موضوعات داغ

رشد منفی واردات قطعات منفصله در سال گذشته؛ دلیلی برای خروج خودروهای چینی از بازار

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک در سال 97، واردات قطعات منفصله خودروی سواری بنزینی با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 14 تا کمتر از 30 درصد ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 380 میلیون دلار داشته که در رتبه سوم اقلام وارداتی در حوزه واردات قطعات را شامل شده است. این میزان واردات در شرایطی است که واردات قطعات منفصله درسال 96 بالغ بر یک میلیارد و 801 میلیون دلار بوده و رتبه نخست را در جدول اقلام وارداتی به خود اختصاص داده بوده است. پس این آمار نشان می‌دهد که واردات قطعات منفصله در سال 97 با افت 421 میلیون دلاری روبه رو بوده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، این آمار نشان دهنده افت 23.3 درصدی واردات قطعات منفصله در سال 97 است. سقوط به رتبه سوم جدول اقلام وارداتی در سال گذشته را نمی‌توان بی ارتباط با بازگشت تحریم‌ها دانست، تحریم‌هایی که از مرداد 97 آغاز و در آبان ماه تکمیل شد. این تحریم‌ها باعث کاهش محصولات مونتاژی خودروسازان در داخل شد.
حال با توجه به تحریم‌ها و مشکلات بانکی، خودروسازانی که تا پیش از این اجازه مونتاژ محصولات خود را در ایران می‌دادند، دیگر مایل به ادامه همکاری با این شرایط نباشند. در این شرایط خودروسازان می‌توانند فقط با کمک دولت و ارائه راهکارهای مناسب راه را برای ادامه حضور محصولات مونتاژی در خط تولید خود هموار کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد