موضوعات داغ

7 روش برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با نزدیک شدن به ایام عید اخذ عوارض در 4 آزادراه ‌تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان به صورت کامل الکتریکی شده و به زودی ۱۰ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تبریز- زنجان، تبریز- ارومیه، کنارگذر شمالی مشهد، مشهد- باغچه، قزوین- رشت، تهران- پردیس، سلفچگان- ساوه، قم- کاشان، کاشان- اصفهان و بندر شهید رجایی- سیرجان نیز به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض مجهز خواهند شد.
به نقل از پرشین خودرو، در اخذ الکتریکی عوارض آزادراه ها، دوربین های مربوطه پلاک خودروها را خوانده و نیازی به توقف خودروها نیست. پرداخت این عوارض نیز از هفت روش ممکن امکان پذیر است می باشد که در ادامه مروری بر آن ها خواهیم داشت.

* چند موضوع قابل توجه درباره جزئیات این سیستم
در این سیستم تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است، انجام می‌شود، ‌ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود.
در این سیستم ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور می‌کنید، می‌توانید پلاک‌ها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید، همچنین در صورتی که مسیر رفت و برگشتی طی می‌کنید، می‌توانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید.
در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می‌شود، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.
‌پرداخت عوارض آزادراهی برای خوروی ترددکننده در آزادراه برعهده مالک خودرو است، همچنین، درصورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و در نهایت جریمه‌ها و خسارت‌های احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود، بنابراین، راننده خودرو درصورتی که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد.

* شیوه ثبت‌نام پلاک در سامانه پرداخت عوارض آزاد راهی بدون توقف
برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف، ابتدا باید در این سایت (https://www.nspay.ir/) ثبت نام کنید، برای ثبت نام، گام اول وارد کردن شماره موبایل معتبر است، یک کد فعال‌سازی برای شما ارسال می‌شود که آن را باید در صفحه مربوط وارد کنید، سپس اطلاعات مربوط به کد ملی و بانک را باید وارد کنید، در مرحله بعد، می توانید پلاک یا پلاک‌های مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید، برای هر پلاک یک نام دلخواه می‌توانید تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از پلاک‌ها راحت تر باشید، در صورت داشتن بدهی معوق، مقابل هر پلاک مقدار بدهی نمایش داده می‌شود.
در مرحله بعد، روش پرداخت را باید انتخاب کنید که به دو روش امکان‌پذیر است البته کاربران در انتخاب روش پرداخت خود، اختیار کامل دارند. ‌
در روش «پرداخت خود اظهاری به واسطه پرداخت آنلاین»، خودرو و مبدا و مقصد سفرها خود را انتخاب می‌کنید، سپس مبلغ قابل پرداخت برای شما نمایش داده می‌شود، برای پرداخت، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل می‌شوید و مشابه خریدهای اینترنتی که روزانه با آن سرو کار دارید، پرداخت را انجام می دهید، پس از بازگشت از درگاه پرداخت، کد پیگیری بانک به شما نمایش داده می‌شود، همچنین شما می‌توانید تراکنش انجام گرفته را در صفحه «تراکنش‌ها» مشاهده ‌کنید.
همچنین در روش «‌اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی در قالب سامانه برداشت مستقیم ‌پیمان» ‌بر مبنای سقف کاملا مشخص و محدود، به سامانه اجازه می‌دهید که مبالغ مربوط به ترددها را از حساب بانکی‌تان برداشت کند.
‌باید توجه داشت که در صورت داشتن بدهی، باید ابتدا تسویه را انجام دهید و امکان خوداظهاری وجود ندارد، همچنین کاربر قبل تردد، حین تردد و حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تردد می‌تواند خوداظهاری کند، پس از گذشت 24 ساعت از تردد، در صورتی که خود اظهاری یا پیمان نداشته باشد، در صفحه فهرست پلاک‌ها میزان بدهی خودرو نمایش داده می‌ شود و باید آن را در اسرع وقت تسویه کند.

* هفت روش ‌پرداخت الکترونیک عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف
پرداخت عوارض آزادراه ها از طریق نصب اپلیکیشن‌هایی نظیر تاپ، اتول‌ یار، کیپاد، دیجی‌پی، nspay یا پرنا ممکن خواهد بود. در این اپلیکیشن ها پس از نصب برنامه و دریافت شماره، کاربر مسیر آزادراهی مورد نظر را انتخاب کرده و هزینه را پرداخت می کند.
روش بعدی کسر مستقیم عوارض از حساب بانکی‌ است که با هر بار تردد در آزادراه ها در صورت اجازه کاربر برای برداشت، هزینه به صورت خودکار از حساب بانکی او کسر شده و به مالک خودرو اطلاع رسانی می‌شود؛ در حال حاضر دارنده‌های حساب در بانک‌های ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند.
با استفاده از تگ ها نیز پرداخت عوارض ممکن خواهد بود که کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزاد راه، از مبلغ کیف پول کسر می‌شود.
کد دستوری #۸*۷۲۰*‌، خودپرداز‌ ها و کارت‌خوان‌های نصب شده در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، پرداخت سازمانی نیز دیگر روش های پرداخت می باشند.
در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌های ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.
در مدل پرداخت سازمانی، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند می‌توانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودرو‌های تحت پوشش خود با مراجعه به سایت‌های https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند‌.
همچنین استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ و هم از طریق ارسال پلاک به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکان‌پذیر است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد