موضوعات داغ

حرف موتورسازان به کرسی نشست؛ موتورسیکلت های فرسوده در شهر باقی می مانند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس آمار های منتشر شده از حدود 11 میلیون موتورسیکلت موجود در کشور بیش از 7 میلیون موتور سیکلت عمر بالای 7 سال داشته و در دسته بندی وسایل نقلیه فرسوده قرار می گیرد. حتی موتور سیکلت هایی که عمری بالای 15 سال نیز دارند به راحتی در معابر شهری تردد کرده و هیچ عامل بازدارنده ای برای جلوگیری از حرکت آن ها وجود ندارد. در این شرایط به تازگی ماده مربوط به اسقاط موتور سیکلت ها یعنی ماده 11 قانون هوای پاک با همراهی فاجعه بار وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده است.
طبق ماده 11 قانون هوای پاک هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان محیط‌زیست است که البته اجرایی شدن این ماده فعلا منتفی است.
به گزارش سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور پیش از این پیش بینی کرده بود که دولت تسلیم حرف موتورسازان نشود و بر خط مشی خود مبنی بر دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلان‌شهرهای کشور پایبند بماند که متاسفانه این پیش بینی درست از آب درنیامد و حتی وزارت صمت نیز با موتورسازان در زمینه حذف ماده 11 قانون هوای پاک همراهی کرد.
پیش از این دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا عنوان داده بود که اگر پیشنهاد سازمان محیط زیست یعنی اسقاط چهار موتورسیکلت از رده خارج شده به جای هفت موتور سیکلت با هر برگ اسقاط اجرایی شود ارزش برگه اسقاط موتورسیکلت تا حدود 625 هزار تومان افزایش یافته و قطعا بر جذابیت اسقاط برای دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده افزوده می شود.
بنا به گفته های وی سازمان محیط زیست پیشنهاد های دیگری را نیز در این زمینه ارائه کرده که از آن جمله می توان به فراهم آمدن امکان اسقاط موتورسیکلت ها در گمرک و ارائه تسهیلات مالی به دارندگان موتورسیکلت های فرسوده اشاره کرد.
البته اعضای محترم مجلس در این زمینه واکنش نشان داده و یکی از اعضای کمیسیون عمران و فراکسیون محیط‌زیست عنوان کرده است که حذف، اصلاح و یا تغییر در قانون هوای پاک نیازمند موافقت مجلس است که دولت محترم باید در این رابطه لایحه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند. در صورتی که راه حل جایگزین دولت برای تعویق اسقاط موتورسیکلت های فرسوده منطقی باشد مجلس موافقت خود را در این زمینه اعلام می کند. دولت محترم باید به دنبال تولید موتورسیکلت‌های پیشرفته و کم آلاینده باشد و مشوق های لازم را برای دارندگان موتورسیکلت های فرسوده فراهم کند تا آن ها نیز به سراغ اسقاط وسایل نقلیه قدیمی خود و جایگزینی آن ها با نمونه های جدید بروند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/28
کجای کاری برادر
سوزوکی هفته پیش سوار شدم مال دهه شصت بود
مالکش میگفت از پدرش به ارث رسیده!
باهاش مسافرکشی می کرد!
1397/11/29
دولت خیلی اشتباه کرده!
1397/11/29
یعنی یه تصمیم و قانون درست هم میزارن خودشون اجرا نمی کنن :)) بعد میگن هوا چرا آلوده ست. درصد بالایی از آلودگی هوا بخاطر موتورسیکلت های کاربراتوری و با تکنولوژی قدیمی هستند. دیگه فکر کن همین موتور سیکلت از رده خارج هم باشه