موضوعات داغ

فروشندگان مواد اولیه داخلی، گران‌فروش‌تر از خارجی‌ها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا به گفته رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه از مشکلات اساسی صنعت قطعه سازی، تعدیل قیمت ها و تامین مواد اولیه است که اگر در سال جدید تسهیلات بانکی به قطعه سازان ارائه شود و قیمت ها اصلاح شود امکان رونق تولید بسیار افزایش می یابد.
به نقل از گسترش نیوز، محمدرضا نجفی منش در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی در خصوص مشکلات قطعه سازان توضیح داد که هیچ کدام از قول هایی که در خصوص ترخیص قطعات به قطعه سازان داده شده حداقل تاکنون عملیاتی نشده است. قطعه سازان به دنبال افزایش رونق تولید خود هستند اما در این میان باید اقداماتی نظیر اصلاح قیمت‌ها و ارائه تسهیلات بانکی با توجه به 2 الی 3 برابر شدن قیمت مواد اولیه صورت گیرد.
بنا به گفته های وی تامین مواد اولیه موردنیاز قطعه سازان نه تنها در خصوص تامین کنندگان خارج از کشور، بلکه در خصوص داخلی ها نیز مشکل آفرین است. به طور کلی قیمت مواد اولیه 2 الی 3 برابر شده است و رشد قیمت در مواد اولیه داخلی حتی بیش از نمونه‌های خارجی است که شاید بتوان بی‌برنامگی و یا نیاز به سود بیشتر را از جمله دلایل آن دانست. قطعا قیمت مواد اولیه در داخل کشور به نرخ ارز بستگی ندارد، به عنوان مثال قیمت آلومینیوم در داخل از 6 هزار تومان به 36 هزار تومان رسیده است و یا یک چسب مخصوص برای ساخت لنت از 8 به 50 هزار تومان رسیده است.
وی در خصوص تولید لنت ترمز نیز توضیح داد که در کشور ما توان تولید این قطعه به صورت کامل وجود دارد. در حال حاضر 50 واحد لنت سازی در کشورمان فعالیت می کنند که نیاز کشور را به طور کلی تامین کرده و ممنوعیت واردات لنت ترمز تاکنون مشکل آفرین نشده است.
نجفی منش در ادامه توضیح داد که سال گذشته صنعت قطعه سازی با تعدیل 37 درصد از نیروهای خود مواجه شده و امسال امید می رود که رونق تولید نه تنها از تعدیل بیشتر نیروها جلوگیری کرده بلکه نیروی های تعدیل شده را نیز به کار برگرداند.
در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت قطعه سازی تعدیل قیمت هاست. در حالی که دستمزدها 42 درصد افزایش یافته در صورت تعدیل نشدن قیمت ها مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آند. ضمن این که در حال حاضر حواله پول برای کشورهای خارجی حداقل 15 درصد هزینه صرافی انجام می‌شود. این عامل را می‌توان اجحافی برای خریدهای خارجی دانست که باید مشکل آن حل شود.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در پایان در خصوص خودکفایی در صنعت قطعه سازی نیز توضیح داد که میزان خودکفایی برای هر خودرو متفاوت است و به طور کلی 50 تا 80 درصد قطعات خودروها را تولید کنندگان داخلی و مابقی را خارجی ها تامین می کنند. البته قطعات پلیمری، الکترونیکی همچنان جز قطعاتی محسوب می شوند که برای تولید آن ها به خارجی ها وابسته ایم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/26
این قانون بازنشستگی پس چی شد؟! حالم از اینو دوست اصفهانیش به هم می خوره.