موضوعات داغ

جنگنده‌های ژاپنی در خیابان‌های تهران؛ ملاقات با کاوازاکی Z1000 و سوزوکی GSX-S1000

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
موتورسیکلت‌های کلاس Street Fighter کلاس خاصی از موتورسیکلت‌ها هستند که در رده‌ای مابین سوپربایک‌ها و موتورسیکلت‌های کروز قرار می‌گیرند. استریت فایترها به کندی کروزرها نیستند ولی به همان اندازه قابلیت استفاده روزمره را دارند. در سمت دیگر با اینکه توانایی حرکتی آن‌ها تنها کمی از سوپربایک‌ها پایین‌تر است، اما در عوض راحتی بسیار بیشتری دارند و زاویه قرارگیری راکب روی آن‌ها به گونه‌ای نیست که به این زودی‌ها دچار خستگی شوید. کف این مدل‌ها نیز نسبت به سوپربایک‌ها ارتفاع بالاتری دارد تا در استفاده شهری و خارج از پیست مسابقه کمتر دچار مشکل شوید.

Street Fighters

Street Fighters

با وجود ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های سنگین در ایران و مشکلات ریز و درشتی که علاقمندان این موتورسیکلت‌ها با آن‌ها مواجه هستند اما همچنان شاهد تردد انواع موتورسیکلت‌های روز دنیا در کشور هستیم و بسیاری از علاقمندان حاضرند با به جان خریدن تمام محدودیت‌ها و البته پرداخت هزینه بسیار بالا به موتورسیکلت مورد علاقه خود دست پیدا کنند. به همین منظور ملاقاتی را با دو استریت فایتر برتر ژاپنی در تهران ترتیب دادیم تا از نزدیک توانایی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. این دو مدل Z1000 از کاوازاکی و GSX-S1000 از سوزوکی هستند و هر دو از بهترین استریت فایترهای بازار به شمار می‌روند.

کاوازاکی Z1000

کاوازاکی Z1000

ابتدا کار را با کاوازاکی شروع می‌کنیم. شاید دلیل اینکه انسان در نگاه نخست به سمت کاوازاکی جذب می‌شود، وجود 4 خروجی اگزوز در این موتور باشد که ناخوادآگاه نگاه بیننده را به سمت خود می‌کشد. Z1000 در حقیقت نسخه‌ای خیابانی و متمدن‌تر از کاوازاکی نینجا است و تشابهات فنی زیادی با کاوازاکی نینجا 1000 دارد. مدلی که پیش روی ما قرار داشت مدل سال 2014 بود و آن را باید زیباترین مدل Z1000 دانست. طراحی موتورسیکلت اسپرت بوده و از جلو نیز یادآور لاک‌پشت‌های نینجا است. کاوازاکی ارتفاع زین پایین‌تری در مقایسه با سوزوکی دارد و همین سوار و پیاده شدن از آن را آسان‌تر کرده است. البته این قضیه برای افراد قدبلند برعکس است و می‌تواند کمی از راحتی آن‌ها بکاهد. Z1000 در بخش فنی خود از یک موتور 1043 سی‌سی 4 سیلندر خطی استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند 125 اسب بخار قدرت در 10 هزار دور بر دقیقه و 101 نیوتن‌متر گشتاور در 7300 دور بر دقیقه تولید کند. انتقال نیرو با یک گیربکس 6 دنده و با زنجیر انجام می‌شود. کاوازاکی Z1000 سواری بسیار خوبی دارد و در شهر کاملاً قابل کنترل است اما اهرم گاز منتظر کوچک‌ترین اشاره‌ای است تا در عرض کمتر از 3 ثانیه شما را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت Z1000 نیز بالغ بر 240 کیلومتر بر ساعت است. پس می‌بینید که اصلاً موتور ضعیف و کندی نیست بلکه فقط در مقابل سوپرباک‌ها کم می‌‌آورد. کنترل Z1000 در مقایسه با سوزوکی کمی مشکل‌تر است و به خصوص سر پیچ‌ها باید در مورد اگزوزهای بزرگ آن کمی احتیاط کنید تا به زمین برخورد نکنند. برای مهار کردن آن نیز از ترمزهای دیسکی دوبل در جلو و تکی در عقب استفاده شده است. این ترمزها با داشتن کالیپر 4 پیستون در جلو قدرت بسیار بالایی دارند.

سوزوکی GSX-S1000

سوزوکی GSX-S1000

سپس به سراغ سوزوکی می‌رویم. در ظاهر اینطور به نظر می‌رسد که سوزوکی موتوری آرام‌تر از کاوازاکی باشد اما باید بدانید که موتور سوزوکی با وجود حجم کمتر خود (999 سی‌سی) قدرت بالاتری دارد و می‌تواند 137 اسب بخار قدرت در 11300 دور بر دقیقه و 108 نیوتن‌متر گشتاور را در 9400 دور بر دقیقه تولید کند. سوزوکی 212 کیلوگرمی نیز مانند کاوازاکی در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و موتورسیکلتی بسیار سریع است اما کنترل آن راحت‌تر از کاوازاکی بوده و راحتی بالاتری هم دارد ضمن اینکه ارتفاع کف از زمین بیشتر آن خیال شما را از بابت برخورد کف موتور به زمین در سرعت گیرها راحت می‌کند.

سوزوکی و کاوازاکی

سوزوکی و کاوازاکی

سوزوکی هم از ترمزهای دوبل دیسکی در جلو و تکی در عقب بهره‌مند است با این تفاوت که ترمزها آن ساخت برند برمبو بوده و قدرت فوق‌العاده بالایی دارند. تعادل سوزوکی بسیار خوب است و موتورسواران آماتور با آن راحت‌تر خواهند بود تا با کاوازاکی ضمن اینکه سیستم ABS ترمز نیز امنیت بالاتری را برای این موتورسیکلت ایجاد می‌کند.
در کل باید اعتراف کرد که از Z1000 و GSX-S1000 نمی‌توان ایراد گرفت بلکه دو موتورسیکلت بسیار قوی و توانا ولی با خلق و خویی متفاوت از هم هستند. در پایان از همکاری آقای محمد سلیمی برای تهیه این مقاله، تشکر می نماییم.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/12
ایول دمتون گرم بازم موتور بررسی کنین👌👌👌
1398/2/12
با عرض خسته نباشید خدمت نویسنده
موتورسیکلت های عالی هستن اما به نر من کاوازاکی دوست داشتنی تره
1398/6/12
ولی کاوازاکی بهتره حداقلش اینه که تو دنیا بهتر از کاوازاکی اچ ۲ موتوری وجود نداره.
ولی اسطوره هایی مثل بیکینگ و هایبوسا رو هم نباید فراموش کرد.
درضمن کاوازاکی و سوزوکی بهترینن😀
1400/6/28
دوست عزیز کاوازاکی حدود ۱۰۴ کیلووات یعنی معادل ۱۴۰ اسب بخار قدرت دارد.
1401/11/27
شاید باورت نشه ولی کاوازاکی یه چیز دیگه اس