موضوعات داغ

فیلتر روغن یک‌بار مصرف است؛ لطفا آن را تعویض کنید!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
روغن موتور خودرو با عبور از فیلتر روغن تصفیه شده و این فیلتر بر طول عمر و بازدهی موتور خودروها میافزاید. پر واضح است که با گذشت زمان، فیلتر روغن هم مانند سایر فیلترها دچار تجمع آلودگی و جرم می‌شود و روغن را به سختی از خود عبور می‌دهد. از یک طرف دوده و آلودگی و از طرف دیگر براده ها و ذرات آهنی ریز حاصل از اصطکاک وارد روغن موتور شده و تنها فیلتر روغن موتور می تواند آن را تصفیه کند. حال تصور کنید خودرویی با یک فیلتر روغن فاسد و فاقد کارایی مشغول به کار است،‌ در چنین شرایطی باید انتظار صدمه دیدن پمپ روغن، ‌کاهش یافتن قدرت موتور و حتی شکسته شدن سوپاپ‌ها را داشته باشیم.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در این حالت فیلتر توانایی خود برای تصفیه روغن را از دست داده و روغن پشت فیلتر تجمع می کند. البته مهندسان طراح موتور خودروها سازوکاری طراحی کرده اند که در مواقع بالابودن فشار در موتور، روغن را بدون فیلتر، وارد مدار کرده و از صدمات احتمالی جلوگیری می‌کند.
تولیدکنندگان فیلتر و روغن موتور، زمان تعویض فیلتر روغن را به دلیل تماس زیاد این قطعه با مواد آلوده مثل قطعات فلزی، پس از هربار تعویض روغن موتور اعلام کرده و معتقد اند که پس از طی کردن ۵هزارکیلومتر یا گذشت 3 ماه زمان تعویض روغن موتور و فیلتر آن ضروری است. البته بسیاری معتقد اند که این توصیه بیشتر بدلیل سود تولیدکنندگان است. در نظر داشته باشید که اگر فیلتر روغن هنگام تعویض روغن موتور تعویض نشود، فیلتر ناخالصی‌های روغن اول را می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند روغن را تصفیه کند.
برای تشخیص خرابی فیلتر روغن تنها کافی است دقت کنید که خودرو روغن ریزی داشته باشد چرا که فیلتر روغن به محفظه آن چسبیده و در صورت خرابی روغن را به بیرون نشت می دهد. در برخی مواقع فشار روغن به شدت کم می شود و ممکن است سبب آسیب دیدن موتور و خاموش شدن یکباره خودرو شود. روشن شدن چراغ چک نیز از دیگر نشانه های ایراد داشتن فیلتر روغن است که باید هر چه سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد