موضوعات داغ

ملاقات با نسخه خاص وسپا Sei Giorni 300 در ایران؛ موتورسیکلت 150 میلیونی!

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
دنیای موتورسیکلت‌ها و اسکوترها آنقدر وسیع است که اگر بخواهیم به جزئیات هریک از مدل‌های آن بپردازیم، یقیناً به ساعت‌ها زمان نیاز داریم. در این میان برخی از برندها هستند که به دلیل سابقه تاریخی که دارند، از اهمیت ویژه‌ای میان علاقه‌مندان برخوردار هستند. وسپا یکی از همین برندها است که حدوداً 70 سال از قدمت آن می‌گذرد. این برند در واقع به نمادی از ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است. نخستین محصول کارخانه پیاجیو در سال 1946 به صورت رسمی معرفی و عرضه شد. این شرکت در دوران جنگ جهانی، هواپیما تولید می‌کرد ولی با آغاز رکود در این صنعت وارد حوزه کاری جدیدی شد. پیاجیو در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده وسائل نقلیه دو‌چرخ در اروپا است و علاوه بر ایتالیا، در هند و ویتنام نیز کارخانه دارد.

وسپا Sei Giorni 300

وسپا Sei Giorni 300

وسپا به دلیل انقلابی که در طراحی موتورسیکلت به‌وجود آورد، توانست به سرعت در میان عاشقان موتورسیکلت جای باز کند و به وسیله‌ای دوست داشتنی تبدیل شود. وسپا در آن زمان برای معرفی محصول و تبلیغاتی که انجام می‌داد، از شعار «وسپا وسیله‌‌ای مناسب برای جوانان شاغل و زنان است» استفاده می‌کرد. همچنین نخستین تبلیغ سال ۱۹۴۶ چاپ شد که در آن زنی را نشان می‌داد که سوار بر وسپا در راه رفتن به سوی محل کارش است. این پیام به دلیل همزمانی با دورانی که زنان در تاریخ ایتالیا برای نخستین بار اجازه رای دادن یافتند، با استقبال بسیار زیادی همراه شد.
برخی از مدل‌های وسپا از سال‌ها پیش وارد ایران شد که اتفاقاً در آن زمان نیز با استقبال خوبی از سوی خریداران همراه شد. همچنین در حال حاضر برخی از نمونه‌های کلاسیک این خودرو توسط افراد با سلیقه و کاربلد بازسازی شده که به نمونه‌های کلکسیونی تبدیل شده‌اند.

وسپا Sei Giorni 300

وسپا Sei Giorni 300

چند سالی است که نمونه‌های مدرن و به روز این برند ایتالیایی وارد کشور شده‌اند و به دلیل قیمت بالایی که دارند، به نمادی لوکس و اشرافی تبدیل شده‌اند. گفتنی است برخی از مدل‌های خاص وسپا وجود دارد که تنها به تعداد محدودی تولید و عرضه شده‌اند. اما جالب است بدانید که تعداد محدودی از مدل‌های خاص وسپا وارد کشور شده و با قیمت‌های بسیار بالایی خرید و فروش می‌شوند.
یکی از این نسخه‌های خاص، مدل Sei Giorni 300 است که تنها 4 هزار دستگاه از آن تولید شده است. نکته قابل توجه در این خصوص، عرضه این مدل به بازار ایران بوده که به گفته برخی از فعالان این حوزه، فقط تعداد 60 دستگاه از آن توانسته به بازار راه پیدا کند. لازم به ذکر است که وسپای مورد نظر در این مقاله نسخه 3037 از 4000 بوده که توسط پلاکی فلزی روی بدنه‌اش نصب شده است.

وسپا Sei Giorni 300

وسپا Sei Giorni 300

درخصوص طراحی اسکوترهای وسپا باید گفت که تمامی مدل‌های این برند ایتالیایی از یک زبان طراحی مشترک بهره گرفته‌اند که تنها در برخی از جزئیات و ابعاد بدنه با یکدیگر تفاوت دارند. این نسخه که در واقع نمونه سفارشی وسپا GTV 300 به‌شمار می‌رود، که با رنگ خاص سبز مات که وسپا آن را Verde Matt می‌نامد، توجه همگان را به خود جلب می‌کند. چراغ دایره‌ای بزرگ نصب شده روی گلگیر جلوی این اسکوتر، یادآور مدل‌های نوستالژیک وسپا است. از ویژگی‌های قابل توجه این مدل، صندلی چرمی آن بوده که از ترکیب چرم آلکانترا و چرم طبیعی با دوخت سفید، جلوه‌ای خاص و چشم‌نوار را پدید آورده است.

