موضوعات داغ

انقلاب بزرگ خودروهای برقی در نروژ؛ مقدمه ای برای خداحافظی با بنزین و دیزل

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروهای الکتریکی روز به روز در حال گسترش بازار خود هستند و موفقیت های شرکت هایی همانند تسلا و بی وای دی ، این فروش را تسریع می بخشد. به تازگی، طبق آمار منتشر شده از فروش خودرو در نروژ، فروش خودروهای الکتریکی در ماه گذشته میلادی، از میزان فروش خودروهای دیزلی و بنزینی پیشی گرفته است. خودروهای برقی موفق شدند در ماه گذشته در نروژ، 58.4 درصد از کل حجم فروش خودرو را به خود تخصیص دهند.
نروژ به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان، حامی افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی است و با حمایت هایی که دولت این کشور از فروش خودروهای برقی انجام می دهد، قرار است تا سال 2025 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور به صفر برسد. برای تحقق این رویای بلندپروازانه، دولت نروژ خریداران خودروهای الکتریکی را از پرداخت 25 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف می کند. همچنین مالکان این خودروها از پرداخت موارد مربوط به انتشار گازهای آلاینده از اگزوز معاف هستند. تخفیف در استفاده از مواردی نظیر پارکنیگ و اتوبان ها نیز شامل حال این افراد می شود.
تسلا مدل 3 در ماه گذشته میلادی در نروژ، پرفروش ترین خودرو الکتریکی بوده است. ماه گذشته از این مدل 5،315 دستگاه به فروش رسید که در نوع خودش یک رکورد محسوب می شود. در ماه گذشته همچنین 3469 دستگاه خودرو هیبریدی در این کشور فروش رفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ده درصد کاهش را نشان می دهد. فروش خودروهای بنزینی و دیزلی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمترین میزان رسیده است. به گزارش انجمن تجارت بین المللی نروژ دهمین مقصد برای صادرات وسایل نقلیه از آمریکاست و به گفته انجمن خودروهای الکتریکی نروژ، پیش بینی می شود نیمی از خودروهای فروخته شده در سال 2019 در این کشور، الکتریکی باشند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/18
احسنت به مدیران و دولتمردان این کشور. هزار افرین بر این مردمان که برای کشور و مردمانشون ارزش قایل هستن. و جای بسیار تاسف داره که تو مملکت ما برای تولید خودروهای از رده خارج همچنان با بی تدبیری شاهد افزایش لحضه ای قیمتها هستیم. تفاوت کشورها در نوع اندیشه و تفکراتشون هست. به امید روزهای روشن برای کشورم ایران
1398/1/18
با درود و عرض ادب به هموطنان، اینها برنامه های حزب سوسیال دموکرات نروژ بود که به مدت 34 سال در نروز حاکم بود و اکثریت مجلس را در دست داشت. از پنج سال پیش که حزب دست راستی Høyre و حزب نژادپرست FrP با هم اعتلاف کردن و توانستن با شعار اخراج کردن پناهندگان و خارجی ها از نروژ رای بدست بیارن و دولت دست راستی حاکم کنن، تمام این برنامه های سرعت بسیار کندی پیدا کرده. یکی از حماقت های این اعتلاف دست راستی حاکم، حذف تمام امتیازات تشویقی استفاده از خودرو برقی همچون حذف معافیت های عوارض پارکینگ، عوارض شهری و جاده ای و البته حذف ارائه برق رایگان به خودروهای الکتریکی بود. حالا هم چند ماهی است که زمزمه عقب انداختن افق 2025 و انتقال آن به 2040 پیرامون ممنوعیت خودرو غیر برقی را پیش کشیدن. برای آگاهی هموطنان عرض میکنم نروژ همین الان بطور اضطراری نیاز به 500 هزار نیروی متخصص و کارگر مهار فنی دارد و در صورت تامین نشدن آن در سه سال آینده بخش زیادی از مشاغل به سبب پیری سن جامعه نروژ از دست خواهد رفت. اما دولت راسیست حاکم درست برعکس بجای تامین این نیا، مشغول اشاعه سیاست های خارجی ستیزی خود است..........