موضوعات داغ

تهدید جهش قیمت ها در بازار خودرو 98

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از مهم ترین مسایلی که صنعت خودرو کشور در سال 98 با آن روبرو خواهد شد، مشکل تامین منابع برای تولید خودرو خواهد بود. مساله تامین منابع هم از نظر داخلی برای خودروسازان مشکل ساز خواهد بود و هم از نظر خارجی. در سطح داخلی، شرکت های تولید کننده با مشکل تامین سرمایه لازم برای تولید روبرو خواهند بود، و در سطح خارجی، مشکل تامین قطعات منفصله و مواد اولیه لازم برای ساخت خودرو، آنها را به دردسر خواهد انداخت.

بی شک مشکل اصلی همه تولید کنندگان و مصرف کنندگان در سال جاری، تورم خواهد بود. این تورم هر دو طرف معادله عرضه و تقاضا را به دردسر خواهد انداخت. بسیاری از خریداران، قدرت خرید خود را از دست داده اند و دیگر نمی توانند خودرو بخرند یا مجبور به خرید محصولات ارزان تر شده اند. این کاهش قدرت خرید در حالی صورت می گیرد که صنعت خودرو نیاز به تامین نقدینگی دارد. از سوی دیگر، تحریم های خودروسازی مانع از آن می شوند که قطعه سازان، به سادگی گذشته قطعات نیمه آماده یا مواد اولیه را خریداری کرده و نسبت به تحویل قطعات به خودروسازان اقدام نمایند. این مشکل نیز در صورتی اتفاق می افتد که موجودی انبار خودروسازان رو به اتمام گذاشته است.
کاهش شدید تقاضا در سال 98 به واسطه کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودروها، در کنار عدم توانایی تامین نقدینگی از مسیرهای خارجی، خودروسازان را با نگرانی های عمده ای روبرو کرده است. از سوی دیگر کسانی که در سال 97 خودرو خریداری کرده اند، به امید آنکه با کاهش عرضه، قیمت ها افزایش یابد و خودروها را با سود به خریداران بفروشند، دچار ضرر خواهند شد، چرا که تقاضا برای خرید خودرو به دلیل نامعلوم بودن آینده اقتصادی، به شدت کاهش خواهد یافت. خبر خوشی از لغو ممنوعیت واردات به گوش نمی رسد و در صورت ادامه یافتن این ممنوعیت، بحران افزایش قیمت ها که از سمت خودروهای وارداتی شروع شده و به صورت تدریجی تاثیر خود را بر بازار خودروهای داخلی گذاشته، مصرف کنندگان ایرانی را بیش از پیش متضرر خواهد کرد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/15
انشالله که میره بالا و اون عده ی کم بخردیم که میرفتن میخریدند نتونن بخرن تا با کله بخوره زمین این صنعت نه جندان خودرو سازی !!!!
1398/1/16
بازار اشباع شده از خودرو.تقاضا خیلی کمتر از تقاضاست.قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت که بسیار هم ما شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.
1398/1/17
استادی که مقاله رو با هدف تحریک مردم به خرید نوشتی!!!تا دیروز در از عرضه و تقاضا می زدید برای اینکه خودروها رو 5 درصد زیر قیمت بازار بدن حالا که بازار اشباع شده خریداری هم نیست اومدی می گی قرار دوباره گرون بشه؟!
1398/1/19
اصولا تو چنین شرایطی وقتی یک شرکتی مثل خودروسازی متضرر میشه، قیمت محصولات رو حتی از قیمت قبل هم کاهش میده تا بتونه فروش رو بیشتر کنه و هزینه ها رو پرداخت کنه و حتی در برخی موارد از برخی هزینه ها کاملا چشم پوشی کنه تا بتونه "اصل مشتری مداری" رو حفظ کنه ! اما میبینم که توی خودروسازی ایران کاملا بر عکس اتفاق می افته !!!!!! چرا !؟ ضعف مدیریت. وقتی هر 4 یا 2 سال یک بار مدیر یک شرکت خودروسازی تغییر می کنه نباید انتظار دلسوزی از اون مدیر داشت ! اونم مدیری که به قبلا سمت های مهم دیگه داشته و به غیر از درآمدی که در سمت مدیر خودروسازی داره، درآمدهای دیگه هم داره و حتی از بعضی سمت های قبلی حقوق بازنشستگی دریافت می کنه !!! لذا چنین مدیری قطعا به سمت خودش به عنوان "مدیر یک شرکت خودروسازی" به چشم یک سرمایه گذاری نگاه میکنه و نه به عنوان تنها منبع درآمد ! لذا نتیجه میشه چیزی که مشاهده می کنید.
سرنوشت شرکت هوندا ژاپن رو مطالعه کنید و ببینید که چطور آقای هوندا به عنوان مدیر ارشد و بنیان گذار، تاکید می کنم "بنیان گذار" این شرکت کسی که دلش واسه شرکتی که با دست های خودش ساخته میسوزه، در زمان سه جنگ مختلف ژاپن شرکتش با خاک یکسان میشه، و اون رو دوباره بازسازی می کنه و امروز شما شرکت های مختلف و آسیب دیده خودروسازی ژاپنی رو می بینید که محصولاتشون توی آمریکا از محصولات آمریکایی فروش بیشتری داره !!! در حالی که شرکت های خودروسازی ایرانی در خلال جنگ 8 ساله آسیبی ندیدند و بعد از اون در حالی که تمام ادوات و ابزارهای تولید در دست داشتند شروع به تولید محصولات قبلی کردند و با دست به دست کردن این شرکت اونو به جای یک صنعت خدمتگذار مردم به یک بنگاه سرمایه گذاری تبدیل کردند. بنگاه سرمایه گذاری ای که امروزه با کلاه برداری کاملا قانونی !!! از مردم !!! همچنان سر نقطه اول یا حتی قبل از نقطه اول قرار گرفته یا حتی میشه گفت هیچ جا قرار نگرفته ! اصلا وجود این خودروسازی ها با این زیان های فراوان امری کاملا عجیب و شگفت آوره !!!
خدا به ملتی که خودشون نمیخوان به خودشون رحم کنند رحم نمیکنه !
قوه قضائیه که جدیدا اعلام کرده وارد مسئله خودروسازی ها شده به نظر من باید به لیست تمام اموال و دارایی های مدیران و حتی کارکنان و کارمند های خودروسازی ها دسترسی کامل داشته باشه و ریز تراکنش های مالی همشونو حتی اون نگهبان دم در رو هم داشته باشه. مطمعن باشید اگه این کارو بکنن یه عده کثیری از افرادی که حتی فکرشم نمیکنید دستگیر و یه عده کثیری هم فرار خواهند کرد.