وسپا Sei Giorni 300

وسپا Sei Giorni 300

این اسکوتر جذاب ایتالیایی دارای یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه دارای موتور Quasar 4 سوپاپه با سیستم تزریق الکترونیکی با حجم دقیق 278 سی‌سی است که توانایی تولید حداکثر 21.2 اسب‌بخار در 7750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 22.3 نیوتون متر در 5250 دور در دقیقه را دارد. این نیرو به وسیله جعبه‌دنده اتوماتیک به چرخ عقب منتقل می‌شود. لازم به ذکر است توان تولیدی این اسکوتر بسیار قابل توجه است. از همین رو باید گفت که وسپا GTV300 یکی از سریع‌ترین و چابک‌ترین نمونه‌های تولیدی این برند است.
از دیگر نکات قابل توجه درخصوص محصولات وسپا، قیمت بالای آن‌ها بوده که سبب شده به عنوان محصولی لوکس در بازار شناخته شود. همچنین اکسسوری و لوازم جانبی این اسکوتر از قیمت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال گارد محافظ نصب شده روی بدنه این مدل در بازار تهران قیمتی حدود 4 الی 5 میلیون تومان دارد. همچنین چادر پارچه‌ای مخصوص و کلاه کاسکت همرنگ بدنه که به‌صورت سفارشی مخصوص این مدل طراحی و تولید شده است، به ترتیب قیمتی حدود 2 تا 3 میلیون تومان دارند که در مقایسه با نمونه‌های معمولی بازار، چندین برابر گران‌تر هستند. لازم به ذکر است که قیمت پایه این محصول 7 هزار 699 دلار است که در حال حاضر در بازار ایران با قیمتی حدود 150 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در پایان از آقای صدرا حداد مالک محترم جهت همکاری با تیم خودروبانک کمال تشکر و قدردانی داریم.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/23
خیلی جذابه مرسی
1397/12/23
کاش همه میتونستیم از اینا بخریم.الان بازار پ از موتورای آشغال هندیه که ارزون ترینش ۱۵ تومنه
1397/12/23
با سلام یک سوال دلرم چرا تایرش ایران یاسا است مگه ایتالیایی نیست ؟؟؟؟؟!!!
1399/4/30
از اونجا که اینجا ایرانه، واردکننده ایرانی لاستیکهای روش رو بر میداره و ازاد تو بازار میفروشه. به همین سادگی . به همین مال مردم خوری
1397/12/23
والا با این قیمت های نجومی موتورها مخصوصا وسپای ایتالیایی قیمت آلفارومئو تو شرایط الان واقعا مفته.الان میشه یه مدل 2015 شو حدودای 350 خرید.اون کجا موتور کجا.اشتباه برداشت نشه منم عاشق وسپا و کلا هر وسیله ایتالیایی هستم ولی 150 اصلا ارزش خرید نداره دیگه خدایی
1397/12/23
بهتر نیست این مطالب را توی سایت خوبتون نگذارید؟ وقتی میبینم یه موتور سیکلت مسخره توی ایران ۱۵۰ میلیون شده واقعا به بی ارزشی پول و عمرمون بیشتر پی میبرم و به این فکر میکنم که در سالهای دور مردم ایران به راحتی موتور سیکلت وسپا و یاماها و... میخریدند ولی امروز با پول حاصل یک عمرشون هم نمیتونن یه موتورسیکلت وسپا بخرن. تازه الان به این فکر میکنم که مسئولین یک مملکت چقدر در نابودی و بی ارزش کردن عمر ما آدمها موثرند یا ساده تر بگم که ما ایرانی ها را چقدر بی ارزش کردند. واقعا مردم ما لایق این همه تحقیر و بی ارزشی نیستند. از شما هم خواهش میکنم بیشتر در مورد واقعیات خودرو و موتورسیکلت در کشورمان صحبت کنید چون وسپا و پورشه و بنز و... برای مردم ما آرزوست.
1397/12/27
سلام - اصلا این موتور بهترین موتور عالم - واقعا کسی اگه موتور بخواد باید این رو بخره 150 میلیون ؟
یا اگه کسی تو ارزونی این موتور رو خریده و الان پول لازم داره میتونه به راحتی برای نمونه کار کرده این موتور لااقل 130 میلیون پول از دست مردم بگیره ؟
از همه مهمتر اینکه استفاده از این موتور هزار برابر لذت دارای استرس هست .
استرس تصادف - سرقت - لوازم یدکی و غیره
فکر کنم یه لنت ترمزش 5 میلیون تومان باشه - واقعا که خنده داره
1398/9/12
خدایش خدایش نکنید،ای خدا چراباید پولدارا کارای که دلشون میخواد میکنن زیانش برا قشر ضعیفه،اصلا اینا بکنار داداش مگه اسکلی؟؟؟؟آخه دردت بسرم برو دوکاتی هزاربخر اگه ایتالیایی میخوای پنجاه بزارروش اونوبگیر ،یه وزغه صدوپنجاه که قدرتش صدوبیسته اونم توبارون حکم فلجیت یامرگتو بایدامضاکنی سوارشی یا ترمز جلو بگیری چپ کنی ارزششو داره،من خودم cb700مدل1975دارم داغونه ولی خدایشش وحشی و باامنیت صفرتاصد پنج ثانیه توبارون سرپیچ خم کن تاروزمین ترمز عالیه عالی....۲۱۰خودم باهاش رفتم تا۲۶۰جاداره،نکنید نکنید