موضوعات داغ

آیا خریداران مقصر افزایش قیمت خودرو هستند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
هر وقت صحبت از کیفیت خودروهای داخلی به ویژه دو خودروساز بزرگ کشور می‌شود، تقریبا همه از محصولات آنها ناراضی هستند. همه از بدعهدی و تاخیر در موعد تحویل می‌گویند، چه کسی که خودرو پیش‌خرید کرده یا نکرده باشد همه از شرایط مبهم پیش‌فروش‌ها گله دارند.
حال چه کسانی هستند که در عرض ۴۵ دقیقه با وجود بی اعتماد بودن خودروسازان و تاخیر در تحویل خودروها، اقدام به پیش‌خرید کرده‌اند؟ آیا این مردم فراموشکارند و یا فریب می‌خورند؟ باید گفت که در اقتصاد اصطلاحی به نام پول داغ وجود دارد. زمانی که تورم افسارگسیخته باشد و قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر کند، کسی تمایل به نگهداری این پول ندارد و به اصطلاح پول داغ است و چون روز به روز از ارزش پول نقد کم می‌شود، مردم علاقه دارند پول خود را در کالاهای سرمایه‌ای و یا کالاهایی مانند خودرو، مسکن، طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند.
حال وقتی گفته می‌شود که ۷۰ درصد سپرده بانک‌ها در اختیار ۱۰ درصد از سپرده‌گذاران است چه معنایی دارد. یعنی نظام توزیع درآمد و ثروت نامتعادل است، پس سفره‌ها کوچک شده، تقاضا برای کالای مصرفی کاهش می‌یابد و رکود شکل می‌گیرد. در این شرایط عده‌ای اندک پول مازاد بر نیاز خود را در این بازارها هزینه کرده و عده‌ای دیگر نیز برای جا نماندن از این قافله، ولو با گرفتن وام و قرض سوار بر این موج تورم می‌شوند.
زمانی که قیمت کالا به حدی زیادی بالا رفت، فروشنده حاضر به فروش نمی‌شود چرا که دوس ندارند دارنده پول داغ باشد و در این میان کسانی که مصرف‌کننده واقعی هستند کالایی برای خرید پیدا نمی‌کنند.
حال اگر کسی پول داغ به هر نوعی داشته باشد و کسی در بازار عادی پیدا نشود که حاضر به گرفتن این پول داغ در ازای دادن کالا باشد و خبر برسد که جایی وجود دارد که حاضر است این پول داغ را بگیرد و در ازای آن کالایی بدهد و دارایی آنها را نیز حفظ می‌کند، برای خرید آن کالا هر چند بی کیفیت باشد اقدام می‌کند.
حال کافی است سری به نمایشگاه‌های خودرو بزنید و ببینید کسی فروشنده نیست. اگر بدانند خریدار هستید روی قیمت خودرو می‌کشند تا خرید انجام نشود. پس در این شرایط که پول داغ در حال سوزاندن دست شماست و جایی وجود داشته باشد که این پول داغ می‌گیرد، شما بدون توجه به بی اعتماد بودن آنها و کیفیت پایین خودروها برای پیش‌خرید آن اقدام می‌کنید. در این شرایط این کار از نظر منطق اقتصادی کاملا صحیح است هر چند با این کار تولید خودرو با کیفیت پایین ادامه پیدا می‌کند و این انحصار از بین نمی‌رود. دولت و خودروسازان نیز از این موضوع باخبرند و از آن به نفع خود استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/5
بله بله بله، تقصیر مردم است. البته مصرف کنندگان واقعی رو نمیگم. بلکه کسایی که با فکر گرونتر شدن یا سرمایه گذاری تو صف فروش دست و پا می شکنن.
1397/12/6
در انتهای مقاله فرمودید""در این شرایط این کار از نظر منطق اقتصادی کاملا صحیح است.... """ کدام کارشناس اقتصاد مملکت دوستی مشاور شما بوده است در نوشتن این مقاله.
بخشی از مردم که اتفاقا دلالان خرد و درشت جزیی از آنان هستند مبتلا به کانیبالیسم خطرناکی شده اند. شما هم ملت را زیر پوستی تشویق به این کار میکنید!
( اگه رسانه آزادی هستید منتشر کنید)
1397/12/6
خوب معلومه تقصير كيه ، مقصر اصلى مردم هستن، مردمى كه نتونه به مسئولين خودش خدمت كنه به درد لاى جرز ديوار مى خوره.
1397/12/6
خریداران صد در صد مقصر هستن اگه برای خودشون و بقیه ارزش قائل بودن و انقدر ذلالت رو قبول نمیکردن این شرکت های داخلی پدر سوخته بازی نمیکردن و این بلا ها سرمون نمیومد ولی خوب لیاقت و فهم یکسری بیشتر از این نیست
1397/12/6
تا خر باشه...
خر سوار هم هست.
1397/12/6
بی ارزش شدن پول مملکت هم تقصیر مردمه؟؟
تقصیر مردمه که کل دنیا بانک های ما رو آدم حساب نمیکنن؟؟
تقصیر مردمه که به جای پول نفت بهمون کالا میدن؟؟
کدخدا اگه اداره کردن بلد بود که مردم ده به گدایی نمی افتادن...