موضوعات داغ

برخی منافعشان در بی سروسامانی بازار خودرو است

عکس مطلب اول
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: رئیس جمهور و هیئت دولت قصد دارند مشکلات را حل کنند اما عده‌ای از معاونین و مدیران کل به طور سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده نمی‌خواهند بگذارند که به اسم دولت مشکلی حل شود.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک‌های کشور گفت: به رغم مصوبه دولت و دستور معاون اول رئیس جمهور هنوز اتفاق خاصی در ترخیص خودروها صورت نگرفته است و شاید 500 تا 600 دستگاه از 15 هزار دستگاهی که در گمرکات موجود است، ترخیص شده است.
وی در خصوص مشکل اصلی ترخیص گفت: اصلی‌ترین مشکل، عدم هماهنگی و ارتباط بانک مرکزی با وزارت صمت و گمرک‌های کشور است هر چند پیش از این مشکل شبکه‌های وزارت صمت را داشتیم که خوشبختانه چند هفته پیش حل شد.
دادفر در تشریح این مشکلات گفت: عدم اطلاع‌رسانی در کدهای هشت رقمی و عدم ارتباط بانک مرکزی با گمرک و تفسیر مختلف گمرکات کشور از قانون باعث شده که واردکنندگان و ترخیص‌داران دچار سردرگمی شوند. قانون کاملا روشن و شفاف است اما در اجرا گمرک می‌گویندتفسیر من از قانون این است این در حالی است که ما با رئیس گمرک، معاونت فنی و معاون وزیر صمت مکاتبه داشتیم که به این مدیران تذکر لازم را بدهند. آنها نیز این کار را انجام دادند اما همچنان آقایان توجهی حتی به دستورات مدیران بالای دست خود ندارند و کار خود را انجام می‌دهند به طور مثال امور ترخیص یک خودرو کامل انجام شده اما هنگام خروج از پارکینگ می‌گویند نباید این مدل ثبت سفارش را انجام می‌دادید و کل هزینه‌ها و وقتی که برای ترخیص گذاشته‌ایم سوخت می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه برخی منافعشان در بی سروسامانی بازار خودرو است، گفت: برخی از مدیران کل بر خلاف مصوبه دولت که گفته است ارزش حواله سنا باید شاخص قرار بگیرد، گفته‌اند که اسکناس سنا باید محاسبه شود بابت همین تفسیر آقایان، ما 10 روز فقط به دنبال این بودیم که از بالا دستور بگیریم که قانون گفته حواله نه اسکناس، تا آقایان قبول کنند. اکنون نیز می‌گویند مابه‌التفاوت حواله را همه باید بدهند چه آن وارد کننده‌ای که دو سال پیش ارز گرفته و چه کسی که ابتدای سال ارز دولتی گرفته است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: اگر بخواهیم در یک جمله مشکلات را بگوییم این است که رئیس جمهور و هیئت دولت قصد دارند مشکلات را حل کنند اما عده‌ای از معاونین و مدیران کل به طور سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده نمی‌خواهند بگذارند که به اسم دولت مشکلی حل شود.
وی ادامه داد: وقتی یک مدیر کل مصوبه دولت که کاملا شفاف است را بر عکس تفسیر می‌کند و آن را به ارباب رجوع می‌گوید نمی‌توان گفت که نادان است بلکه به صورت هدفمند به دنبال ایجاد نارضایتی و حل نشدن مشکل مردم است و نمی‌خواهد بازار خودرو سر و سامان پیدا کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: 14 هزار خودرو یک سال و نیم است که در گمرک مانده که علت آن تصمیم غلط برخی مدیران و مصوبات آنها بوده، حالا دولت می‌خواهد آن را اصلاح کند اما همان مدیران جلوی آن را گرفته‌اند.
وی گفت: مساله خیلی ساده است؛ پول یک خودرو داده شده، ارز آن دو سال پیش خریداری شده پس کالای قاچاق نیست اما چرا خودرو را ترخیص نمی‌کنند، پشت پرده‌ای دارد که باید نسبت به آن تامل شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/12
یعنی چه که عده ای نمیخواهند به اسم دولت مشکلی حل شود.مصرف کنندگان چه گناهی دارند؟؟؟ همه اینها ناشی از ضعف و انفعال و بی عرضگی دولت هست.حدود یک ساله بازار همه اجناس و اغلام بی سر و صاحب شده و هزینه و فشار مستقیما روی گرده مردم عادی هست.
1398/2/13
منظورتون از برخی ها خودرسازان هستند؟