موضوعات داغ

قیمت خودرو بر مدار صعود؛ راهکار کنترل قیمت در بازار خودرو چیست؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر تا پیش از این نیز پیگیر اخبار صنعت خودروسازی و بازار خودروی کشورمان بوده باشید به طور قطع مطلعید که در نخستین ماه سال جدید و با وجود تعطیلات نوروزی، شرکت های خودروسازی عموما با کاهش تولید و عرضه مواجه شده و بازار خودرو با وجود حفظ تقاضا و کاهش عرضه در فروردین ماه ملتهب است.
به نقل از پرشین خودرو، فروردین ماه سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قیمت ها در این ماه نیز همچون سال های گذشته رو به افزایش رفته اند. البته باید توجه کرد که از یک طرف افزایش قیمت ها تا اردیبهشت ماه نیز ادامه یافته و از طرف دیگر طرح های فروش فوری خودروسازان که از حدودا اسفند ماه سال گذشته آغاز شده اند در سال جدید نیز همچنان ارائه می شوند. با وجود طرح های مذکور و رسیدن مهلت زمان تحویل خودروهای پیش فروشی اسفند ماه انتظار می رفت که در اردیبهشت ماه کمی از التهاب بازار کاسته و قیمت ها به سمت نزولی شدن حرکت کنند که متاسفانه شاهد این اتفاق نبودیم. دستیابی به بازار آرام و با ثبات در گرو تولید و عرضه بیشتر خودروسازان و انجام به موقع تعهدات است.
البته عوامل دیگری که در این میان موجب رشد منحنی قیمت خودروهای داخلی در جریان فروش فوری خودروسازان شده، اثرپذیری از قیمت ارز و سکه، نرخ تورم و اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
باید در نظر گرفت که با توجه به مصوبه سال گذشته در خصوص استفاده از فرمول 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار برای قیمت گذاری خودروها، هنوز فاصله چند میلیونی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها وجود داشته و همین امر همچنان سبب سوق نقدینگی دلالان و سودجویان به سمت بازار خودرو می شود، بازاری که ریسک آن بسیار کمتر از بازارهای سکه و ارز است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، تا زمانی که این جذابیت برای دلالان و سودجویان وجود داشته باشد، سیل نقدینگی به سمت بازار خودرو روانه شده و تقاضا برای خرید خودرو بالا می ماند. از طرف دیگر روند تولید کارخانه ها نیز متناسب با تقاضا نبوده و به علاوه در تحویل خودروهای پیش فروش تاخیر وجود دارد. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر سبب افزایش بیش از پیش قیمت ها در بازار خودرو و جلوگیری از بازگشت آرامش به بازار خودرو می شوند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/11
واردات سال 97 کشور بالغ بر 37 هزار میلیارد دلار بوده، کل واردات خودرو تو سال 96 یعنی قبل از قحطی ماشین خارجی کمتر از 2 میلیارد دلار بوده یعنی در صورت آزاد شدن واردات حدود 5 هزارم درصد از سهم واردات رو خواهد داشت، تنها راه کنترل قیمتها آزاد شدن وارداته.
1398/2/11
راهکار فقط نخریدن و تحریم این لگن سازهای از خدا بی خبر و دلال ها از طرف مردم هست
1398/2/11
مرگ بر مافیا