موضوعات داغ

قیمت های عجیب برای لوکس های پیر؛ چنگ دلالان بر صورت بازار خودرو

عکس مطلب اول
اگر در دو سه روز اخیر پیگیر قیمت خودروهای وارداتی رده بالا بوده اید، احتمالا علامت سوال بزرگی در ذهن شما شکل گرفته است. در حالی که قیمت ارز افزایش قابل توجهی نداشته، در حالی که قوانین واردات تغییری نکرده، و در حالی که با توجه به وضع معیشت مردم، قاعدتا تغییر محسوسی در معادله عرضه و تقاضای خودروهای وارداتی صورت نگرفته، اما در چند روز گذشته خودروهای رده بالای وارداتی با ضریبی غیر مرتبط به ضریب افزایش قیمت ارز، قیمتشان افزایش یافته است.
پاسخ اما اینجاست: شروع این دومینوی افزایش قیمت با بی ام و i8 است. ماجرا اینجاست که تعداد کمی بی ام و i8 در کشور وجود دارد که همگی مدل 2015 و 2016 هستند. قیمت این خودرو در بازار جهانی در مدل 2019 معادل 147000 دلار است و با محاسبه دلار 14000 تومانی فعلی و با فرض دریافت عوارض صددرصدی، قیمت مدل 2019 این خودرو باید حداکثر در حدود 4 میلیارد تومان باشد. این درحالی است که این خودروها سالها پیش با ارزی به مراتب ارزانتر وارد شده اند.
ولی دلالان محترم در روزهای گذشته تصمیم گرفتند خودروهای خود را در حدود 5 تا 6 میلیارد تومان آگهی کنند و در ادامه ماجرا دارندگان خودروهای دیگر نیز به تبعیت از آنها و با محاسبه ضریب آنها، قیمت خودروهای خود را افزایش داده و مجدداً آگهی کردند. ضریبی که منطقش را فقط آگهی کنندگان این خودروی لوکس میدانند و طبق معمول ناظران دولتی هم توجهی به این موضوع نخواهند کرد. چرا که مواضع قبلی دولتی ها را که در راستای لیبرالیسم اقتصادی است دیده ایم. مالکیت شخصی، نبض بازار را به دست میگیرد و بازار است که قیمت محصول را مشخص می کند.
شاید ذهن شما هم به سرعت یاد طرح قبلی دولت افتاد: قیمت گذاری 5درصد زیر قیمت بازار. آنوقت قیمت بازار را چه کسی تعیین میکند؟ مردم عادی؟ خیر. بلکه آنهایی که موفق می شوند به روشهای خاصی خودرو وارد کنند ـ واردات همین چند دستگاه i8 از پرحاشیه ترین واردات خودرو در کشور بوده است ـ آنهایی که موفق می شوند در کسری از ثانیه خودروهای ثبت نامی را درو کنند و آگهی کنند. آنها هستند که در این شرایط خاص که دولت به هر دلیلی از واردات و عرضه خودرو جلوگیری می کند، حتی قیمت خودروهای دیگر را هم تعیین می کنند.
اقتصاد لیبرال حتی اگر نسخه درستی هم باشد (که نیست)، با رانت و انحصار طلبی و ویژه خواری به شدت در تضاد است.
بی شک تا باز نشدن درب واردات و عرضه خودرو توسط شرکت های رسمی به همراه نظارت صحیح دولت برای این حجم از تقاضا، داستان به همین روال پیش خواهد رفت و هر روز شاهد عددهای نجومی جلوی لیبل قیمت هایی هستیم که معلوم نیست چه کسی خریداران آن هاست! آن هم خودرویی که سه سال پیر شده، نه گارانتی دارد و نه خدمات مشخصی!

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/9
حرف دل همه ما بود
ولی کو گوش شنوا. کاش یکی از مسئولین بیاد اینجا و بخونه
1398/2/9
لیبرالیسم اقتصادی!؟
اینا کلمات رو از معنا تهی کردن ...
1398/2/9
با سلام و تشکر از سایت خوبتون.
من با صحبتاتون موافقم فقط اونجا که گفتین اقتصاد لیبرال نسخه صحیحی نیست.به نظر من اتفاقا اقتصاد لیبرال جواب درسته.ففقط کافیه دولت پاشو از بازار بکشه بیرون و همه چیز رو آزاد کنه.خودروسازهای دولتی جمع بشن و به بخش خصوصی واقعی داده بشن(البته واقعا واقعی).واردات آزاد بشه تا تولید کننده داخلی نتونه با قیمت نجومی لگنشو بفروشه.اتفاقا مقصر اصلی وضعیت فعلی دخالت دولت در اقتصاده.
1398/2/9
دقیقا.
دولت بی تدبیر و ناامید هرجا به نفعشه لیبرال میشه، هرجا به ضررشه گند میزنه به بازار. انگار با مردم لج کرده باشه
1398/2/9
گل گفتی دمت گرم
1398/2/9
جانا سخن از زبان ما میگویی
1398/2/10
عالی بود این متن
ممنون آقای احمدی نیا
ولی بقول آقا میلاد کیه که بشنوه؟
دولت مثل بازار ارز، همه چیو رها کرده به حال خودش.
1398/2/10
لطفا دولت را مقصر ندانید و خود را بی گناه و مظلوم
درسال 91 که دولت منع واردات بالای 2500 سی سی را تصویب کرد چرا سکوت کردید و بیشتر از قبل هم از دولت حمایت کردید؟
درسال 96 بارها اعلام شد درصورت رای آوردن دولت امید بازهم منع واردات و بسته شدن سایت ثبت سفارش قطعی است اما متاسفانه تعداد رای دهندگان به دولت امید دوبرابر قبل شد!!!
چراالان خود را مظلوم و بی گناه و متضرر جلوه میدهید؟
هرگز نمیبخشم کسانی رو که این آتش رو به زندگی های مردم انداختن ....
1398/2/10
جناب فریاد
حرفتون دقیقا درسته اما بقیه بدون تفاوت از کامنت شما فقط گیر دادن به کلمه ی لیبرال چون حرفتون حقه سکوت معنا داری داره بقیه دوستان و بی تفاوت از کنار جواب منتقی شما به نگارنده مقاله تنها درد دوستان انگار لیبرال هست
1398/2/10
"اقتصاد لیبرال حتی اگر نسخه درستی هم باشد (که نیست)، با رانت و انحصار طلبی و ویژه خواری به شدت در تضاد است" درست ترین جمله ممکنه به خدا! دولت مردای ما که اینهمه عشق امریکا و اروپا هستن کاش یه ذره هم مثل اونها عمل میکردن. واردات ممنوع تو کدوم سیستم اقتصادی میگنجه که این دوستان با این سیاست بی سیاستشون بازار خودرو رو کامل نابود کردن
1398/2/10
دلالا به کنار
این شرکت های نمایندگی این وسط تو خراب کردن بازار نقش زیادی دارن
پرشیا خودرو چرا قیمت سری7 رو که پیارسال میانگین 700میلیون بود الان داره 3میلیاردو دویست میفروشه؟؟درست 4برابر بیشتر.مگه تو این مدت دلار 4برابر شده؟؟درضمن یادمون نره اون قیمتا ازدم به دلار نبود ،بخشیش مال تعرفه واردات بود تعرفه که ثابت بود این باید اون بخش قیمت دلارشو گرون میکرد ک متاسفانه بقش تعرفه اش رو گرون کرده
چرا حداقل به خودمون رحم نمیکنیم؟؟!
1398/2/13
عزیزم تعرفه درصدی حساب میشه، وقتی قیمت ماشین تو گمرک بالا بره تعرفه هم بالا میره دیگه
1398/2/10
ایران شده مثل جنگل هرکی هرجور دوست داره عمل می کنه،تا جایی که کاری به حکومت نداشته باشی هرکاری دلت می خواهد انجام بده،دیگه از این بی لیاقت تر و دزدتر نداریم و نمیشه!!!!
1398/2/10
مگه 4برابر نشده؟دلار اول3500 حالا 14150شده است.