موضوعات داغ

شرط ترخیص قطعات و لوازم یدکی از مسیر سبز گمرک

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره دپوی کانتینرهای قطعات یدکی خودرو در گمرک اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۸ قانون گمرک مسئولیت گمرک پس از اظهار کالا شروع می‌شود و قطعات و لوازم یدکی اگر توسط خودروسازان ثبت‌سفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف و در سریعترین زمان ممکن ترخیص می‌شوند. وی ادامه داد: عمده مشکلات کالاهایی که در گمرک در انتظار ترخیص هستند، مشکل دریافت کد رهگیری بانک و اسناد خرید از فروشنده است و تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشود امکان ترخیص وجود ندارد. همچنین یکی از مواردی که ترخیص را طولانی می‌کند نداشتن مجوز قانونی است. گمرک تا زمانی که مجوز را به صورت سیستمی دریافت نکند اجازه ترخیص کالا را نخواهد داد.
ارونقی یکی دیگر از دلایل تاخیر در ترخیص کالا را کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: بعد از پرداخت الکترونیکی وجوه گمرک، پروانه الکترونیکی ترخیص کالا صادر می‌شود.
وی با اشاره فعالیت شبانه‌روزی گمرک برای ترخیص کالا، بیان داشت: اگر واردکنندگان کالا شرایط ترخیص را رعایت کنند، کالای آنها در چند ساعت ترخیص می‌شود‌. وی در ادامه تصریح کرد: تمام کالاهایی که وارد گمرک می‌شوند در سه مسیر سبز، زرد و قرمز تعریف می‌شوند. اگر کالایی در مسیر سبز تعریف شود برای ترخیص آن جز چند ساعت طول نخواهد کشید.
وی در پایان گفت: اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در مسیر سبز تعریف می‌شوند و به همین منظور خروج آنها از درب گمرک به صورت شبانه‌روزی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد