موضوعات داغ

افت قابل توجه تولید اتوبوس و مینی بوس، ناوگان تجاری همچنان فرسوده باقی می ماند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پروژه تعویض خودروهای تجاری فرسوده همچنان به عنوان مساله ای لاینحل باقی مانده و در حالی که دولت دوازدهم به نیمه عمر خود رسیده است، همچنان شاهد تردد مینی بوس ها و اتوبوس هایی مربوط به سه یا چهاردهه پیش در جاده هایمان هستیم و تولیدکنندگان خودروهای سنگین نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند و همانند تولید کنندگان خودروهای سبک، این شرکت ها نیز دچار افت قابل توجه تولید شده اند.
بنابر آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در فروردین ماه 1398 تنها 105 دستگاه خودروهای تجاری شامل مینی بوس، اتوبوس، میدل باس و کامیون در خودروسازی های مربوطه تولید شده که نسبت به فروردین ماه 1397، کاهشی 88 درصدی را نشان می دهد. بخش عمده ای از این افت تولید، ناشی از بازگشت تحریم های خودروسازی است که در نتیجه آن، همکاران بین المللی خودروسازان ایرانی، کشورمان را ترک گفتند. شدت تحریم خودروسازی به حدی است که شرکای چینی نیز همکاری خود را با خودروسازان ایرانی قطع کرده اند و با این وضعیت، به نظر می رسد نوسازی ناوگان تجاری تا سال 1400 ، یک رویای برباد رفته باشد. طبق این پروژه بزرگ، مقرر شده است بیش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده تا پایان دولت دوازدهم اسقاط گردیده و با محصولات نو جایگزین شوند.
طبق آمار منتشر شده، در فروردین ماه امسال تنها هفت دستگاه مینی بوس و میدل باس در کشور تولید شده است که سه دستگاه آن سهم ایران خودرو دیزل و چهار دستگاه سهم عقاب افشان هستند. سایر شرکت‌ها شامل پیشرودیزل آسیا، گروه بهمن، هوراندخودرودیزل و سروش دیزل مپنا نیز هیچ تولیدی نداشته اند. تولید مینی بوس و میدل باس در کشور، نسبت به فروردین ماه سال گذشته، افتی 92 درصدی را نشان میدهد. تولید اتوبوس نیز تنها مختص به شرکت عقاب افشان بوده که در فروردین ماه امسال موفق به تولید پنج دستگاه اتوبوس شده است. برای مقایسه خوب است بدانید که در فروردین ماه سال گذشته، شرکت عقاب افشان موفق به تولید 55 دستگاه اتوبوس شده بود. میزان افت تولید اتوبوس در کشور 91 درصد نسبت به فروردین ماه سال گذشته بوده است.
در زمینه تیراژ کامیون، وضعیت به اندازه دو بخش بالایی ناامید کننده نیست، هرچند افت تولید شدید بوده است. در فروردین ماه امسال، 93 دستگاه کامیون در کشور به تولید رسیده که ترکیب آن به این شرح است: 53 دستگاه در ایران خودرو دیزل، 20 دستگاه در سایپا دیزل، 18 دستگاه در گروه بهمن و دو دستگاه در زامیاد. آمار تولید کامیون نیز در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته که تیراژی برابر با 679 دستگاه داشته، افتی 86 درصدی را نشان می دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد