم از آن ارتزاق می کنند
1397/11/5
دوستان ته ته این طرح اینکه دولت میخواد برای کسری بودجه سال دیگه روی درآمد 18 هزار میلیاردی که از این فروش بدست میاد حساب کنه راحتتون کنم این کار رو انجام میدن بدون شک فقط دوباره سال الاف میشیم و در نهایت نرخ بنزین سهمیه رو برمیدارن کلاً میشه لیتری 2 شایدم 2.5
فقط میشه گفت خدا لعنتشون کنه تو هیچ زمینه ای از دزدی ها دولتداران کم نمیشه ولی تو هر زمینه از دزدی از جیب منو شما اضافه میشه
1397/11/6
عرضم به خدمت دوستان گلم که چندتا نماینده که خدا میدونه چه ساخت و پاخت هایی پشت سر این قضیه شون هست اینو گفتن. درثانی واسه خودروهای ایران که مصرف صدی 12 لیتر دارن که اصلا امکان نداره.ما بنز و بی ام دبیلیو سوار نیستیم که خودروهامون استاندارد بسوزونن.لطفا در انتخاب نمایندگانمون دقت کنیم. هرکسی استحقاق دفاع از حق مارو نداره. به جیب خودشون فکر میکنن و اسمش رو میزارن دفاع از حق ملت. افسوسسس از ملت و مملکت. ببین به چه روزی افتادیم خدا.