موضوعات داغ

نگاهی به مرسدس بنز SL190 ، کلاسیک 2 میلیاردی ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
آلمان، به گواه بسیاری از خودرو دوستان، مهد خودروسازی جهان محسوب می شود و در این سالها شاهد ارایه نوآوری های بی شماری از اولین خودروساز جهان، مرسدس بنز بوده ایم. یکی از معروف ترین محصولات این شرکت، مرسدس بنز 300SL موسوم به گالوینگ است که بسیاری آن را اولین ابر خودروی جهان می دانند. از هنگام عرضه، مرسدس گالوینگ همواره مورد توجه خودرو دوستان در سراسر جهان بوده و نمونه های موجود از این خودرو، با قیمت هایی گزاف در ایران و جهان به فروش می رسند. مسلماً داشتن یک خودروی فوق سریع با درب هایی که به صورت بال های فرشتگان باز می شوند، آرزوی بسیاری از اشخاص است و به همین دلیل، بنز گالوینگ قیمت فوق العاده بالایی دارد.
اخیراً یک نمونه از این خودرو، که متعلق به مهندس فرهاد کاشانی و به رنگ آبی بود، به قیمت 1.8 میلیارد تومان به فروش رسید. هنوز مشخص نیست صاحب جدید این خودروی زیبا چه کسی است اما فروش این خودرو و بر سر زبان افتادن آن باعث شد تا مروری بر این گوهر گران بهای کلاسیک داخلی داشته باشیم.

 بنز SL190

بنز SL190/h4>

به همین دلیل شرکت مرسدس بنز برای افرادی که به این خودرو علاقه دارند ولی نمی توانند آن را داشته باشند، نسخه ای ارزان تر و ساده تر، به نام مرسدس بنز SL190 را ارایه کرد که ساده تر و ارزان تر از گالوینگ است.
این خودرو، اولین نسل از سری خانواده مشهور و معروف SL است که در سال 1955 میلادی و یک سال پس از معرفی مدل افسانه ای گالوینگ معرفی شد و با کد W121 شناخته می شد. نقطه تمایز این خودرو و مرسدس گالوینگ استفاده از یک سقف قابل حذف است که جایگزین مدل شاسی فضایی گالوینگ شده است. با این وجود، سیستم تعلیق خودرو با گالوینگ هیچ تفاوتی ندارد و شاهد استفاده از تعلیق جناغی دوبل در جلو و اکسل پیچشی در عقب هستیم. در کل 25881 دستگاه از این خودرو ساخته شده است که در فاصله سالهای 1955 تا 1963 روی خط تولید قرار داشت و پس از آن، با مدل W198 جایگزین شد.

خانواده SL

خانواده SL

مرسدس بنز SL190 در عصر آنالوگ ساخته شده و از همین رو، بسیاری از تجهیزات آن مکانیکی است. طراحی خودرو کلاسیک و در عین حال آرام و زیباست. ذات خودرو همچنان به عنوان یک محصول مسابقه ای باقی مانده، اما صندلی ها راحت تر هستند و برای استفاده روزمره مناسب خواهند بود. با این وجود، نیاز است تا سرویس های خودرو همواره به موقع انجام شوند و دقت لازم در نگهداری خودرو رعایت شود تا همواره سواری آرام و بی دردسری داشته باشید.
معنای مهندسی آلمانی را می توان از ظاهر خارجی مرسدس بنز SL190 به راحتی دریافت کرد. پس از گذشت پنجاه سال از ساخت این خودرو، همچنان اتصالات محکم بوده و بدنه خودرو در صورت نگهداری اصولی، مشکلی نخواهد داشت و بر خلاف بسیاری از کلاسیک ها، اگر خودرو با دقت نگهداری شود مشکلی برای رنگ آن پیش نخواهد آمد. ظاهر خارجی خودرو، از رنگ های سیاه، سفید و کرومی تشکیل می شود و حس و حالی لوکس، مطابق سلیقه اروپایی ها در دهه 50 و 60 میلادی دارد.

مرسدس بنز SL190

مرسدس بنز SL190

چراغ های جلو و عقب خودرو بسیار شبیه به نسخه معروف مرسدس گالوینگ هستند و تمایز کمی دارند، از همین رو در نگاه اول ممکن است با مدل 300SL اشتباه گرفته شوند. طراحی کابین خودرو جمع و جور است و سقف فلزی خودرو، که می تواند جدا شود، معمولا همخوانی مناسبی با رنگ بدنه دارد. کارخانه مرسدس بنز، معمولا عملیات مربوط به تعمیر و بازسازی مرسدس های کلاسیک را انجام می دهد و به خصوص سیستم تهویه مطبوع خودرو، بسیار آسیب پذیر است و نیاز به بهسازی دارد که متاسفانه امکان آن برای مالکان ایرانی به راحتی فراهم نمی شود.

مرسدس بنز SL190

مرسدس بنز SL190

مطابق سلیقه های اروپایی پس از جنگ جهانی دوم، تریم داخلی خودرو قرمز رنگ است که باز هم تداعی یک فضای لوکس کلاسیک را می کند. عقربه ها و آمپرها به راحتی دیده می شوند و ساعتی نیز در گوشه سمت راست کابین قرار گرفته است. کنترل های اندکی روی داشبورد قرار گرفته که پس از مدتی به آنها عادت خواهید کرد. مطابق ظاهر خارجی، استفاده از کروم در کابین نیز فراگیر است.

مرسدس بنز SL190

مرسدس بنز SL190

برای قسمت پیشرانه، شاهد استفاده از یک موتور 1.9 لیتری چهار سیلندر هستیم که حداکثر 105 اسب بخار در 5700 دور بر دقیقه قدرت تولید می کند و این قدرت را با استفاده از جعبه دنده چهار سرعته دستی، به محور عقب منتقل می کند. با توجه به وزن 1179 کیلوگرمی خودرو و طراحی آیرودینامیکی که دارد، شتاب گیری قابل توجهی را از آن شاهد خواهیم بود که در حدود 9.5 ثانیه است و حتی برای دنیای امروز هم رقم مناسبی محسوب می شود. قیمت مرسدس بنز SL190 در زمان عرضه خود، 4295 دلار در سال 1961 بود، اما پس از گذشت سالها و تبدیل شدن به یک دارایی با ارزش، قیمت آن اکنون به ده ها یا صد ها هزار دلار می رسد. این درحالیست که نمونه های سالم از مرسدس بنز های گالویینگ قیمت هایی یک میلیون دلاری دارند و بنابراین در زمره گران قیمت ترین محصولات کلاسیک مرسدس بنز طبقه بندی می شوند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/12
شما تریم داخلی قرمز میبینید تو عکس ها ؟! منم نمیبینم!