موضوعات داغ

تسهیلات کم بهره برای گازسوز کردن خودروهای پر مصرف

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
حمید قاسمی ده‌چشمه مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: تسهیلات کم بهره برای گازسوز کردن خودروهای پرمصرف در نظر گرفته شده و دارندگان خودروهای پرمصرفی که در حمل و نقل عمومی فعال هستند مانند تاکسی‌های عادی و اینترنتی، نیسان و وانت‌بارها شامل این تسهیلات می‌شوند. دارندگان این خودروها می‌توانند با مراجعه به سایت www.irngv.ir نسبت به ثبت‌نام این تسهیلات اقدام کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: میزان این وام به طور میانگین ۲ و نیم میلیون تومان است که معادل ۹۰ درصد از هزینه تبدیل خودرو به گازسوز بوده و برای دریافت آن هیچگونه ضامن نیاز نیست و با ثبت‌نام در سامانه و بر اساس زمان‌بندی وزارت صمت پرداخت می‌شود. وی در ادامه افزود: میزان تسهیلات به دارندگان خودروهای حمل و نقل عمومی ۱۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود و این مبلغ از طریق کنسرسیومی شامل پست بانک و بانک پارسیان اعطا خواهد شد.
ده‌چشمه با اشاره به آمادگی خودروسازها برای تحویل خودورها دوگانه‌سوز، افزود: خودروهایی که با این تسهیلات تبدیل به دوگانه‌سوز می‌شوند، گواهی سلامت خودرو نیز برای مالکان صادر خواهد شد.
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مزیت‌های این طرح گفت: حدود ۲ و نیم میلیون خودرو در سامانه حمل و نقل عمومی کشور توان تبدیل به دوگانه‌سوز شدن را دارند و با اینکار روزانه ۱۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد.
با تبدیل خودروهای دیزلی ۶ درصد مصرف گازوئیل کاهش می‌یابد
قاسمی ده‌چشمه درباره تبدیل خودرهای دیزلی نیز بیان داشت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آماده اعطای تسهیلات تبدیل به دارندگان خودروهای دیزلی است و این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و سال آینده عملیاتی خواهد شد. وی ادامه داد: میزان تسهیلات اعطایی به دارندگان خودروهای دیزلی معادل ۱۰۰ درصد هزینه تبدیل خواهد بود. همچنین از مزایای تبدیل خودروهای دیزلی می‌توان به کاهش مصرف گازوئیل، کاهش هزینه کامیون‌داران، کاهش آثار زیست‌محیطی جایگزین سوخت پاک و به صرفه بودن سوخت سی‌ان‌جی اشاره کرد.
وی درباره تاثیر تبدیل خودروهای دیزلی بر مصرف سوخت گفت: با اجرای این طرح مصرف گازوئیل در کشور ۶ درصد کاهش می‌یابد. در حال حاضر یک نمونه از این خودروها تبدیل شده و با مشارکت بخش خصوصی تبدیل این دسته از خودروها به صورت گسترده در کشور انجام خواهد شد.
گفتنی است بیش از ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و به طور میانگین روزانه ۲۰.۵ میلیون متر مکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که ۱۳ درصد از سبد سوخت کشور را شامل می‌شود. همچنین با افزایش تعداد خودروها و افزایش مصرف سوخت، افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور بسیار مهم بوده و نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد