موضوعات داغ

تردد آزادانه و مرگبار وانت بارها در سایه خلا قانونی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
وانت بارها یکی از معدود خودروهای تجاری هستند که می توانند در لاین سرعت بزرگراه تردد داشته باشند و در مورد نحوه بارگیری آنها، هیچ قانون مشخصی وجود نداشته و می توانند به هر میزان که تمایل دارند، بار حمل کنند. بارها و بارها دیده شده است که وانت باری به دلیل حمل بار بیش از ظرفیت، زمینه ساز تصادفات مرگبار و دلخراشی برای سایر خودروها شده است.
این خلا قانونی که به وانت بارها اجازه می دهد بدون هیچ گونه محدودیتی در زمینه میزان و وزن، بار حمل کرده و در لاین سرعت آزادراه ها تردد نمایند، تاکنون موجب ایجاد خطرات بسیاری شده و لازم است تا دستگاه های مربوطه، قوانین لازم برای جلوگیری از ایجاد حوادث بیشتر را وضع نمایند. مطابق ماده 126 تبصره یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، وانت بارها تنها خودروهای تجاری هستند که اجازه تردد در لاین سرعت بزرگراه ها را دارند. سایر خودروهای تجاری همچون مینی بوس ها، اتوبوس ها، کامیون و تریلرها، اجازه تردد در لاین سوم آزادراه ها و بزرگراه های شهری را ندارند.
مساله مهم دیگر، مربوط به نبود قانونی مشخص برای بارگیری وانت بارها است. قانون یا آیین نامه ای وجود ندارد که وانت بارها را ملزم کند برای بار زدن، بارنامه گرفته و در وزن مشخصی بارگیری کنند. طبیعی است که با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، بسیاری از وانت بارها بیش از ظرفیت ماشین خود، محموله حمل کرده و موجب ایجاد خطر برای خود و سایر خودروها می شوند.
مشکلات متعددی برای یک وانت بار که بیش از حد مجاز بارگیری کرده پیش می آیند. در ابتدا وزن زیاد بار، فشار مضاعفی را بر سیستم فنربندی و لاستیک ها وارد می کند. اگر لاستیک این وانت فرسوده باشد، که در بسیاری از وانت بارها اینگونه است، عمل ترکیدن به راحتی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی، ترمز این وانت نیز قادر نخواهد بود که چنین خودروی سنگینی را در فاصله مناسبی متوقف سازد. از سوی دیگر وانتی که اضافه بار دارد، نمی تواند با حداکثر سرعت خود حرکت کند و این مورد در بزرگراه ها و آزادراه ها، مشکل آفرین خواهد بود.
وظیفه وضع قوانین بر نحوه تردد و بارگیری وانت بارها، بر عهده کمیسیون راه های کشور است که با حضور نمایندگانی از پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و دیگر نهادهای مسئول تشکیل می شود. در حال حاضر تنها در صورت بارگیری پیش از ظرفیت، پلیس وانت بار متخلف را جریمه می کند و بهتر است تا این خودروهای تجاری ملزم به اخذ بارنامه شوند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/6
همسایه ما یه وانت نیسان داشت منو بیچاره کرده بود روزی چند بار موقع پارک کردن می کوبید به ماشین من.خودش چیزی نمی شد ولی ماشین منو از ریخت انداخته بود.
1398/1/6
انشاالله تا ۱۰۰ سال آینده این قانون تصویب میشه.