موضوعات داغ

نگرانی‌های وزارت صمت و دولت از ترخیص خودروهای وارداتی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته‌ها بعد از قریب به دوماه از مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، اما به دلیل کندی در دستگاه‌های ذی ربط هنوز هیچ خودرویی ترخیص نشده است. به نظر می‌رسد این تعویق ظاهر ماجرا است و دلایل دیگری باعث کندی دستگاه های ذی ربط برای ترخیص این خودروها باشد.
چه دلایلی باعث این وضعیت شده است؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، یکی از این دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار بعد از ترخیص این خودروها است و در ادامه تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی. ترخیص این خودروها با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی باعث افزایش قیمت این خودروها خواهد شد. البته برخی بر این باور هستند که با ورود این خودروها به بازار قیمت‌ها شکسته خواهد شد، اما باید گفت به دلیل اهرم‌های افزایش قیمت مانند دریافت تعرفه گمرکی ، جریمه 40 درصدی خودروهای بالای 40 هزار دلار و مبنا قرار دادن ارز بازار ثانویه، باعث افزایش قیمت این خودروها خواهد شد. همچنین وارداکنندگان خودرو که خودروهای آنان بیش از یکسال است در گمرک بوده و ضرر داده‌اند، حاضر نخواهند بود با سود کمتر از قیمت تمام شده خودروها را به فروش برسانند.
پس می‌توان گفت عامل اول ترس وزارت صمت از افزایش قیمت خودروهای وارداتی و تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی باشد. عامل دوم افزایش تقاضای ارز است. دولت بر این موضوع واقف است که واردکنندگان بعد از فروش خودروها، اقدام به تبدیل ریال دریافتی خود به دلار و یورو خواهد کرد و این موضوع باعث افزایش تقاضا برای ارز و افزایش قیمت آن در شب عید می‌شود.
سقف قیمت در بازار خودروهای وارداتی
بر اساس قیمت‌های موجود در بازار، قیمت تمام خودروها سه برابر شده و خودروهایی که به این سقف نرسیده‌اند به زودی به محدوده سه برابر شدن قیمت خواهد رسید. پس بر این اساس قیمت خودرویی که در سال گذشته در محدوده یک میلیارد بوده، حال به محدوده 3 میلیارد تومان رسیده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد