موضوعات داغ

منتفی شدن سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت برای سال 98

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، امروز در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرد: تاکنون بحث های زیادی در مورد افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین مابین دولت و مجلس صورت گرفته، اما تاکنون این صحبت ها به تصمیمی منجر نشده است. در طرح سهمیه بندی بنزین که توسط وزارت نفت پیشنهاد داده شده بود، قرار شد به هر ایرانی، صرف نظر از اینکه خودرو یا موتورسیکلت دارد، روزانه یک لیتر بنزین به صورت سهمیه بندی شده اختصاص یابد. در این طرح پیشنهادی، ساز و کاری بسیار پیچیده برای افرادی که نیاز به دریافت سهمیه سوخت خود ندارند در نظر گرفته شده بود تا این افراد بتوانند سهمیه سوخت خود را به فروش برسانند. همین ساز و کار پیچیده که اجرای آن دشوار بوده و مسائل حقوقی مختلفی را در پی دارد، موجب شده تا مجلس طرح سهمیه بندی بنزین را رد کند.
زنگنه در بخش دیگری از سخنانش، ضمن اشاره به قاچاق سوخت، عنوان کرد: کمیسیون انرژی مجلس با جمع آوری اطلاعات از دستگاه های اجرایی، به دنبال ایجاد یک برنامه اجرایی و مفید برای جلوگیری از قاچاق بنزین و کاهش مصرف این کالا در سطح کشور است. دو مساله مهم در مورد بنزین که هم اکنون مطرح می باشند، قاچاق سوخت و مصرف سوخت در کشور است. کیفیت خودروهای تولید داخل در افزایش مصرف سوخت تاثیر مهمی دارند. بر اساس گزارشی که از سوی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ارایه شد، متوسط مصرف بنزین در سایر کشورهای جهان هفت لیتر در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی است، حال آن که این رقم در کشور ما به یازده لیتر می رسد و همین موضوع باعث افزایش مصرف سوخت شده است. علاوه بر آن، نیاز است تا اقداماتی در زمینه قاچاق گازوئیل صورت گیرد، چرا که قاچاق این سوخت بسیار بیشتر از بنزین است.
دولت به شدت پیگیر بحث سهمیه بندی بنزین است و تاکنون ده پیشنهاد در این حوزه را به کمیسیون انرژی مجلس ارایه کرده که هیچ کدام از این پیشنهادها رای نیاورده اند. بنابراین در گزارش کمیسیون تلفیق، پیشنهادی مبنی بر سهمیه بندی بنزین یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد. در هیات دولت نیز بحث هایی در این زمینه مطرح شده، اما به بیان زنگنه، هیچ کدام از این بحث ها به نتیجه و تصمیم روشنی منجر نشده اند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/16
استاد زنگنه دو سه روز قبل فرموده بودند:"تا جایی که شما مردم تحمل کنید ما قیمت حامل های انرژی رو افزایش میدیم!"حالا با این اظهارنظر جدید ایشون برای من سوال پیش اومده آیا تغییری در ظرفیت عظیم و لایتناهی ملت ایران در تحمل مصائب بوجود اومده؟؟!!
1397/11/16
همش داستانه
1397/11/16
دقیقاً وقتی میگه ندارد ینی دهنمون آسغالت میشه بزودی
1397/11/16
دوست عزیز Genius احتمالاً وازلین کم آوردن و بخاطر تحریم وارد نمیشه
1397/11/16
جا باز میکنه
1397/11/17
کلا غیر از گرون کردن راهکاری دارین ؟؟؟ فقط فشار به مردم بیارین از ابتدای امسال با داستان دلار و سکه همه اجناس حداقل 100 درصد گرون شد در صورتی که حقوق کارگر و کارمند زیر 20 درصد افزایش پیدا کرد الان هم با داستان گرون شدن بنزین قطعه آخر پازل تکمیل میشه و به شرکت های تولید کننده و فروشندگان اجناس بهونه میده تا هرچقدر دلشون میخواد گرون کنن