موضوعات داغ

قیمت خودرو از دلار پیشی گرفته است

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برخی از کارشناسان معتقد هستند عواملی مانند نرخ ارز، کاهش واردات کالاهای لوکس و قیمت‌گذاری دستوری، باعث شده تا قیمت خودرو گران‌تر از نرخ دلار عرضه شود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، افزایش قیمت خودرو در چند وقت اخیر در حالی اتفاق افتاده که بازار ارز نوسان چندانی نداشته و در کانال ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان قرار داشته است. حال در برخی از بازارها از جمله بازار خودرو، افزایش قیمت‌ها به نحوی بوده که دیگر تناسبی با نرخ ارز در کشور ندارد.
در رابطه با این موضوع حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی و بانکی می‌گوید: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها هیجانی و روانی بوده و ارتباطی با نرخ ارز ندارد. همچنین زمانی که نرخ ارز در اوج قرار داشت، قیمت خودرو ارزان‌تر از حد موجود بود و اکنون که نرخ دلار ارزان شده، شاهد خرید و فروش خودرو با قیمت‌های نجومی هستیم.
وی ادامه داد: بخش دیگر این آثار روانی نیز کمیابی کالاهای لوکس از جمله خودروهای وارداتی است، اما باید توجه داشت که بازار به سمت استقبال از دلار رفته و چون احتمال می‌دهد که نرخ دلار افزایش یابد اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند. همچنین واردات خودروهای وارداتی کاهش یافته و دلالان در حال استفاده از این موقعیت هستند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره تاثیر ورود نقدینگی بازار ارز و افزایش قیمت خودرو، گفت: کنترل بازار ارز و تا حدی دستوری بودن آن مشخص است و این موضوع پایدار نخواهند ماند، اما در شرایط فعلی افرادی مانند دلالان و واسطه‌گران اقدام به خرید خودروهای لوکس می‌کنند و سعی در کسب سود بیشتر در سایه تورم و دیگر موارد هستند. وی در ادامه درباره وضعیت بازار خودرو بیان داشت: بازار خودرو با مشکل کمبود عرضه مواجه است و این موضوع وضعیت بازار خودرو را ملتهب کرده است. همچنین تامین مواد اولیه نیز از مشکلات مهم این صنعت است. در حال حاضر با مشکل تامین مواد اولیه و قطعه‌سازی مواجه هستیم که عرضه خودرو به بازار را تحت تاثیر قرار داده است.
حسینی هاشمی در ادامه در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری اظهار داشت: بزرگترین مشکل ما قیمت‌گذاری دستوری است و در حال حاضر شاهد اجرای آن در بازار خودرو و ارز هستیم. زمانی که قیمت در بازار بالاست و خودروساز مجبور به فروش با قیمت کارخانه است، به علت اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار، تعادل قیمت‌ها از بین می‌رود و بازار دچار آشفتگی می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/13
دلیلش خیلی ساده است
خودروی صفر در بازار تقریبا نیست
وارداتی ها که بیش از 2 سال است قانونا ممنوع الورود هستند
داخلی ها هم قطره چکانی به بازار وارد می شود (هم رسمی و هم دلال)
تولید خودروی های معمولی (پراید، تیبا و پژو) هم که به شدت کم شده و تحویل ها همگی تاخیر دارند.
1398/2/15
عزیزم یه موردو جا انداختی
خود خودروسازا میرن قیمت نجومی میزارن تو سایتا بعد اعلام میکنن قیمت بازار اینقدره لیست قیمت جدید میدن والا کی تو بهمن ماه وانت آریسان ۵۵ میلیونی دیده الله اعلم !