موضوعات داغ

نگاهی به بازار خودرو جهان در سال 2018

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
در سال 2018 میلادی، حدود 86 میلیون دستگاه خودرو در سطح جهان به فروش رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نیم درصد افزایش در فروش را نشان می دهد. همانند گذشته، شاسی بلندهای اسپرت ترکیبی یا SUV، پر فروش ترین سگمنت خودروها را شامل می شدند و فروش خودروهای الکتریکی، نسبت به سال گذشته میلادی 75 درصد افزایش داشته است.
گروه های خودروسازی تویوتا، فولکس واگن و رنو نیسان بزرگترین تولید کنندگان خودرو در سطح جهانی، در سال 2018 میلادی بوده اند. تویوتا کرولا محبوب ترین خودرو سدان سال 2018 بود و فروش قابل توجه آن، سود سرشاری را نصیب تویوتا کرد. پس از تویوتا کرولا، فورد سری اف با محبوبیت و فروش خارق العاده خود در صدر جدول پر فروش ترین خودروها قرار گرفت. سازنده خودروهای SUV ، سالی پر رونق را سپری کرده و با فروش بیش از سی میلیون دستگاه شاسی بلند ترکیبی، 36 درصد از کل فروش بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دادند.
با این حال، مطابق گزارش JATO، سال 2018 سالی پر افت و خیز برای بازار خودرو بوده، چرا که برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون، فروش خودرو در برخی بازارها افت داشت. شرکت های خودروسازی اعتقاد دارند این کاهش فروش محلی، ناشی از تنش بین قدرت های اقتصادی جهان، تغییرات سیاسی در بازارهای مهم خودرو و تهدیدات جدی پیش آمده برای صنعت خودرو بوده است. تحلیلگران اعتقاد دارند سال 2018 میلادی، آغازگر یک دوره جدید برای صنعت خودرو جهان بوده است.
بازار خودرو جهان در سال 2018

بازار خودرو جهان در سال 2018

در سال 2018 میلادی، بازارهای هند، روسیه، برزیل و جنوب شرق آسیا افزایش قابل توجهی در فروش خودرو داشته اند، اما از سوی دیگر این روند در ایالات متحده، اروپا و چین نزولی بوده است. بازار چین به تنهایی سی درصد از حجم کل بازار خودرو جهان را به خودش اختصاص داده است و هر تغییری که در این بازار بزرگ اتفاق بیوفتد، تاثیر بزرگی در آمارهای جهانی خواهد داشت. بازار اروپا نیز در سال گذشته با استانداردهای سخت گیرانه محیط زیستی و تاثیرات ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می کرد. همچنین برندهای اروپایی به تدریج برتری خود را در سطح جهان از دست می دهند و باید با این موضوع کنار بیایند.
هند اکنون به چهارمین بازار بزرگ خودرو در سطح جهانی تبدیل شده و رشد اقتصادی قابل توجه این کشور، هند را موفق به پیشی گرفتن از آلمان کرده است. پیش بینی می شود که رشد بازار هند در چند سال آینده ادامه یابد و در سال 2021، این کشور به سومین بازار بزرگ خودرو در جهان تبدیل شود. بازار روسیه نیز با رشد فروش خودرو، توانست از بازار کره جنوبی در امر فروش جلو بزند. در سوی دیگر، بازار کشورهای آرژانتین و ترکیه، که هر دو از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در سطح جهان محسوب می شوند، به دلیل مشکلات اقتصادی، دچار افت فروش شدند. با این حال، بازار خودرو چین با فروش کلی 28.08 میلیون دستگاه خودرو، همچنان در صدر روند کلی فروش قرار دارد و پس از آن، بازار خودرو ایالات متحده با فروش 17.7 میلیون دستگاه خودرو و بازار خودرو اروپا با فروش 17.3 میلیون دستگاه در رتبه های دوم و سوم از نظر حجم فروش قرار گرفتند. بازار خودرو آمریکای لاتین، با پیشی گرفتن از ژاپن، با فروش 5.6 میلیون دستگاه خودرو در جایگاه بعدی قرار دارد و ژاپن با فروش 5.2 میلیون دستگاه در رتبه پنجم جای گرفت.
بازار خودرو جهان در سال 2018

بازار خودرو جهان در سال 2018

سال 2018، سال پر فروشی برای خودروهای الکتریکی بود و این سگمنت از محصولات، با فروش 1.26 میلیون دستگاه، رشدی 75 درصدی در فروش را نسبت به سال 2017 تجربه کردند. خودروهای برقی یکی از پر رشد ترین محصولات خودرویی از نظر فروش هستند. چندین فاکتور در این افزایش قابل توجه فروش دخیل بوده اند، از جمله افزایش تقاضا برای خودروهای برقی در بازار چین و افزایش تمایل دولت های محلی این کشور به افزایش زیرساخت های لازم برای خودروهای الکتریکی، وارد شدن تسلا مدل 3 به بازار به عنوان ارزان ترین محصول تسلا و در نهایت بحران خودروهای دیزلی در اروپا، که مصرف کنندگان را به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی هدایت می کند.
گروه خودروسازی تویوتا سال گذشته را با رشد فروش دو رقمی به پایان رساند و پس از آن، گروه خودروسازی هیوندای و فولکس واگن قرار داشتند که مانع از اوج گیری جنرال موتورز شده اند. با این حال، همچنان گروه رنو نیسان اکثریت بازار شاسی بلندهای ترکیبی را در اختیار دارد و با توجه به رشد فروش هفت درصدی این خودروها در سال، می تواند بر روی افزایش فروش طولانی مدت خود حساب باز کند.
بازار خودرو جهان در سال 2018

بازار خودرو جهان در سال 2018

افزایش تقاضا برای شاسی بلندهای ترکیبی، بازار دیگر سگمنت ها را رو به زوال می برد. بزرگترین تاثیر را بازار خودروهای ون یا MPV ها متحمل شد، چرا که بازار این سگمنت در سال گذشته با کاهش فروش 14 درصدی روبرو بود. در سوی دیگر، سال 2018، سال خوبی برای فروش پیکاپ ها بود. فروش وانت ها و پیکاپ ها در سال گذشته پنج درصد رشد داشت، که ناشی از فروش فوق العاده این خودروها در بازار ایالات متحده، تایلند و برزیل بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد