موضوعات داغ

وضعیت بازار خودرو و وجود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی‌ها

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مدتی است که افزایش قیمت خودرو متوقف شده، اما در چند ماه اخیر سرعت افزایش قیمت خودرو آنچنان بالا بوده که مدت‌ها طول خواهد کشید تا قیمت‌ها متعادل شود. به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، کارشناسان عدم عرضه مناسب خودرو را دلیل اصلی این آشفتگی بازار خودرو معرفی می‌کنند. از طرفی لابی سنگین خودروسازان با ارکان قدرت نیز مانع نظارت درست بر این صنعت شده است.
محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: به عقیده من نظام اداره بازار و نظام تولید به غلط به هم پیوند خورده است. همچنین تولید و تنظیم کننده بازار یک نهاد واحد به نام وزارت صمت بوده که این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است. در شرایطی که خودروسازان با مشکلات زیادی مواجه هستند، ساده‌ترین راه را انتخاب و از جیب مردم پول برمی‌دارند.
وی در ادامه درباره نقش نظارتی مجلس گفت: مجلس و نمایندگان با توجه به نقشی که دارند به موضوع ورود نکرده‌اند. کمیسیون صنایع مجلس که بخش تخصصی مجلس محسوب می‌شود نیز به وظیفه وجدانی و کاری خود عمل نکرده و بعید است اقدام مناسبی نیز انجام دهد. همچنین باید تصدی‌گری دولت در بازار برداشته شود تا تعارض منافع از بین رود.

وضعیت بازار خودرو و وجود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی‌ها

وضعیت بازار خودرو و وجود ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در خودروسازی‌ها


نزدیک به ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی وجود دارد
مهدی مطلب‌زاده نایب رئیس صنایع همگن نیرومحرکه درباره صنعت قطعه‌سازی گفت: بخش عمده تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی که از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت شد، صرف خرید مواد اولیه شد. وی ادامه داد: اگر ۱۱ هزار میلیاردی که وعده داده شده در اختیار قطعه‌سازان قرار نگیرد، مواد اولیه این صنعت تمام خواهد شد و بر مشکلات افزود می‌شود.
نایب رئیس صنایع همگن نیرومحرکه در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، بخشی از تولیدات قابلیت تجاری‌سازی پیدا نمی‌کنند و در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها وجود دارد. وی در ادامه بیان داشت: در صورتی که مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی تامین شود، این خودروها نیز تکمیل شده و روانه بازار می‌شوند. پس اگر مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه قطعه‌سازان برطرف شود، با عرضه مناسب خودرو هم بازار به آرامش می‌رسد و هم قطعه‌سازان امیدوار به دریافت مطالبات خود خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد