موضوعات داغ

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68 با موتور حرفه ای 2JZ

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
در این مطلب به بررسی نسخه ای خاص از فورد ماستنگ خواهیم پرداخت که به ماستنگ Beau Miklethun’s شهرت دارد. این خودرو، ترکیبی از زیبایی کلاسیک آمریکایی و قدرت توربوهای ژاپنی است. سازنده آن، ساخت این خودرو را تلاشی برای ایجاد نسخه ای خاص از ماستنگ نسل اول می داند.

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

قسمت اول، آشنایی
این ماستنگ، ابتدا متعلق به یکی از دوستان بو مایکلثن بود و وی پس از آنکه چندین بار برای مشاهده آن مراجعه کرد، به این خودرو علاقمند شد. با این حال، تمام تلاش های وی برای خرید این خودرو ناکام ماند، چرا که این ماستنگ کلاسیک 68 برای فروش نبود. پس از فوت مالک این خودرو و هنگامی که اموال وی به مزایده گذاشته شد، بو مایکلثن از این فرصت استفاده کرده و نسبت به خرید این ماستنگ 68 جذاب اقدام نمود.
همانند هر علاقمند دیگری که یک خودرو کلاسیک را خریداری می کند، بو نسبت به تعمیر ایرادات بدنه اقدام کرد، خوردگی ها را رفع نمود و بدنه را مجددا رنگ آمیزی کرد. مطابق روند همیشگی کلاسیک دوستان، بو نسبت به احیای موتور شش سیلندر خطی این ماستنگ 68 اقدام نمود، ولی با وجود تعریف و تمجیدهای مکرر دوستانش، او به هیچ وجه از قدرت خروجی این موتور سالخورده راضی نبود و به دنبال نصب پیشرانه ای دیگر برای بهبود عملکرد فنی ماستنگ 68 خود بود.
گزینه های متعددی برای این کار پیش روی بو قرار داشتند، از جمله موتور های V8 ساخت فورد یا جنرال موتورز. با این حال وی گزینه ای متفاوت را برگزید، موتور 2.3 لیتری توربوشارژر فورد موسوم به SVO 2.3L که جز معروف ترین ساخته های فورد است و می تواند حداکثر 200 اسب بخار قدرت و 325 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور، برای به حرکت در آوردن جثه ماستنگ کلاسیک، کافی به نظر می رسید.

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

قسمت دوم، احیای یک جنازه
البته مسیر انتخاب این پیشرانه، چندان ساده نبود. بو قبل از آن نسبت به تست نمونه هایی از موتورهای توربوشارژر ساخت دهه هشتاد اقدام کرد، اما این پیشرانه ها برای هماهنگ شدن با گیربکس ماستنگ و تحمل وزن بدنه، ضعیف بودند و در مواردی، آزمایش منجر به نابودی پیشرانه ها شد. در نهایت بو به سمت موتور 2.3 لیتری فورد رفت. این پیشرانه در عمل از تمامی V8 هایی که پیش از آن تست شده بودند، عملکرد بهتری داشت. با این حال، نصب این موتور بر روی ماستنگ کلاسیک، برای بو نوعی قدم به عقب محسوب می شد.
در این مرحله، بو از پیشرانه های آمریکایی ناامید شد به دنبال یافتن یک پیشرانه مورد اعتماد تر و کارا تر رفت. تحقیقات و آزمایشات وی، او را به موتور 2JZ-GTE رساند که بر روی تویوتا آریستو نصب شده است. اندازه گیری های دقیق، حدس او را به اثبات رساندند. از سوی دیگر این موتور بیش از اندازه بزرگ نیست و به خوبی در محفظه موتور ماستنگ جای می گیرد. موقعیت فیزیکی موتور، با شش سیلندر صاف و بدون برجستگی های معمول، نصب آن را بسیار آسان می کرد، اما به گفته بو، اصلی ترین مشکل برای نصب این پیشرانه، رعایت اصول سیم کشی آن است که نسبت به پیشرانه های آمریکایی قبلی، پیچیده تر بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. برای این منظور، اون نیمی از سیم کشی های استاندارد تویوتا آریستو را جایگزین سیم کشی های ماستنگ کرد.

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

قسمت سوم، به پیش!
یکی از نقاط قوت موتور 2JZ ، آشنا بودن بسیاری از تعمیرکاران به آن و در دسترس بودن دانش فنی نصب و تعمیر این پیشرانه است که این موتور را به یک گزینه مطلوب برای تیونینگ تبدیل می کند. با این حال، قرار نیست که این موتور عملکرد بدون مشکلی داشته باشد. ظاهرا مشکلاتی که میل لنگ این پیشرانه دارد، پس از نصب نمایان گر شد و این قطعه دوبار شکست. به همین منظور، او قطعه استاندارد را جایگزین میل لنگ سفارشی کرد که همراه با کیت TransGo بر روی سیستم انتقال قدرت نصب می شود. خوشبختانه، تا به امروز، این قطعه دچار مشکلی نشده است.
قوی تر کردن پیشرانه و سیستم انتقال قدرت، نیاز به تقویت ترمزها را نیز آشکار می کند و بو به همین منظور، از کالیپرهای ترمز Kelsey-Hayes که مجهز به چهار پیستون هستند، برای تقویت دیسک های ترمز عقب استفاده کرد. قطعات دیگری که وی برای تجهیز ماستنگ 68 تقویت شده اش استفاده کرد عبارت بودند از: اینترکولر کامیون Isuzu NPR ، سنسور اکسیژن AEM و کنترل کننده بوست GReddy. بو در آینده برنامه دارد با نصب انژکتورهای بزرگتر و استفاده از یک ECU شخصی سازی شده، قدرت موتور را از 300 به 500 اسب بخار افزایش دهد.

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

تیونینگ فورد ماستنگ کلاسیک 68

قسمت آخر، هر رنگی به جز قرمز
بو برای آنکه خودروی خود را نمونه های استاندارد متمایز نشان دهد، اقدام به رنگ آمیزی ماستنگ 68 خود کرده است. رنگ قرمز به بیننده این احساس را می دهد که با یک نسخه استاندارد و معمولی روبروست، و موستانگ های قرمز نسل اول به وفور در خیابان ها یافت می شوند. او برای رنگ آمیزی ماستنگ تیونینگ شده خود، رنگ آبی خاصی را برگزید که به چشم انداز خلیج شهرت دارد. این رنگ آمیزی به همراه خطوط نارنجی و عدد 68، به او کمک میکند تا در رویدادهای مختلف، متفاوت و خاص به نظر برسد و برای بازدیدکنندگان جلب توجه کند. رنگ آمیزی این خودرو توسط Maaco انجام شده و ترکیب جالبی از آبی، نارنجی و مشکی است. حرکت این موستانگ آبی کلاسیک، به ویژه هنگامی که ارتفاع پایین تری از سطح زمین دارد و مجهز به رینگ های قدیمی است، جلوه ای کاملا جذاب برای بیننده ایجاد می کند.
تغییراتی نیز در داخل کابین ایجاد شده که از آن جمله می توان به نصب صندلی های بی ام و E36 به جای صندلی های استاندارد اشاره کرد. این صندلی ها به خوبی درون موستانگ جای می گیرند و نشیمن گاه مناسبی را برای راننده فراهم می آورند. برای سیستم سرگرمی، بو اقدام به نصب یک سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث کرد و سیستم تهویه مطبوع دست سازی را نیز برای ماستنگ خود برگزید. این خودرو هم اکنون برای هر کاری آماده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/18
این موتور در ایران روی تویوتا جی تی ۸۶ نصب شد و به راحتی قدرت ۸۰۰ اسب بخار ازش گرفتن!
خیلی ها قدرت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ اسب ازش گرفتن!
1398/1/24
برو بالاتر
5000 اسب هم گرفتن
خوب اصطحلاک هم هست احتمالا 500 کیلومتر مسافت بیشتر سالم نیس
البته این مدل موتور یک سری کامل از rb28 جدید تره یعنی از 1991 به بعد
1398/1/18
سلیقه ش اینطور بوده و نمیشه ایرادی گرفت
اما اگه من بخوام یه موستانگ بازسازی کنم از صندلی ب ام و و موتور تویوتا استفاده نمیکنم
چون اصالت ماشین از بین میره
ترجیح میدم از موتور V8 5.2 لیتری موستانگ ۲۰۱۸ استفاده کنم