موضوعات داغ

کاهش حداکثر سرعت در تمام جاده‌های کشور اجرایی می شود؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا به گفته های معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون ایمنی راه‌ها روز یکشنبه 26 اسفندماه درباره کاهش حداکثر سرعت خودروها اعلام نظر می‌کند.
آذرماه سال 95 بود که مبحث کاهش حداکثر سرعت خودروهای سواری در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی هر کدام به میزان 10 کیلومتر بر ساعت مطرح شد.
در آن زمان قرار بود که این طرح به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی و تصویب احتمالی ارسال شود تا در صورت تصویب در نوروز 97 اجرا و پیاده سازی شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حالا با نزدیک شدن به نوروز 98 مجددا خبرهایی در خصوص اعمال کاهش سرعت در تمامی جاده های کشور به گوش می رسد.
به نقل از مهر، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی ضمن اشاره به عدم موفقیت در کاهش کشته های جاده ای عنوان کرد که باید سقف سرعت 10 تا 20 درصد کاهش یابد و حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها 100 کیلومتر بر ساعت باشد.
مجید کیانپور توضیح داد که تغییر تابلوهای سرعت برای دولت هزینه بالایی خواهد داشت اما اگر این هزینه را با هزینه‌های مرتبط با تصادفات از جمله تلفات جاده‌ای، درمان مجروحین و حمایت‌های دولت از معلولان مقایسه کنیم اصلاح تابلوهای سرعت کاملا منطقی به نظر می رسد.
کیانپور افزود: با کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها، قطعاً میزان تلفات و شدت تصادفات کاهش چشمگیری خواهد یافت و می‌توان بعد از برنامه ریزی دقیقی برای اصلاح جاده‌ها و بهبود کیفیت خودروها صورت داد.
مهرداد تقی زاده، معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر سابق کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز سال گذشته در گفت و گویی توضیح داده بود که باید بررسی شود که طرح کاهش سقف سرعت زمانی می‌تواند توجیه داشته باشد یا خیر. بررسی شود که آیا بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد یا باید محدودیت های دیگری در خصوص سقف سرعت اعمال شود؟
وی افزود: اگر بیشترین میزان تلفات ما در جاده‌ها، بالای سرعت 120 کیلومتر بر ساعت باشد، کاهش 10 کیلومتری سقف سرعت دیگر فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر نیز اگر بیشترین تعداد کشته‌های جاده‌ای در کمتر از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت باشد، دیگر کاهش 10 کیلومتری حداکثر سرعت بی معنا است.
در همین رابطه شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز توضیح داد که روز یکشنبه در کارگروه کمیسیون ایمنی راه‌ها موضوع کاهش حداکثر سرعت در جاده‌ها در دست بررسی قرار خواهد گرفت.
وی توضیح داد که طرحی که در این رابطه در سال گذشته مطرح شد مخصوص به خودروهای حمل و نقل عمومی بود اما طرح اخیر مربوط به همه ناوگان است که در حال بررسی است.
البته عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این خصوص معتقد است که این طرح در صورت تصویب هم به تعطیلات نوروز 98 نمی‌رسد و بهتر است که در صورت تصویب بحث های کارشناسی پیرامون آن به مردم منتقل شود.
طرفداران طرح مذکور معتقد اند که غیر از صدور دستورالعمل‌ها، ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و تردد با سرعت مطمئنه نیز در کاهش سوانح جاده‌ای اثرگذار است.
محمد بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی در این خصوص توضیح داد که در اسپانیا با کاهش 20 کیلومتری حداکثر سرعت خودروها و رساندن سقف سرعتی به 100 کیلومتر در ساعت در خصوص آزادراه‌های برون شهری و حداکثر 60 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه‌های درون شهری، کاهش تصادفات به 40 درصد رسیده است.
بخارایی تأکید کرد: لازم است ما هم در ایران چنین فرآیندی را طی کنیم؛ به خصوص که تولیدات داخلی وسایل نقلیه ما آسیب پذیری بالایی دارند و در تصادفات جاده‌ای با شدت پایین نیز میزان کشته‌ها و تلفات زیاد خواهد بود. ضمنا این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که عمده سوانح جاده‌ای ما متأثر از سرعت بالاست و ایجاد محدودیت در سقف سرعت می‌تواند در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای اثرگذاری بالایی داشته باشد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/28
چرا صورت مسئله رو پاک میکنیم؟ بجاش بیان کیفیت خودروها و جاده ها رو بهتر کنن.
کاهش حداکثر سرعت -> افزایش زمان حضور در جاده -> افزایش تراکم خودروها در جاده -> افزایش ترافیک -> خستگی و بی توجهی بیشتر -> تصادف بیشتر -> تلفات بیشتر
1397/12/28
حداکثر سرعت در اتوبنها و جاده ها بشه ۵۰ تا
اینطوری دیگه تصادف ندارید
1398/1/4
کلاً مسیرها مسدود بشود یا در طراحی خودرو دنده 4 و 5 برداشته شود بیشتر جواب می دهد.
1398/5/13
ناگفته عیان است که کفگیر آقایان به ته دیگ خورده و این کارها برای جمع آوری جریمه است و این حرفها چیزی جز پوشش خبری نیست.