موضوعات داغ

خرید و فروش خودروهای اسقاطی با قیمت بالا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
با افزایش قیمت خودرو در بازار و کاهش قدرت خرید مردم به طور روز افزون، شاهد رونق گرفتن بازار خودروهای دست دوم هستیم، چرا که نه خریداران مانند گذشته می توانند خودروهای صفر کیلومتر خریداری کنند، و نه شرکت های خودروسازی قابلیت عرضه خودروهای صفر کیلومتر همانند گذشته را دارند. نبود نظارت بر روی بازار خودرو، موجب شده که دلالان و سودجویان بیشترین استفاده را از این شرایط ببرند و قیمت خودروهای دست دوم را به مرز جدیدی برسانند. به نظر می رسد کنترل بازار از دست مسئولان امر خارج شده است و آنها دست به دامن مصوبات عجیب و غریب شده اند تا بلکه بتوانند ثبات را به بازار خودرو بازگردانند، اما تصمیماتی همچون موظف کردن خودروساز به تحویل خودروها سر وقت و عدم نمایش قیمت در آگهی های اینترنتی، تاکنون نتوانسته آرامش را به بازار بازگرداند.
خودرو، این کالای لوکس
وب سایت خبرآنلاین در این مورد به تهیه گزارشی پرداخته و با نمایشگاه داران خودرو در سطح شهر تهران مصاحبه هایی انجام داده است. این افراد معتقدند بی برنامگی دولت و مسئولین موجب آشفته شدن بازار خودرو و ایجاد شرایط فعلی است و روز به روز، مشتریان واقعی خودرو با قیمت های غیر واقعی مواجه می شوند، در حالیکه قدرت خرید آنها همواره نزولی بوده است. خرید خودرو یکی از حقوق شهروندی هرکدام از افراد جامعه محسوب می شود و در حقیقت، خودرو یک کالای مصرفی جامعه است، نه یک کالای سرمایه ای.
با این حال، بنگاه داران از رونق گرفتن خرید و فروش خودروهای دست دوم ابراز رضایت می کنند. بازار خودروهای دست دوم خارجی و ایرانی رونق قابل توجهی پیدا کرده و به خصوص خودروهایی با کارکرد بالا که قیمت پایین تری دارند، تبدیل به هدف اصلی خرید مشتری های ایرانی شده اند. به گفته نمایشگاه داران، تنها دولت است که می تواند بازار خودرو را از وضعیت آشفته فعلی خارج کند. درست است که خرید و فروش خودروهای دست دوم در بازار، توانسته این حوزه را برای مدتی از رکود خارج کرده و به آن رونق بخشد، ولی تا چه زمان قرار است با خرید و فروش محصولات از رده خارج، بازار در رونق باقی بماند؟
واردات خودروی دست دوم
بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند که به مقصدی برای واردات خودروهای دست دوم از اروپا و آمریکا تبدیل شده اند و به نظر می رسد با ادامه شرایط فعلی، ایران نیز به یکی از این مقاصد تبدیل شود. چندی پیش، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم به کشور را داد و با ذکر تجربیات کشورهای چین، هند و روسیه در این امر، از پیشنهاد خود دفاع کرد. بدیهی است در زمانی که واردات خودرو به کشور مدتهاست متوقف شده و روند تولید خودروسازان نیز نزولی است، واردات خودروهای دست دوم با کیفیت، به خصوص خودروهای تجاری، می تواند برای کوتاه مدت چاره ساز باشد، هر چند این خودروها باید قبل از ورود به کشور، با دقت از انواع آلودگی های بیولوژیکی پاکسازی شوند.
قیمت بالا برای خودروی اسقاطی
تا پیش از ایجاد موج گرانی های اخیر در بازار و افزایش ناگهانی قیمت خودرو، کمتر کسی برای خرید خودروهای ساخت دهه هفتاد یا هشتاد خورشیدی هزینه می کرد و اکثر مردم، به دنبال خرید یک خودروی صفر بودند. افزایش شدید قیمت در طی یکسال و نیم گذشته، موجب شده که هم اکنون قیمت یک خودروی کارکرده دهه هشتادی، به اندازه قیمت یک خودرو صفر در سال 95 باشد، حال آنکه قدرت خرید مردم تغییر چندانی نکرده است. همین مساله زمینه ساز ورود افرادی به بازار خودرو شده که با ارایه قیمت های عجیب و غریب برای محصولاتی همچون ژیان، بازار را بیش از گذشته دچار آشوب کنند. در شرایطی که محصولات داخلی به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می شوند، چینی ها چهش قیمتی قابل توجهی داشته اند و ورود خودروهای خارجی ممنوع است، تنها راه چاره برای مصرف کننده ایرانی، سازگاری با خودروهای دست دوم است و گویا سودجویان از این اندک قدرت خرید باقی مانده نیز برای خود کیسه می دوزند، بی آنکه نگران برخورد با کارشان باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد