موضوعات داغ

شرایط عجیب بازار ایران: همزمان با افزایش قیمتها، خریداران صف می کشند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با وجود آنکه پیش بینی می شد افزایش قیمت ها در بازار آزاد، بخش عمده ای از خریداران را از خرید خودرو منصرف کند، و توصیه های کارشناسان به مردم نیز دلالت بر این امر داشت، با این حال بر خلاف روند پیش بینی شده، هجوم خریداران به سایت های فروش خودروسازان و نمایشگاه های خودرو نسبتا بالاست و گویا هیجان خریداران و متقاضیان برای خرید خودرو، پایانی ندارد. به بیان دنیای اقتصاد، این تقاضای دایما در حال رشد، باعث شده که روند افزایشی قیمت خودرو که از دو هفته گذشته تاکنون سر و صدای زیادی به پا کرده است، وارد مرحله نزولی نشود. آن چه در شرایط فعلی کاملا روشن و مشخص است، هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو بوده و با توجه به صعودی بودن روند تولید خودروسازان، می توان امیدوار بود با تزریق نقدینگی از سوی مردم به خودروسازان و افزایش بیشتر سطح تولیدات خودروسازان داخلی، تعادل بازار خودرو مجددا برقرار شود.
اما چرا مشتریانی که زمانی با برگذاری کمپین های متعدد، به قیمت بالای محصولات داخلی اعتراض کرده و خودروسازان را ملزم به رعایت کیفیت در تولیدات خود می کردند، اکنون برای خرید خودروهایی که هر روز گران تر می شوند، هجوم می آورند؟ پاسخ این سوال را باید در دید مشتریان نسبت به آینده بازار خودرو دید. مشتریان و متقاضیان، به واسطه شرایط فعلی کشور و بازگشت تحریم ها، دید مثبتی نسبت به سال آینده و وضعیت آتی بازار خودرو ندارند و سعی می کنند تا پیش از ورود به سال جدید، هر خودرویی که می توانند را با هر قیمتی خریداری کنند. با این حال کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند پس از افزایش تولید خودروسازان که در ماه های گذشته صورت گرفته و با تخلیه هیجان بازار که در روزهای منتهی به سال جدید به اوج می رسد، در سال آینده شاهد فروکش حباب قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.
در شرایط فعلی که سرمایه های سرگردان مردم به بازار خودرو هجوم آورده اند، وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با ملزم کردن خودروسازان به عرضه مستمر خودرو به صورت فروش فوری و با قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار، مسیر را برای خرید و فروش خودرو کاملا هموار سازد و ماهیت وجود دلالی در این مسیر بر اساس سود و زیان را از بین ببرد، زیرا خریداران فعلی اکثرا شامل افرادی می شوند که برای حفظ سرمایه های خود رو به خرید خودرو آورده اند و با ثبات قیمت ها در بازار و کارخانه، دیگر تمایلی برای خرید و فروش خودرو به منظور کسب سود وجود نخواهد داشت.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/8
عقل که نباشه جون در عذابه یا به عبارتی خلایق هر چه لایق
1397/12/9
ریشه سیب زمینی از بعضی ها بیشتره واقعا که ذلیل هستن و هرچی سرشون بیاد حقشونه
1397/12/9
از ماست که بر ماست
1397/12/9
تا خر هست خر سوار هم هست ...
1397/12/9
والا این هجومی ک‌ شما میگی توسط دلال هاست ...دلال های خود خودرو ساز ها ک بازار ب این صورت در اوردن ک سود بیشتر کنن..کارگر بدبخت یا کارمند نیستن ک هجوم بیارن پراید بخرن اخه کارگر پول نداره ی کیلو گوشت بخره بیاد خودرو بخره؟ یارو سانتافه داره س تا پراید خریده سود کنه بفروشه الان مایه داران ک دارن بازار خراب میکنن ن مردم بدبخت ک هر افتضاحی ب بار میاد توسط مسیولین ب اسم مردم مصرف کننده نوشته میشه..کسی ک هشتش گرو نه اشه
1397/12/9
جو الكي نده فعلان كه مردم تو صف گوشت ، مرغ ،تخم مرغ، نون ، برنج و دلار هستند ما كه صفي براي خودرو ننديديم وجود نداره. اكثراََ هرچي ماشينم كه تو نمايشگاه ها و دست دلاها هست رو دستشان مانده مردم قدرت خريد ندارند هم تو سايت ديوار نگاه كني ميفهمي كه 1 ماه به يك ماه آگهي ها رو بروز ميكنند يا فوريش ميكنند يا نردبان ميكنند بياد بالا